Cheesen
SamiHus SamiHus skrev:
Börjar bli klar med mft kärran. Blev lite högre än jag tänkt mig men det är nog bara bra då jag behöver varenda cm utrymme.
Behöver lite råd från alla er. Står och väger på om jag ska köra Abs kantlist eller vanlig björk. björken kan jag köra med vanlig titebond 3 men hur limmar jag abs? Vet att 3m har en spraylim”90” som verkar klara men det blir nog väldigt kladdigt då jag ska fixa kantlisterna efter allt är monterat. Har ni några förslag?
Hur brukar ni behandla björkplywood? Vill helst att den håller samma färg som nu. Kan man strunta i behandlingen eller blir det att beställa Osmo från Tyskarna?
[bild]
[bild]
Abslist Brukar man smältlimma. Men det är väl inget man ger sig på utan kantlistmaskin.
Till ytbehandlingen kanske bivax funkar?
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Jag blev äntligen klar med badrumsmöbeln som ett tag nu tagit tid från viktiga verkstadsprojekt.

Före:
Väggmonterad handfat med en delvis synlig spegel och kakel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under tiden: Sliten arbetsbänk i en verkstad med synliga verktyg och fläckar, möjligtvis en del av en byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdig badrumsmöbel i trä och metall i en verkstad, med öppen låda och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av badrumsmöbel med handfat och kran, verktyg syns, ej färdigställt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavslutad badrumsmöbel med öppen underdel och synliga verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet badrumsskåp under konstruktion med synlig VVS och trähyllor, vid sidan av en handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ofärdig badrumsmöbel under renovering med oslipat trä och tejpade hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En badrumsmöbel under konstruktion med en borr, hammare och lossade handtag på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter:
Nygjord badrumsmöbel med turkos luckor och en vit handfatsovanpå, placerad intill en dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersOlofWik och 9 till
  • Laddar…
Jag har inte gjort så mycket alls men mina avkommor och bonusbarn har begagnat handverktygen rejält!
Barn använder handverktyg för träarbete i ett nyisolerat hemmasnickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De fick sitta inne i nya ”snickeriet” då det nu går att hålla uppvärmt utan att bli ruinerad! Isolera taket gjorde väldigt stor skillnad!
 
  • Gilla
  • Älska
Isakare och 6 till
  • Laddar…
Bytt motor i sticksågen. Frågade efter ny motor till en Bosch skruvmaskin för 10 år sen, och fick svaret att den var 20 kronor billigare än en ny maskin.
Med detta i tanke var jag inne på att köpa en ny sticksåg Öppen sticksåg med synlig motor och interna komponenter på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
, men motorn kostade 400:-, så nu får den gå ett tag till.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Hur har du behandlat stålprofilerna @nanowire? Klarlack?
 
Cheesen
nanowire nanowire skrev:
Jag blev äntligen klar med badrumsmöbeln som ett tag nu tagit tid från viktiga verkstadsprojekt.

Före:
[bild]

Under tiden:[bild][bild][bild][bild][bild]
[bild]
[bild]


Efter:
[bild]
Två frågor, varför makitagrönt? Du verkar inte vara nån fanboy..

Fint verktygsskåp, men är det så fullt i verkstan att du börjat förvara verktyg på toan:rofl:
?
 
Cheesen Cheesen skrev:
Två frågor, varför makitagrönt? Du verkar inte vara nån fanboy..

Fint verktygsskåp, men är det så fullt i verkstan att du börjat förvara verktyg på toan:rofl:
?
Bra ide, har ingen permanent verktygsförvaring på övervåningen :p
Färgen är Montanas Malachite Dark, samma som jag målat det matchande badrumsskåpet i. Om den ev är lik makitas färg får det väl vara så, har verkligen inget emot japansk kvalite :geek:
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Den här var ju läskigt effektiv... avverkningsvredet satt på noll och all lack bara försvinner. ;)

Elektrisk slipmaskin tar effektivt bort lack från träyta med synligt träspån och lackrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 5 till
  • Laddar…
Cool! Vad heter manicken?
 
B badtastex skrev:
Den här var ju läskigt effektiv... avverkningsvredet satt på noll och all lack bara försvinner. ;)
Den är lite tjurig att ställa in exakt tycker jag. Hur funkar damm/spånutsuget för dig?
 
Det är första gången jag testar den så jag kanske inte kan uttala mig om funktionen riktigt ännu, just den här dörren var en lackad dörr som täckmålats vit i princip utan underarbete så färgen satt inte särskilt bra. JAg antar att det var därför som färgen åkte bort så lätt även med djupet inställt på noll. ;)

Damm/färg/spånutsuget fungar inget vidare, det ser ut som att det snöat runt hela arbetsbänken men jag kan leva med det eftersom den snabbar på ett tråkigt jobb rätt rejält. ;)

Edit: bild på snökaoset

Arbetsbänk med påbörjad dörrrenovering och golv täckt av färg och spån som ser ut som snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jag är lite sugen på en sån för att renovera en gammal trapp. Hur är det att nå in i hörnen och dylikt?
 
E ___EM skrev:
Jag är lite sugen på en sån för att renovera en gammal trapp. Hur är det att nå in i hörnen och dylikt?
Sulan är ju ~80mm och rotorn går ända ut i kanterna så det blir kvar en snutt som går ut 40mm från hörnet åt vardera håll. Jag har varvat mellan lackfräsen, 150mm slip (GEX125-150) och en delta (Rotex 90) och det blir nog så man får jobba för ytan blir inte perfekt och hörnen kommer ju inte lackfräsen in i som sagt.
 
  • Gilla
pfb
  • Laddar…
Okej misstänkte att det var så. Tack :)(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.