S sinuslinus skrev:
Kanske fast kunden har två sängbord som ska stå där.
Tack för inspiration, är fundersam på att i framtiden bygga en liknande lösning. Och funderar just på om jag skall bygga in sängbord som en enhet eller ha det skiljt så här.
 
  • Gilla
GUBE och 1 till
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Åh, fräckt! Jag har en kompis med 3D-skrivare och jag skulle behöva nästan exakt samma del.

Frågan är ju hur mycket whisky som går åt för mutan :D
Det behövs ingen whisky, bara den magiska frasen "3D-skrivare är en kul leksak, men de duger inte för verkliga applikationer, tex <ditt problem>.". Självklart måste ett sådant påstående överbevisas.
 
  • Gilla
Bedholm och 3 till
  • Laddar…
S
Övningskört med svarven och tack vare @Ola C jigg blev förarbetet säkert(y)

Fyra trästycken uppställda vertikalt med centrerade märkpunkter, förberedda för svarvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Övningskört med svarven och tack vare @Ola C jigg blev förarbetet säkert(y)

[bild]
Det var snabbt implementerat må jag säga, min jigg hann ju knappt svalna...:)
 
Redigerat:
  • Gilla
senkomat
  • Laddar…
S
Ola C Ola C skrev:
Det var snabbt imolementerat må jag säga, min jigg hann ju knappt svalna...:)
Din jigg dök upp i precis rätt tid, bitarna hade legat några dagar i väntan på hur jag skulle få till avkapet, var inne på bordsågen men pga riskerna så var det inte aktuellt.
 
  • Gilla
roli och 3 till
  • Laddar…
3D printat kugghjul till svarven för att kunna skära M12*1.75 gängor ämnade för frässvarv 2.0's drivaxel. Hade en riktigt dålig svarvdag men det blev ok gängor till slut.

Blå 3D-printade kugghjul i olika storlekar på en arbetsyta, märkta med nummer för maskinprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-printat blått kugghjul anslutet till andra kuggväxlar inuti en svarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-printat kugghjul på drivaxel med M12*1.75 gängor, ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roli och 17 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
3D printat kugghjul till svarven för att kunna skära M12*1.75 gängor ämnade för frässvarv 2.0's drivaxel. Hade en riktigt dålig svarvdag men det blev ok gängor till slut.
Är det dags för spiralformade ben nu? ;)
 
  • Gilla
Jimmie_ och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Är det dags för spiralformade ben nu? ;)
Naj för hel_ete! 2.0 ska bara bli lite bättre och ha fler features. En del kommer bli mallfrässvarning för cirkulära tangensövergångar, vi snacka väl om det för ett tag sen. Bilden är "som vanligt" från Artisan. Frässvarv 2.0 får nog en egen tråd när bygget börjar komma igång.

Detaljnärbild av träföremål med fräsade cirkulära tangensövergångar, hantverk från Artisan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
Kvistat en björk som knäckts i två. Kände mig lite bätte idag men fick ta det långsamt (gallblåsan borttagen i tisdags), men den lilla billnäsyxan är som en rakkniv. Orkade inte sitta inne längre.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Lite fler meditativa laxstjärtar.. Träbearbetning med verktyg och snickeridetaljer visande laxstjärtssammanfogning på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Jobbar med en prototyp, smutsskydd till svarven:
44838480381_8160a2a528_c.jpg

Tanken är att all skit och metallspån ska falla här och olja/skärvätska ska rinna ner i mitten. Jag tror den hade skyddat bädden bättre om man inte hade böjt ner den i mitten och istället hade den fått varit helt rak och man hade haft en kant där, så hade skräpet fångats och man kunnat sopa spånorna bakom svarven istället. Men då hade jag tappat arbetshöjd, men kanske det vore bättre ändå och så plockar man bort grejen de gånger man behöver den extra höjden.

Har även funderingar om jag skulle ha ett till plåtskydd ovanpå tvärsliden som skulle förhindra att spån och vätskor letar sig in mot gejdrarna. Det är lite svårt dock med den här svarven, den är inte så rak i kanterna som en modern svarv, designad mera som ett konstverk än ett verktyg....

Funderar om läder kanske skulle funka bättre, som hölls fast med magneter. Eller kanske både och.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Övningskörningen med svarven blev följande:crysmile:

Hemmagjord trähylla med fyra gråa betongformade toalettpappersrullar och en verklig rulle på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädelar formade på svarv monterade som toalettpappershållare och krokar på träplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren och 8 till
  • Laddar…
Vad är det för svarv som gör sådana mästerverk eller är det mästaren själv?
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
S
R Rönnis skrev:
Vad är det för svarv som gör sådana mästerverk eller är det mästaren själv?
All förtjänst är en Luna SP 1000:rofl:
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Inte helt säker. Men blygsamhet är ju en dygd...;)
 
  • Gilla
danielsve och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.