3 436 760 läst · 18 389 svar
3437k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
Första bilden är för några veckor sedan,
Lyckades inte med kabelskopa så fick ta till tjälkrok
Gick bättre, nu måste jag bara lösa återfyllnigen
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyckades inte med kabelskopa så fick ta till tjälkrok
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gick bättre, nu måste jag bara lösa återfyllnigen
Logga in
Skapa konto
/U
Påbörjat min utökade gårdsplan i helgen, fått det schaktat och rullat ut fiberduk till dom första vändorna 0-90. 300m² extra hårdgjord yta ska man väl klara sig ett tag på?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Färdigställt trappan / spången i fjällstugan.
Den förra trappan höll i ca 50 år och spången tror jag var ca 30 år gammal. Får se om detta håller.
Mest spännande efter första snösäsongen och se hur mycket av spången som behövrr justeras in....
/Jocce
Den förra trappan höll i ca 50 år och spången tror jag var ca 30 år gammal. Får se om detta håller.
Mest spännande efter första snösäsongen och se hur mycket av spången som behövrr justeras in....
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
/Jocce
Tång och skruvmejsel användes när jag och assistenten försökte den stendöda bergvärmepumpen.
Tips mottages tacksamt här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/braennt-kretskort-i-bvp-hur-laga.530444/#post-5912405
Tips mottages tacksamt här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/braennt-kretskort-i-bvp-hur-laga.530444/#post-5912405
Logga in
Skapa konto
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 333 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 333 inlägg
Precis så har jag haft min båt senaste 4 vintrarna! Mycket smidigt, billigt och bra! Har den stående året runt och vid upptagning slipper jag mecka med däcksställning o pressar och skit. Bara öppna gaveln o rulla in! På bilden nedan syns bara stor presseningen som ärvts i tre generationer, är nog från 60 talet o väger nog 120kg eller så. Har kompletterat med en tunn press som väggar.J Jernhand skrev:Återkommer men detta är väl totalkostnaden grovt räknat.
Jag hade tänkt ca 8,3 x 4 meter, båten är ca 8x3 meter och 2,75 i höjd på pland tydligen.
Nu köpte jag 2 x 5,4 m för 208,98 kr och kapade på mitten så både ben och vinklar är 2,7 meter.
Så 826 kr för fyra "gavlar" eller vad det heter blir det för virket. 19,35 kr metern tydligen.
Sen behöver jag takås ca 209 kr till beroende på vad jag köper. Men ca 2 x 2,7 och en som är ca 2,9 meter.
Vagnsbult M8 x 75 + muttrar på Biltema. Behöver ca 10 st per gavel + 2 för varje ås.
Sen tillkommer övriga brädor. Funderar på att köpa råspont. Behövdes lite 45 grader att stadga upp med märkte jag. Något lealös i formen.
Beslagen köpte jag på Biltema, 49,90 kr st, men dom har utgått. Fick åka till Varberg. Ryggåsbeslagen för taknocken hittade jag i brädhögen på varvet.
Så antingen får man göra egna av plywood eller köpa på Blocket. Burwall är väl egentligen bäst.
[bild]
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Härlig blandning på toleransnivå. Idag var det inte så noga.
Det kom in två 3,6 meter långa fyrstjärningar på 20x20 cm som skulle bli 6 st underslag till någon slags rund tank.
Kapade längderna med Festool HK85 på från fyra håll och sen in i cnc:n.
Skrubbkörning. Hade vi haft mer avancerad programmeringsmöjlighet av femaxlig körning så hade jag kört allt med skrubben. Nu blev fräsningen inte paralell med ytan och då blir det inte slätt i nedförsbacken.
Så det blev finkörning med falskuttern vinklad 90 grader.
Sen så kom jag på varför @Daniel_N är så skeptisk till cnc. 😉
Det är lite svårt med spånhantering när det avverkas mycket material som synes.
Det kom in två 3,6 meter långa fyrstjärningar på 20x20 cm som skulle bli 6 st underslag till någon slags rund tank.
Kapade längderna med Festool HK85 på från fyra håll och sen in i cnc:n.
Skrubbkörning. Hade vi haft mer avancerad programmeringsmöjlighet av femaxlig körning så hade jag kört allt med skrubben. Nu blev fräsningen inte paralell med ytan och då blir det inte slätt i nedförsbacken.
Så det blev finkörning med falskuttern vinklad 90 grader.
Logga in
Skapa konto
Sen så kom jag på varför @Daniel_N är så skeptisk till cnc. 😉
Det är lite svårt med spånhantering när det avverkas mycket material som synes.
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 601 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 601 inlägg
Snick har grillfest i kväll i regnet.
Mitt bidrag blir ett sällskapsspel där jag lagt svårighetsgraden så att ren slump avgör vem som vinner.
Skissade på känn en darttavla på en bit kartong. Letade rätt på skvättar med lämpliga färger. Börjar med att fylla i de ljusa fälten. Sedan rött och grönt.
Sedan till det oförsonliga momentet linjer.
Tricket är.
Dra en gång. Rätta aldrig till någonting. Med exakt rätt nivå Parkinson blir det bra nog…
Lite väl mycket humanisation vid textningen. Får skylla på att ett gäng öldrickande snickare skall kunna se siffrorna på tie meters håll.
Tidigare har pilar och båge gjorts i ordning.
I morgon får vi se hur många som överlevde.
Mvh Findus
Mitt bidrag blir ett sällskapsspel där jag lagt svårighetsgraden så att ren slump avgör vem som vinner.
Skissade på känn en darttavla på en bit kartong. Letade rätt på skvättar med lämpliga färger. Börjar med att fylla i de ljusa fälten. Sedan rött och grönt.
Logga in
Skapa konto
Sedan till det oförsonliga momentet linjer.
Tricket är.
Dra en gång. Rätta aldrig till någonting. Med exakt rätt nivå Parkinson blir det bra nog…
Logga in
Skapa konto
Lite väl mycket humanisation vid textningen. Får skylla på att ett gäng öldrickande snickare skall kunna se siffrorna på tie meters håll.
Logga in
Skapa konto
Tidigare har pilar och båge gjorts i ordning.
I morgon får vi se hur många som överlevde.
Mvh Findus