Grym video Ola! Gillar hur du inte bara visar du lösning utan också förklarar varför du väljer olika lösningar.

Vad tänker du kring att köra denna typer av "köttande" m vinklat anhåll på rikten? Så brukar jag göra, om det inte är väldigt noga, då kör jag fräs eller en vagga (liknande din) i planhyveln.
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
S
  • Gilla
GUBE och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Vad tänker du kring att köra denna typer av "köttande" m vinklat anhåll på rikten?
För mitt ändamål e det snabbare i bandsågen. Tror jag kan rikta 3mm max, det blir ju ca tre körningar på det jag körde i ett svep på bandsågen. Sen när det gäller knoppar o annat smått recyklar jag gärna nåt från spillhögen o dom bitarna e ofta för små för att köra på rikten.
 
  • Gilla
abygg och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
För mitt ändamål e det snabbare i bandsågen. Tror jag kan rikta 3mm max, det blir ju ca tre körningar på det jag körde i ett svep på bandsågen. Sen när det gäller knoppar o annat smått recyklar jag gärna nåt från spillhögen o dom bitarna e ofta för små för att köra på rikten.
Klokt! Sen hör det ju till saken (kom att tänka på det när jag läste vad du skrev om små bitar) att rikta i 45 grader faktiskt inte är det allra enklaste och din jigg känns väldigt mkt bättre ur ett säkerhetsperspektiv oavsett om man har långa eller korta bitar.

Vaggan i planhyveln klarar för övrigt inte heller så små bitar, minimum hos mig är ca 30 cm
 
Jag börjar se ljuset i tunneln nu med mitt skär&slipbord med utsug. Den här ASEA-spånfläkten har fått ett matchande motorskydd och ska blåsa ut genom väggen, vet inte m3/h men 250 W trefas blir nog lagom flås. På utsidan kommer det hänga en uppsamlingspåse a la Arboga pelarslip. Återstår att lösa vilken slang jag ska ha mellan bord och fläkt, helst både eldfast och smidig :thinking:
Blå Bosch borr i förgrunden med borrspån runtomkring. Hål i vit vägg med rör bakom borr visar tänkt utsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i betongvägg med ljus som skiner igenom, omgivet av gröna växter och spånrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller i en ASEA-spånfläkt kopplad till ett motorskydd, tänkt för användning i ett skär&slipbord med utsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Har ju redan konstaterat att 3D-skrivning är bra under VAB men det verkar funka när man är sjuk själv också...

Blev två Kärcher-kontakter anpassade för dels Festool-slang och dels Bauhaus billiga dammteknikslang. Båda använder invändig gänga som passar slangen så man slipper ärtrörsstorlek på genomförningen...

3D-utskrivna adapterkontakter för dammsugarslangar på ett kaklat golv med sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Åh, fräckt! Jag har en kompis med 3D-skrivare och jag skulle behöva nästan exakt samma del.

Frågan är ju hur mycket whisky som går åt för mutan :D
 
S
Idag har jag och en kollega monterat sänghylla med hjälp av ett skohorn. ;)

Nyinstallerad vit sänghylla på en vägg ovanför en sängstomme med en tapetserad vägg och trägolv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad sänghylla i vitt med belysning ovanpå, mot en vägg med mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pfb och 10 till
  • Laddar…
Med hjälp av ett skohorn...
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
S
C Christoffer85 skrev:
Hur fick du upp den där?!:surprised:
Uppbyggd på plats. Platta paket a lá Ikea fast lite högre kvalité.
 
S sinuslinus skrev:
Idag har jag och en kollega monterat sänghylla med hjälp av ett skohorn. ;)

[bild]

[bild]
Snyggt! Vad är tänkt man skall ha nederst, klädhögen? :)
 
  • Gilla
SimonThn och 2 till
  • Laddar…
S
Shakula Shakula skrev:
Snyggt! Vad är tänkt man skall ha nederst, klädhögen? :)
Kanske fast kunden har två sängbord som ska stå där.
 
  • Gilla
Jimmie_ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.