PNO PNO skrev:
@Ola C, vad är det för skala du använt för fräsbordet, och var har du köpt den?

Jag skulle vilja ha digital på planhyveln på sikt, men det känns lite vågat att köpa en godtycklig kina-skala utan någon referens på att de klarar snickerimiljö.
Kinavariant. Verkar överleva snickeriet bra men den tappar nollan med jämna mellanrum när den varit avstängd, fick en ersättare som va likadan. Spelar mindre roll i denna applikationen men på planhyveln är det ytterst störigt.
 
  • Gilla
PNO
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Har lite ledig snickeritid och många idéer att realisera så jag fortsätter monologen.

Idag blev det ett försök på den klassiska men något svårbemästrade cirkulära tangensövergångsfogen. Väldigt väldigt tidigt embryo på något som ska bli nån vital del i årets byggtråd.

[bild]
Jäklar va snyggt! Mycket nyfiken på fortsättningen!!
 
P
P Prodigys skrev:
En motorlyft kan vara till stor hjälp om inte spånsugen är för hög
Ja det var en smart ide(y) gick bra endå, fick hjälp av farsgubben och lillebror! Nu skall bara en massa 250mm rör och diverse avstick upp så kan maskinerna få andas i nöd och lust :)
 
P pleqtiz skrev:
Ja det var en smart ide(y) gick bra endå, fick hjälp av farsgubben och lillebror! Nu skall bara en massa 250mm rör och diverse avstick upp så kan maskinerna få andas i nöd och lust :)
Det har ju inte hänt utan bilder...:)
 
Ola C Ola C skrev:
Har lite ledig snickeritid och många idéer att realisera så jag fortsätter monologen.

Idag blev det ett försök på den klassiska men något svårbemästrade cirkulära tangensövergångsfogen. Väldigt väldigt tidigt embryo på något som ska bli nån vital del i årets byggtråd.

[bild]
Jävligt läckert! Väldigt nyfiken på hur du gjort det där. Har frässvarv 2.0 varit inblandad? Skulle gärna gjort något liknande men jag vill ju också ha ut benen i vinkel. :)
 
V vectrex skrev:
Jävligt läckert! Väldigt nyfiken på hur du gjort det där. Har frässvarv 2.0 varit inblandad? Skulle gärna gjort något liknande men jag vill ju också ha ut benen i vinkel. :)
Det är fortfarande frässvarv 1.2 (1.0 var den Daniel körde sönder och 1.1 var den muttern flög i taket på fräsdagen) inblandad, lite snabbtester o försök så jag vet vilka features jag ska ha på 2.0.

Det här är gjort med ett sånt här stål modell hyfsat stort, planen i 2.0 är att kunna köra tangenskurvan efter mall.
 
Dagens insats med en maskin (som fastnade på bild), blev att förbättra en annan..!
Blev tidigare ett impulsköp av makitas 18V lampa, men tyckte ljusbilden var för fokuserad. Tog loss linsen och kastade in den i blästerskåpet, sänkte trycket och blästrade/frostade insidan av den! Mycket trevligare för mig att använda nu :)

Hand som håller en Makita 18V handlampa med frostat ljusinsats, efter modifiering för ett mjukare ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Makita 18V lampa med modifierad, frostad lins skapar en mjukare ljusbild på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Tillverkat balksko-special för att kunna ersätta bärande vägg med balk över mellanbjälklaget. Blir två plåtar vid varje golvregel.

Skaffade en ”kantpress” för skruvstycke från jula,

Sågade ett snitt in i spikplåten först, sen måtta in på rätt plats. Mitt vik är 150mm långt, samma bredd som pressen.
Egen tillverkad balksko i skruvstycke, med många hål och blå märkningar, redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruva, skruva och skruva ... fast det gick förvånansvärt lätt.

Anpassad balksko i ett skruvstycke med en kantpress, visar bearbetningen av plåten för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och på 20 minuter var hela stapeln klar.

Hemmagjord balksko i skruvstycke med kantpress och en stapel bearbetade spikplåtar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kioskdavid och 2 till
  • Laddar…
Jag ägnade mig åt den ädla motionen hasning-på-rygg när jag skulle dra flexslang
Person hasar på rygg i trångt utrymme för att dra flexslang, med synlig huggmejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte heller stämde ritningarna så arvegodset i form av en huggmejsel från förra ägaren fick slita en stund.
3 slangar SKA ner!
Flexslang som dras genom en trång öppning i en betongvägg, med spår av mejselarbete synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

JA det gick!
Flexslang som dras genom trångt utrymme med synliga träbjälkar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snubbe som aldrig tränat går in i gymmet o tittar sig förundrat runt på alla maskiner, kliar sig lite i skrevet o går sen bort o kör bänkpress. Den övningen kör man ju, har man ju sett, så är det bara, och han vet att inom nån månad kommer frågan "vad tar du i bänk?"

Jag har länge undsluppit snickrandets motsvarighet till bänkpress men nu gick det tyvärr inte längre, snickrar man så gör man ändträskärbrädor, så är det bara. Två styck till hushållet på gång, skönt att bli av med lite spill....och ändträskärbrädsoskulden.:crysmile:

Skärbrädor i ändträ monterade i skruvstycken på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Lime113 och 8 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Snubbe som aldrig tränat går in i gymmet o tittar sig förundrat runt på alla maskiner, kliar sig lite i skrevet o går sen bort o kör bänkpress. Den övningen kör man ju, har man ju sett, så är det bara, och han vet att inom nån månad kommer frågan "vad tar du i bänk?"

Jag har länge undsluppit snickrandets motsvarighet till bänkpress men nu gick det tyvärr inte längre, snickrar man så gör man ändträskärbrädor, så är det bara. Två styck till sambon på gång, skönt att bli av med lite spill....och ändträskärbrädsoskulden.:crysmile:

[media]
Vad kör du för träslag?
 
M mkristensson skrev:
Vad kör du för träslag?
Blandat från skräpbingen, fulask, valnöt, ek o bok, slank nog med en björkbit också.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag har länge undsluppit snickrandets motsvarighet till bänkpress men nu gick det tyvärr inte längre, snickrar man så gör man ändträskärbrädor, så är det bara. Två styck till hushållet på gång, skönt att bli av med lite spill....och ändträskärbrädsoskulden.:crysmile:
Vilket sammanträffande - samma här faktiskt. ;)

Skärbräda i schackmönster med kniv och tomat ovanpå, på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Shakula och 3 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Vilket sammanträffande - samma här faktiskt. ;)

[bild]
Din ser ju sjukt proffsig och genomtänkt ut jämfört med mina.

...osså den där tomatbilden med blänkande kniv, snickarens motsvarighet till mäklarnas citronskål på lägenhetsbilderna.;)
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
P
Ola C Ola C skrev:
Din ser ju sjukt proffsig och genomtänkt ut jämfört med mina.

...osså den där tomatbilden med blänkande kniv, snickarens motsvarighet till mäklarnas citronskål på lägenhetsbilderna.;)
Om jag någonsin gör en så vacker skärbräda så lovar jag att presentera den med en bit falukorv och en morakniv (naturligtvis den gamla hederliga med träskaft.)
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.