3 384 119 läst · 18 228 svar
3384k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 367 inlägg
Gjorde ett snabbt litet ställ till udda/överblivna borr.
Påbörjade ett par hyllor till mina surroundhögtalare så man kan få igång 5.1 nu efter flytten och fick krypa in bakom soffan för att dra lite högtalarkabel som sen fick skarvas för att nå
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Inget hemmajobb men ett jobb som påbörjades hemma. Monterade de handtag som jag svarvat hemma åt museijärnvägen.
Nytt handtag till ångbromsen
Det nya handtaget krävde en blankare omgivning
Gjorde dessa hantag för typ tolv år sedan och stört mig på dom sedan dess.
Så nu har jag tagit tag i saken och gjort nya till avstängningen av ångan till injektorerna (strålpump för att pumpa in vatten i ångpannan)
Snygg förarplats
Ett par bilder från tillverkningen. Råmaterialet är en ekklots som gjorts för att klossa räls i kurvor.
Logga in
Skapa konto
Nytt handtag till ångbromsen
Logga in
Skapa konto
Det nya handtaget krävde en blankare omgivning
Logga in
Skapa konto
Gjorde dessa hantag för typ tolv år sedan och stört mig på dom sedan dess.
Logga in
Skapa konto
Så nu har jag tagit tag i saken och gjort nya till avstängningen av ångan till injektorerna (strålpump för att pumpa in vatten i ångpannan)
Logga in
Skapa konto
Snygg förarplats
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett par bilder från tillverkningen. Råmaterialet är en ekklots som gjorts för att klossa räls i kurvor.
jonmo skrev:
Bättre sent än aldrig, eller vad heter det? Första limningen gick åt absolut helvete, och andra gången gick ok, men inte mer.Daniel_N skrev:
Logga in
Skapa konto
Resultatet:
Logga in
Skapa konto
Anledningen till att det gick kasst första gången är som vanligt att man inte lyssnar på sig själv när man vet att det man gör är dåligt. I detta fall var det två saker som jag inte gjorde som jag verkligen borde:
1. Torrpassa, torrpassa, torrpassa. Tryck ihop skiten bara. Att som jag tänka "nej men ver verkar ju passa" är givetvis fullständigt idiiotiskt.
2. Använd inte gammalt lim. Det visste jag givetvis, men jag tog ändå den där gamla Cascoflaskan med en skvätt kvar på botten och intalade mig att det borde gå. Skiten verkade vid det laget ha en öppettid på ungefär 5-7 minuter. Andra gången körde jag Titebond 3, och invigde dessutom denna tingest. Väldigt praktisk måste jag säga!
Logga in
Skapa konto
Nu återstår att fräsa lister som denna för att limma i alla speglar, för att emulera en gammal dörr. Sen massiva mängder slipning och spackling för att få till ytfinish och sedan några lager färg.
Logga in
Skapa konto
Fortsätter på svarven, bockade till ett skydd för tvärsliden också, fortfarande under utveckling skulle jag säga men det ser ju faktiskt ut som det funkar. Mycket mindre skräp på fel ställen nu och man kan plocka av plåtbitarna och sopa av dom direkt i en tunna. Gjorde även nya avskrapare av läder från ett gammalt bälte, istället för filt, läste på nätet att det gick bra att använda och dom funkar riktigt bra jämfört med de gamla. Gjorde dom litet större så det verkligen skulle sitta bra, man riktigt ser hur dom puffar oljan framför sig nu. Och så har jag fixat oljningspunkter från förr så jag får in olja bakom skraparna.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 367 inlägg
Första spjället klart. Spånsugen precis bakom väggen så jag räknar med att de första 90 graders avsticket kommer funka fint.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jo, jag har en kompis med stort snickeri, vi kan kalla honom Daniel för enkelhetens skull. Daniels snickeri brukade vara enkelt och oprententiöst vad gäller uppsamling av spån. Hyresgäster körde ts75an utan dammsug och jag brukade köra såg o hyvlar utan spånsug igång eller iaf inte med spjällen öppna. "Äh bry dig inte om det, det sopar vi upp på kvällen" löd rekommendationen från ägaren.
Men! Nu har han tydligen installerat en ny spånsug och efter det blivit riktigt nitisk (i klass med den där parkeringsgubben som är där ibland) o infört nolltolerans mot spån.
