Startat upp!

 
  • Gilla
Skooda och 5 till
  • Laddar…
Grymt! Vad gör den understa saken, ser likadan ut som näst understa. En kör övre position på spåret och den andre nedre så man kan få ett spår bredare än verktyget?
 
  • Gilla
Christoffer85
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Startat upp!

[video]
Spännande! Vad är det för maskin?
Får du ringa Ringhals och be dem starta upp en extra reaktor innnan du drar igång den där?
 
Ola C Ola C skrev:
Grymt! Vad gör den understa saken, ser likadan ut som näst understa. En kör övre position på spåret och den andre nedre så man kan få ett spår bredare än verktyget?
De två undre är likadana, de är helt enkelt 2 st 40mm frässpindlar som man kan sätta valfria verktyg på (slitsfräsen på bilden är bara en illustration). Typiskt sett kör man slitsfräsar eller kontraprofilstål, men de kan köra vad som helst.
 
V vectrex skrev:
Spännande! Vad är det för maskin?
Får du ringa Ringhals och be dem starta upp en extra reaktor innnan du drar igång den där?
Det är en enkeltappmaskin jag har haft ett tag men inte kört med. Nu har den äntligen ström:) Behöver inte ringa Ringhals, men det drar en hel del, 29hk.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Jag harvar vidare i mörkret! Regla är faktiskt ganska kul! Ikväll blev det lite limning! Vill ha en dörr som stängs stumt! Då är det viktigt med en solid stomme att montera karmen i!

Konstruktion av väggstomme på nattetid med verktyg och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Regelarbete i mörker med limning för en dörrstomme, städ och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Startat upp!

[video]
Awesome!!! Har du provkört något ämne? Finns det bilder?

//Ronnie
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Ingen körning än. Har lite stål m 40 hål, men inte så mkt. Ska träffa säljare för att kolla stål på torsdag...inte omöjligt att vi ”byter system” för profiler/kontraprofiler o kittfals etc
 
  • Industriell profilfräs i verkstad med ventilationsslangar och arbetsbänk med verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Ok, spännande. Antar att du menar byta system när det gäller vertikalen för att kunna köra samma stål i den och i nya tappmaskinen eller är jag ute och cyklar nu?

//Ronnie
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Ok, spännande. Antar att du menar byta system när det gäller vertikalen för att kunna köra samma stål i den och i nya tappmaskinen eller är jag ute och cyklar nu?

//Ronnie
Njae. Snarare köpa ett set för tex kopplade utåtgående fönster där samtliga kuttrar är avpassade till varandra så att man bara ställer spindeln en gång o sen byter man bara stålen på axeln utan att behöva ställa om - smidigt. Så är det inte idag.

Med det sagt blir det garanterat m 40-hål som jag med bussning kan köra på fräsen med.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Testkörde golvuppsamlingen, otroligt praktiskt. Det här borde jag fixat för länge sen.

Golvuppsamlingsystem med flexibel slang ansluten till maskin i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 6 till
  • Laddar…
Lade en hel del jobb på att såga upp lite fläderträ igår, det var blött och kändes mjukt så jag antar att det får ligga till sig ett tag. Tyvärr fastnade så mycket på bladet att jag fick ställa mig och gno 2m bandsågsblad men det kanske det var värt... ;)

Någon som har erfarenhet av fläder i snickerisammanhang?

Nysågade fläderträplankor av olika former och storlekar på ett blått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4star
  • Laddar…
Fortsätter spånandet och gjorde en stos (125) till bordsågen. Spånuppsamlingen blev brutalt bra. Bilden är tagen efter jag kapat svart valchromat i bpgra minuter, i stort sett inget spån alls på golvet.

Grön bordsåg med anpassad spånuppsamlingsstos och ren golv yta efter kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stos för spånuppsamling på bordsåg, effektiv spånhantering med minimalt spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 5 till
  • Laddar…
Plockat isär min jobbsticksåg, Hitachi CJ18DSL som börjat stöka, den fastnade ibland om den stannade i ändlägena.
Problemet var det lilla fjäderstålet på bilden, det är det som fjädrar tillbaka vid pendling.
Förutom det var allt material i mekaniken förstklassigt. Det var rätt grisigt i den, men efter rengöring såg allt ut som nytt, inget slitage el glapp, trappen i mitten är nållagrad, är nog det minsta nållager jag sett.
Men så är den Isärplockad Hitachi sticksåg med synligt fjäderstål och interna komponenter på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen Kinamaskin som det mesta idag, utan tillverkad i Japan.
 
  • Gilla
Den excentriske sliparen och 1 till
  • Laddar…
Igår bomberade jag om hjulen på bandsågen, dock märker jag att jag tagit så mycket av gummit bort att bladet tar mot sidan av styrningen. Fanns visst inte så mycket justerrum där... Relativt tjock gummilager på hjulen men det är visst inte meningen man ska kunna nöta ner hela lagret. Får se hur man löser detta...
 
  • Gilla
abygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.