K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Försökt hitta bästa metoden för att snygga upp husets dörrar, att det är 11 st som målats några varv med varierande tjocklek och mängd rinningar gör det rätt tidskrävande.
Taktik just nu;
- Varmluftspistol för att få färgen att lossna
- Skrapa/sickla med en slipad stålbit
- Spackla små hack och andra märken
- Jämna till det med slipmaskinen
- Blästra gångjärn och andra detaljer (blästerskåp)

Uppskattningsvis 4 timmar per dörr för att få de färdiga för lack, vilket känns orimligt mycket. "Tyvärr" är det 50-talsdörrar, så att köpa nya innebär byte av karmar för att ha en chans att det ska passa, vilket kräver både tid och pengar. Känns även dumt att byta ut hela dörrar bara för att de är fel färg :)

Ska köpa grövre slippapper och se om slipen biter då, har någon annan bättre tips så lyssnar jag gärna! (Kanske köpa en sån där lackfräs?)
En infravärmare, speedheater eller hemmabygge, snabbar upp det rejält jmf med värmepistol samt ger även andra fördelar som mindre blyångor när det rör sig om gammal färg.

Försökt hitta bästa metoden för att snygga upp husets dörrar, att det är 11 st som målats några varv med varierande tjocklek och mängd rinningar gör det rätt tidskrävande.
Taktik just nu;
- Varmluftspistol för att få färgen att lossna
- Skrapa/sickla med en slipad stålbit
- Spackla små hack och andra märken
- Jämna till det med slipmaskinen
- Blästra gångjärn och andra detaljer (blästerskåp)

Uppskattningsvis 4 timmar per dörr för att få de färdiga för lack, vilket känns orimligt mycket. "Tyvärr" är det 50-talsdörrar, så att köpa nya innebär byte av karmar för att ha en chans att det ska passa, vilket kräver både tid och pengar. Känns även dumt att byta ut hela dörrar bara för att de är fel färg :)

Ska köpa grövre slippapper och se om slipen biter då, har någon annan bättre tips så lyssnar jag gärna! (Kanske köpa en sån där lackfräs?)
Jag tycker fyra timmar per dörr låter väl lite även om du använder en ”mirakelmetod”. Jag renoverade en lite mindre dörr (20x7 kanske, finns lite bilder i den här tråden) i helgen och använde då lackfräsen för första gången. Nu satt färgen dåligt på ena sidan så jag fick klart den med grundmålning på en dag (6-7timmar) men det var ju som sagt en liten spegeldörr. Har inte använt speedheater själv men det skall ju ändå skrapas och så vidare efteråt så jag undrar om det går så mycket fortare...

B badtastex skrev:
Jag tycker fyra timmar per dörr låter väl lite även om du använder en ”mirakelmetod”. Jag renoverade en lite mindre dörr (20x7 kanske, finns lite bilder i den här tråden) i helgen och använde då lackfräsen för första gången. Nu satt färgen dåligt på ena sidan så jag fick klart den med grundmålning på en dag (6-7timmar) men det var ju som sagt en liten spegeldörr. Har inte använt speedheater själv men det skall ju ändå skrapas och så vidare efteråt så jag undrar om det går så mycket fortare...
Det beror på hur viktigt det är att vara försiktig om ytan. Jag har tidigare renoverat många fönster snabbt med flappdisk på vinkelslip och då är det lätt att ta för mycket men undan går det definitivt. Lackfräsen är säkert enklare att köra kontrollerat med. Med infravärme släpper hela färgskiktet från ytan så skrapningen går enkelt, krånglet som tar tid är i profiler. Ytan skadas inte och en lätt finslipning efteråt är det enda som behövs innan målning.

Du kanske har rätt, våra dörrar har en enkel profil mot varje spegel men om man vill vara lite varsam med skrapningen kan det lätt dra iväg i tid. Om man börjar köra lite mer seriemässigt med speedheater och ser till att få fram ett stål som passar profilerna kanske man kan komma mer i tid.

Så här såg min tågordning ut:
Ta bort alla beslag och prylar som är i vägen.
Ett varv med lackfräsen.
Slipa med 80 papper för att jämna ut spår efter fräsen.
Slipa innerhörn på speglarna.
Slipa profiler för hand.
Grundmåla.
Spackla ojämnheter och sprickor (x2)
Slipa för hand med 180-220 korn.
Färdigstrykning 2-3ggr med roller + moddlare.

Det blir svårt att hinna allt på 4 timmar men jag kanske är tidspessimist. ;)

B badtastex skrev:
Du kanske har rätt, våra dörrar har en enkel profil mot varje spegel men om man vill vara lite varsam med skrapningen kan det lätt dra iväg i tid. Om man börjar köra lite mer seriemässigt med speedheater och ser till att få fram ett stål som passar profilerna kanske man kan komma mer i tid.

