3 406 596 läst · 18 295 svar
3407k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Precis så gjorde jag också. Tog det sista med färgskrapaB badtastex skrev:Sulan är ju ~80mm och rotorn går ända ut i kanterna så det blir kvar en snutt som går ut 40mm från hörnet åt vardera håll. Jag har varvat mellan lackfräsen, 150mm slip (GEX125-150) och en delta (Rotex 90) och det blir nog så man får jobba för ytan blir inte perfekt och hörnen kommer ju inte lackfräsen in i som sagt.
Haha! Det fanns en film till (nu raderad) där jag skulle visa drivning på mitthjulet också varvid det flög all världens väg...Daniel_N skrev:
Skämt åsido skissar jag på nån tvåväxlad låda, man vill ju efter man svarvat på väldigt lågt varv speeda upp rejält för putsning och borrmaskinen har inte det omfånget.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Idag har jag gjort klart ett skivställ, skivorna ska ligga uppställd typ eller hur man ska säga! Makita kapgersågen ska få sig en ny premium makita klinga med
Efter sticksågen igår fick övriga 5 maskiner en rengöring, tog ett före/efter kort nu. Det gröna gummit som var löst lite här o där efter år av misshandel limmades med loctite 406, grymt lim för plast o gummi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Helgen har vigts åt att vara "handledare". I en facebookgrupp om finsnickeri så vann två personer en tävling, där priset var att komma till mitt snickeri en helg och snickra vad man kände för med lite hjälp av mig. Så igår kom Anders och Andreas och började snickra så mycket de orkade! Resultatet blev många erfarenheter och lite prylar tillverkade. Andreas gjrode 2 st torsionboxar, i MDF med Valchromat som toppskiva, att användas som arbetsbord. Tanken är att ha MFT-hål i båda, men riktigt så långt hann han inte. En fräsmall föratt kunna ta upp stora hål i sidorna (för åtkomst underifrån) påbörjades dock.
Anders arbetade i massivträ och kombinerade ask och valnöt med ett par intressanta fogar. Tanken är att det så småningom ska bli en förvaringsmöbel med lådor och fack.
En väldigt trevlig helg, och jag fick möjlighet att bekanta mig med "Parf Guide" för att borra MFT-hål, vilket fungerade utmärkt!
Anders arbetade i massivträ och kombinerade ask och valnöt med ett par intressanta fogar. Tanken är att det så småningom ska bli en förvaringsmöbel med lådor och fack.
En väldigt trevlig helg, och jag fick möjlighet att bekanta mig med "Parf Guide" för att borra MFT-hål, vilket fungerade utmärkt!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Cheesen skrev:
Ok tack. Kul då har jag typ några km abs list överCheesen skrev:
Blev Liberon vita trävaxsmörja, jag gillade den faktiskt.
Slängde på ett par kantlister, får se om man gör resten också.
Gjorde nyligen en liten märkkniv och en träklubba.
Någon som vet vad klubbhuvudet för träslag?
Handtaget är ek/valnöt/vulkanfiber
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto