Städar undan och organiserar om
44687695205_a6c585d83e_c.jpg

Hade tänka måla väggarna, de jag kommer åt iallafall men färgen jag trodde var vit så var gråblå, utomhusfärg som lämnat över. Det skulle inte se rätt ut...
 
H heimlaga skrev:
Med sågen i bakgrunden?`
För mindre blir man slutkörd:sweat:....... om du hittar en riktig gammal klyvsåg någonstans och vässer den så är det dubbla effektiviteten direkt.
Jag varierar mellan den där och mellan en disston som är klyvtandad (vargtandad). Den rosa/svarta har sin styrka när man ska göra ett spår som disstonen kan följa :)
 
I fredags packade jag upp en halvpall med blandat godis från Duabhuset.

Hyveln har nu fått sin efterlängtade spånsug.
Verkstadsbild med spånsug ansluten till hyvelmaskin, oordnade verktyg och material på arbetsbänkar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr så är de 4m 125mm spånsugslang jag också beställde ute på sightseeing i Mälardalen med Postnord. Så det fick bli en fullösning med en bättre begagnad 100mm slang och lite silvertejp för att i alla fall kunna testa.

Fick också ta tillfället i akt att smörja upp pelaren till planbordet. Vilken skillnad det blev!
Nysmord pelare till planbordet med synliga träspån, en del av ett nytt verktygsuppgraderingsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det syns förvisso inte på bilden, men nu löper det lätt både upp och ner. Jag trodde faktiskt mer på något allvarligare fel på trapetsgängan de sista 25-30mm upp med tanke på hur tungt det gick i det området, men allt som behövdes var lite nytt fett på pelaren.

Längre ner i lådan så låg det nya klingor till kap och gersåg respektive cirkelsågen.
Jag svor en hel del innan jag insåg att kap och gersågen rimligen har vänstergängad skruv för att fästa klingan.
En kap och gersåg samt en cirkelsåg på ett stökigt arbetsbord med olika verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En reflektion här är ju att det här med standardiserade mått inte är så dumt. Tur att verktyg inte är som rördelar. Då hade det aldrig gått med en makita-klinga i en bosch-såg.

På något vis blev detta också det slutgiltiga slutet på min husrenovering. I fredags sålde jag byggbilen till en nybliven husägare och idag skrotade jag de av spik och annat skräp mycket slitna klingorna i sågarna. Nu ser jag fram mot nya tider och nya projekt.
Närbild av begagnad sågklinga mot suddig bakgrund, med synliga slitagemärken och text på klingan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 5 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Klyvsågat lite till för hand
[bild]
Imponerande fint snitt! Inte mycket förlorat virke alls där.

Hur sågar du? "Stående" i vid hyvelbänken? Jag har testat runt med flera olika tekniker utan att riktigt hitta någon som passar riktigt bra. Kanske bara måste bestämma mig för ett sätt och öva på det.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Klyvsågat lite till för hand
[bild]
Har inte du åtminstone ett par bandsågar? Men du väljer ändå att klyvsåga för hand, kan till viss del förstå det, men ändå inte! ;)
 
V vectrex skrev:
Har inte du åtminstone ett par bandsågar?
Den brädan verkar ju kräva sådär en 80 cm fritt utrymme både framför och bakom sågbladet. Kanske det är det som är problemet? :D
 
  • Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Har inte du åtminstone ett par bandsågar? Men du väljer ändå att klyvsåga för hand, kan till viss del förstå det, men ändå inte! ;)
Två bandsågar är allt som finns kvar på bandsågsfronten..
jac jac skrev:
Den brädan verkar ju kräva sådär en 80 cm fritt utrymme både framför och bakom sågbladet. Kanske det är det som är problemet?

Mja, mjo, det KAN ju vara det som är problemet. Men nu är det inte så :) Det FiNNS utrymme framför sågbladet.. problemet är att jag inte riktigt kommer fram till utrymmet..
Istället tänkte jag på att vetenskapen säger att man ska motionera minst 30min om dagen :)

Har klyvt brädor både med min rosa såg och med disstonen. Man vinner några minuter med disstonen men går förvånansvärt bra med den svart/rosa. Den är ju ganska tjock så man får räkna med att 2mm bräda förvandlas till sågspån, fördelen är att den inte svänger av för den är rejält styv.
 
Hyvlat läder, det har jag gjort förr och det går faktiskt bättre än man skulle kunna tro.

Hyvel och spån på ett träbord med en remsa av hyvlat läder framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vectrex och 1 till
  • Laddar…
Grävt för fiber. Ville ha in den i mitt på huset istf i hörnan och då var det bara att gräva själv eller betala ett hutlöst pris.

Grävd grävning längs en husvägg för fiberinstallation med spade och skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precisionssågat ”super”-cellplast på bordssågen till piston-fit mellan mina takstolar i blivande snickarboden!

Precisionssågad cellplast på bordssåg i en välordnad snickarverkstad, redo för isolering av takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Precisionssågad cellplast mellan takstolar i en snickarbod, med perfekt passning för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade takstolar med precisionssågad cellplast inuti en konstruktion av snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För fler detaljer se min snickarbod-tråd!
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Fler saker vill testa övernattning..måste bara ordna plats åt dem.. Oorganiserade snickeriverktyg i en trälåda, inklusive hyvlar och sågar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ligger de lite huller om buller
 
Börjar bli klar med mft kärran. Blev lite högre än jag tänkt mig men det är nog bara bra då jag behöver varenda cm utrymme.
Behöver lite råd från alla er. Står och väger på om jag ska köra Abs kantlist eller vanlig björk. björken kan jag köra med vanlig titebond 3 men hur limmar jag abs? Vet att 3m har en spraylim”90” som verkar klara men det blir nog väldigt kladdigt då jag ska fixa kantlisterna efter allt är monterat. Har ni några förslag?
Hur brukar ni behandla björkplywood? Vill helst att den håller samma färg som nu. Kan man strunta i behandlingen eller blir det att beställa Osmo från Tyskarna?
Hemmagjord mobil förvaringskärra med skivor av björkplywood och flera utdragbara lådor från Festool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdig arbetsvagn i björkplywood med öppna fack och bordsskiva, i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Har just upplevt Julas kvalitet på mer komplicerade verktyg än skruvar och muttrar. Skickade just upp en bil med en Juladomkraft som använts max 2-3 gånger, och ställde ifrån mig bilen på pallbock. Sedan gick Juladomkraften sönder.
Att bilen vackert får hänga kvar däruppe i luften tills någon ANNAN försäljare av meksaker öppnar är illa nog. Men att en domkraft för två ton går sönder, dessutom efter bara ett par gånger, är fullständigt livsfarligt!!
Jag använder alltid pallbockar — men ändå. Så även om det inte har med just hus att göra vill jag ändå varna alla:
KÖP INTE JULAS DOMKRAFTER!!
 
  • Arg
kristofo
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Har just upplevt Julas kvalitet på mer komplicerade verktyg än skruvar och muttrar. Skickade just upp en bil med en Juladomkraft som använts max 2-3 gånger, och ställde ifrån mig bilen på pallbock. Sedan gick Juladomkraften sönder.
Att bilen vackert får hänga kvar däruppe i luften tills någon ANNAN försäljare av meksaker öppnar är illa nog. Men att en domkraft för två ton går sönder, dessutom efter bara ett par gånger, är fullständigt livsfarligt!!
Jag använder alltid pallbockar — men ändå. Så även om det inte har med just hus att göra vill jag ändå varna alla:
KÖP INTE JULAS DOMKRAFTER!!
Aj då, jag köpte deras 2-tonnare i söndags och bytte alla 4 däck helt utan incidenter.

På vilket sätt har den gått sönder?
 
V vectrex skrev:
På vilket sätt har den gått sönder?
Säckat ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.