Så här såg min tågordning ut:
Ta bort alla beslag och prylar som är i vägen.
Ett varv med lackfräsen.
Slipa med 80 papper för att jämna ut spår efter fräsen.
Slipa innerhörn på speglarna.
Slipa profiler för hand.
Grundmåla.
Spackla ojämnheter och sprickor (x2)
Slipa för hand med 180-220 korn.
Färdigstrykning 2-3ggr med roller + moddlare.

Det blir svårt att hinna allt på 4 timmar men jag kanske är tidspessimist. ;)
Tror det mest handlar om olika nivå av noggrannhet! ;)

@nanowire: Låter som att det inte finns någon riktig genväg, 2kw terrassvärmare funkar kanske? Ska kolla upp det lite närmare!
@badtastex, @vectrex: Helt släta dörrar gör det rätt enkelt, nästan all tid går åt till att värma den gamla färgen för att få loss den :) Sen var det 4 timmar för att få den färdig för ny färg!

@nanowire: Låter som att det inte finns någon riktig genväg, 2kw terrassvärmare funkar kanske? Ska kolla upp det lite närmare!
@badtastex, @vectrex: Helt släta dörrar gör det rätt enkelt, nästan all tid går åt till att värma den gamla färgen för att få loss den :) Sen var det 4 timmar för att få den färdig för ny färg!
En 2 kW terrassvärmar fungerar fint.
https://www.byggahus.se/forum/threads/faergborttagning-med-terassvaermare.19563/#post-2738478

Provhyvlat! Funkar riktigt bra den här mackapären. Små plank kan jag köra som på ordinarie stötlådan, knuffa/hålla fast med vänster o hyvla med höger. Breda plank behöver kilar så jag kan ha två händer på hyveln, tur jag gjorde överliggaren maffig.

Nu är den inställd på ca 45.1 grader, så har man aningen marginal mot glipa på utsidan. 1000 gånger bättre med 45.1 än 44.9...

Tanken med denna stötlådan är inte att hyvla hela faser från grunden, snarare att snygga till och trimma in gerningar gjorda på bordsågen.

Trähantverksprojekt med en anpassad stötlåda inställd på 45.1 grader och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stötlåda i verkstad med handhyvel och hyvlade träspån, inställd på ca 45.1 grader för snickeri.
Skapa konto

Träplank provhyvlat vid en vinkel av 45.1 grader på en stötlåda, med tydliga hyvelspår och kilar.
Skapa konto

Trähörn hyvlat till perfekt 45 graders vinkel, visar arbete med stötlåda och träbearbetning.
Skapa konto

• Gilla
Seglartokig och 24 till
  • Laddar…
Det där var ju bara förbannat snyggt!!! Som vanligt...

//Ronnie

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Produktutveckling i form av djupare bottenspår och infräst glidlist i överliggaren i denna 3e och sista delen om kantgeringsstötlådan....och såklart FILM!

• Gilla
Gryttjesbo och 19 till
  • Laddar…
Att brännmärka är beroendeframkallande, svårt att sluta när en väl börjat.

Hand håller en brännmärkningsstämpel med trähandtag ovanför trägolv.
Skapa konto
Vita kuvert med brännmärkta symboler på framsidorna.
Skapa konto

• Gilla
De Stilj och 5 till
  • Laddar…
För några dagar sedan renoverade jag en liten cirkelsåg från B&D, gjorde lite rent med stålborte, polermedel, 2st nya kullager och lite krymplang på kabelskadan (ett hack ner i sladden till koppartråden). Jag bytte också ut det gamla fettet till marinfett (för tillfället). Nu behösv bara ny klinga :)
Renoverad liten cirkelsåg på trägolv med nytt krymplang på kabeln, utan klinga, redo för framtida bruk.
Skapa konto
Renoverad gammal B&D cirkelsåg på trägolv med nytt krympslang på sladden.
Skapa konto

Jag får inte glömma det lilla gulliga skurstycket, kommer nog att vara mycket användbart i framtiden! Jag tog bort rost och fett. Jag tror tillverkaren är Tiski Nastolnye från Sovietunionen.
Renoverad grön och silverfärgad cirkelsåg på ett marmorerat golv, utan klinga och med synlig kabelskada.
Skapa konto

nanowire nanowire skrev:
Att brännmärka är beroendeframkallande, svårt att sluta när en väl börjat.
Stilrent, försöker själv verka fram någon slags logga inför en stundande brännjärnsbeställning men det mina designer varierar mellan alltför pretentiösa och rent fula. ;/

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Stilrent, försöker själv verka fram någon slags logga inför en stundande brännjärnsbeställning men det mina designer varierar mellan alltför pretentiösa och rent fula. ;/
Enkelt. Bara att låna denna o lägga till ett x på slutet.

Illustration av ett mörkt varelse med pipa och texten "Bad Taste" nedanför.
Skapa konto

• Gilla
vectrex och 5 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Ganska enkelt att fixa till själv med en dremel och tex en bit koppar. Man får en känsla för vad som funkar under tiden man slipar fram mönstret. Blir det dåligt är det bara att plana av ytan med en fil och börja om :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.