4 508 743 läst · 32 438 svar
4509k läst
32,4k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 021 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 021 inlägg
Renoverare
· Uppsala
· 1 886 inlägg
Jag har kämpat med golvbrunnen i tvättstugan sedan i går kväll. Inte helt stopp, men tömde långsamt. Inte bra i kombination med två tvättmaskiner. Man kan bli blöt om fötterna.
Original gjutjärn från 1964, med fastrostad renspropp. Försökte med rörtång, höll på att krossa mina fingrar mot golvet när greppet runt fyrkantmuttern lossnade och gjorde sedan allt för att undvika att behöva ta bort rensproppen...
Försökte få in ett rensband via vattenlåset (går inte). Gick via rensluckan i rummet bredvid (kunde man göra, men ingenting hände), körde varmvatten och diskmaskinstabletter hela förmiddagen idag, åkte och handlade kaustiksoda innan lunch. Men... det var bara att erkänna sig besegrad av 1964 års husbyggare. Bestämde mig för en tvåstegsraket. Först försöka med en skruvutdragare (grispitt för alla barbarer där ute) och sedan hålsåg. Grispitt var dödsdömt, trots 5-56 till döden. Det blev 22 mm hålsåg och det gick på två minuter...
Sedan rensband... i rensluckan nedströms kunde man samla in stora svarta stenhårda flagor av guck. Fan vet hur de skapas men borta är de.
Sedan en ny propp. Gängorna är paj, men en elementpropp med en smal O-ring ur blöjlådan med texten "Rör" trycktes dit på vinst och förlust. Sitter som en smäck.
Henningelvis - äcklig översvämmad golvbrunn
1 - 0
Original gjutjärn från 1964, med fastrostad renspropp. Försökte med rörtång, höll på att krossa mina fingrar mot golvet när greppet runt fyrkantmuttern lossnade och gjorde sedan allt för att undvika att behöva ta bort rensproppen...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försökte få in ett rensband via vattenlåset (går inte). Gick via rensluckan i rummet bredvid (kunde man göra, men ingenting hände), körde varmvatten och diskmaskinstabletter hela förmiddagen idag, åkte och handlade kaustiksoda innan lunch. Men... det var bara att erkänna sig besegrad av 1964 års husbyggare. Bestämde mig för en tvåstegsraket. Först försöka med en skruvutdragare (grispitt för alla barbarer där ute) och sedan hålsåg. Grispitt var dödsdömt, trots 5-56 till döden. Det blev 22 mm hålsåg och det gick på två minuter...

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Sedan rensband... i rensluckan nedströms kunde man samla in stora svarta stenhårda flagor av guck. Fan vet hur de skapas men borta är de.

Logga in
Skapa konto
Sedan en ny propp. Gängorna är paj, men en elementpropp med en smal O-ring ur blöjlådan med texten "Rör" trycktes dit på vinst och förlust. Sitter som en smäck.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Henningelvis - äcklig översvämmad golvbrunn
1 - 0
Redigerat:

boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 438 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 438 inlägg
Ett tips jag fick av svärfar, som vi också använde en gång med framgång, var att använda en kompressor till sådana brunnar när det tar stopp. Låt kompressorn fylla upp, ta en slang utan koppling i ena änden och kör ner den änden i brunnen, stampa ner lite trasor så det blir tätt och stå kvar på dem medan du ansluter slangen till kompressorn, som nu töms med en jäkla fart, och stoppet lossar.
*Viss risk finns att du spränger hela avloppet dock.
Renoverare
· Uppsala
· 1 886 inlägg
Låter riskabelt, men hade kompressorn stått här och inte i sommarstugan hade jag provat.boschkenta skrev:
Ett tips jag fick av svärfar, som vi också använde en gång med framgång, var att använda en kompressor till sådana brunnar när det tar stopp. Låt kompressorn fylla upp, ta en slang utan koppling i ena änden och kör ner den änden i brunnen, stampa ner lite trasor så det blir tätt och stå kvar på dem medan du ansluter slangen till kompressorn, som nu töms med en jäkla fart, och stoppet lossar.
Så gjorde jag också för kanske 30år sen, tappade en träbit i avloppet när vi byggde ett badrum. Tog nån dag sen var det 1dm bajsvatten med flytande korvar i garaget....boschkenta skrev:
I med kompressor slangen och på med luft, mullrade till sen försvann vattnet.
Avslutat terapiarbetet att sprida ut ett "felköpt" paket fasadskivor runt huset.
Översta halvmetern inne i takfoten har fått ett extra lager isolering, trots allt plus 50 % i tjocklek lokalt.
Kanske sparar man några hundra watt-timmar per år 😂 Eller iaf lite ljudisolering med en halv dB.
Och rensade takfoten på 50 år av bös, löv och damm..
Översta halvmetern inne i takfoten har fått ett extra lager isolering, trots allt plus 50 % i tjocklek lokalt.
Kanske sparar man några hundra watt-timmar per år 😂 Eller iaf lite ljudisolering med en halv dB.
Och rensade takfoten på 50 år av bös, löv och damm..

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Hoppas jag tänkte rätt nu. Skall ha en skiva som täcker fronten på köksön. Ville inte ha några fästen utan magneter ovan till och sedan en skena nere där den glider ner mot och låser sig. En 94mm planhyvlad bit som är klyvd i 13gradet kändes rätt
Den undre biten med tejpen på kommer att skruvas fast i botten på skåpet och den övre är nu limmad på plats.
När skivan sedan sitter på plats så kommer det förhoppningsvis se ut såhär. Vill alltså kunna komma åt bakom skivan då det är avlopp, el och vatten förberett där ifall jag vill ha grejor i köksön.
Den undre biten med tejpen på kommer att skruvas fast i botten på skåpet och den övre är nu limmad på plats.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
När skivan sedan sitter på plats så kommer det förhoppningsvis se ut såhär. Vill alltså kunna komma åt bakom skivan då det är avlopp, el och vatten förberett där ifall jag vill ha grejor i köksön.

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Provat att sätta klinkers för första gången. Det ska bli intressant att se hur det blir. Rätt pyssligt, speciellt att veta om man har rätt konsistens på fixet. Jag tänker dock ofta som Pippi; "Det har jag aldrig provat förut så det går nog bra".
I värsta fall får man väl bila bort och göra om, detta är helt okritiskt och ska förhoppningsvis bara finnas några år så jag ser det som ren övning.
I värsta fall får man väl bila bort och göra om, detta är helt okritiskt och ska förhoppningsvis bara finnas några år så jag ser det som ren övning.

Logga in
Skapa konto
Följer du svensk eller finsk bransch standardtommib skrev:
Provat att sätta klinkers för första gången. Det ska bli intressant att se hur det blir. Rätt pyssligt, speciellt att veta om man har rätt konsistens på fixet. Jag tänker dock ofta som Pippi; "Det har jag aldrig provat förut så det går nog bra".
@tommib du är helt klart i topp tio här. Räddar människor på nätterna och hus på dagarna. Vilken energi det kräver.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Stege och glidskydd för att göra sotaren glad?
Övrigt husrelaterat -
Vad har ni gjort med era hus idag?
Övrigt husrelaterat -
Fukt hittad efter överlåtelse besiktning i dusch vägg
Övrigt husrelaterat -
Hur får man bort kiss från skinnfåtölj?
Övrigt husrelaterat -
Har du en Elfa-garderob? Vad skulle du göra annorlunda om vi skulle by
Övrigt husrelaterat