Jaha det gör väl inget?.., låt honom dammsuga personalen från topp till tå vid ankomsten på morronen o ha såna där klistermattor innanför dörren, det är ju hans problem?. Hmm ja men jo ser ni, jag ska tydligen visa lite fräsjiggar där nästa vecka och vissa av dom, bla ändträfräsjiggen, är spånets motsvarighet till böndernas gödselspridare!
Hujedamej, utan åtgärd hade jag och min jigg obönhörligen omgående blivit stoppade i fanerpressen.
Så, nu har jag gjort ett halvtaffligt försök, funkar faktiskt väldigt bra. Tar inte allt men nästintill. Fick bara den lilla skvätten spån på golvet efter dessa två fräsningar där iaf den andra med rundtappar är väldigt "elak" sugmässigt. Ännu bättre kommer det bli med större frässula.
En fix och en rörlig halva, matburk från ikea, plywood, dammsugarstump från bra att ha låda, avancerad dremling också lite epoxi. Bilderna får beskriva, orkar inte skriva mer (skärmen sprack igår och får glasskivor i fingrarna på vissa bokstäver).
Edit. Allmänintresset för spånsugning på ändträfräsjiggen kanske inte är på topp men likande koncept kan användas för en dedikerad kantfräskåpa.
@Daniel_N @Pysslarn
Men! Nu har han tydligen installerat en ny spånsug och efter det blivit riktigt nitisk (i klass med den där parkeringsgubben som är där ibland) o infört nolltolerans mot spån.
Jaha det gör väl inget?.., låt honom dammsuga personalen från topp till tå vid ankomsten på morronen o ha såna där klistermattor innanför dörren, det är ju hans problem?. Hmm ja men jo ser ni, jag ska tydligen visa lite fräsjiggar där nästa vecka och vissa av dom, bla ändträfräsjiggen, är spånets motsvarighet till böndernas gödselspridare!
Hujedamej, utan åtgärd hade jag och min jigg obönhörligen omgående blivit stoppade i fanerpressen.
Så, nu har jag gjort ett halvtaffligt försök, funkar faktiskt väldigt bra. Tar inte allt men nästintill. Fick bara den lilla skvätten spån på golvet efter dessa två fräsningar där iaf den andra med rundtappar är väldigt "elak" sugmässigt. Ännu bättre kommer det bli med större frässula.
En fix och en rörlig halva, matburk från ikea, plywood, dammsugarstump från bra att ha låda, avancerad dremling också lite epoxi. Bilderna får beskriva, orkar inte skriva mer (skärmen sprack igår och får glasskivor i fingrarna på vissa bokstäver).
Edit. Allmänintresset för spånsugning på ändträfräsjiggen kanske inte är på topp men likande koncept kan användas för en dedikerad kantfräskåpa.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
@Daniel_N @Pysslarn
Redigerat:
Provbyggde en låda för att dölja avloppsröret från övervåningen.
Om man tänker detta som ver. 1.0 så kan det bli bra när det väl är dags.
12mm MDF skapade lite huvudbry först men jag tror vi kom överens, jag och Doninon.
Om man tänker detta som ver. 1.0 så kan det bli bra när det väl är dags.
Logga in
Skapa konto
12mm MDF skapade lite huvudbry först men jag tror vi kom överens, jag och Doninon.
Logga in
Skapa konto
Ola, det där var ju inte mindre än en briljant uppgradering av en redan überbriljant innovation!!! Jag blir alldeles matt av beundran och i viss mån avund. Fantastiskt!
Nu ska vi bara ta itu med dina parkerings(o)vanor så blir det nog folk av dig också, så småningom... ;D
//Ronnie
Nu ska vi bara ta itu med dina parkerings(o)vanor så blir det nog folk av dig också, så småningom... ;D
//Ronnie
Tack Ronnie, kommer du på fräsdagen?P Pysslarn skrev:
Vad gäller parkeringen så brukar det va kaoz redan när jag kommer, så dags att börja finparkera då.
Det är på tiden att detta kommer upp på agendan. Det borde ha varit en av huvudfrågorna under valrörelsen men istället var det bara en massa oväsentligheter som det tjafsade om.P Pysslarn skrev:
Jag kan dessutom vittna om att det är riktigt eländigt även när @Ola C inte är närvarande. Situationen är allvarlig!
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 367 inlägg