ullberg
Första bilden är för några veckor sedan,
Grävmaskin med tjälkrok använd för att ta bort stubbe och rötter i en trädgård, med en släpvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyckades inte med kabelskopa så fick ta till tjälkrok
Stor rot med jord och rötter framför en grävmaskin i skogsmiljö.
Skapa konto

Grävmaskin med tjälkrok i skogsmiljö som gräver upp rötter och jord under ett byggprojekt.
Skapa konto

Gick bättre, nu måste jag bara lösa återfyllnigen
Bild av uppgrävt område i skogsmiljö, med rötter och stenar synliga i jorden. Ett stort stenblock syns till höger på marken.
Skapa konto

/U

• Gilla
nino och 6 till
  • Laddar…
Påbörjat min utökade gårdsplan i helgen, fått det schaktat och rullat ut fiberduk till dom första vändorna 0-90. 300m² extra hårdgjord yta ska man väl klara sig ett tag på? Grävmaskin på gräsmatta intill en byggnad med vedförvaring till höger, en grusig yta i förgrunden och en upprullad fiberduk synlig.
Skapa konto
Grävmaskin och traktor arbetar med att schakta mark på en gård under utökning. Fiberduk har lagts ut och jorden förbereds för förstärkning av gårdsplanen.
Skapa konto
En schaktad gårdsplan med jordhögar, en fiberduk och en grävmaskin i arbete framför ett hus med rött tak.
Skapa konto
Grävmaskin i arbete med att schakta och förbereda marken med fiberduk, stora högar av jord synliga på en gårdsplan.
Skapa konto
Utgrävd gårdsplan på landstomt med fiberduk utrullad, omgiven av träd och gräsmatta med en vit byggnad i högerkanten.
Skapa konto
Påbörjad utökning av gårdsplan med nedlagd fiberduk och stenar på toppen, byggnader i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Rickard.lj och 6 till
  • Laddar…
Färdigställt trappan / spången i fjällstugan.

Den förra trappan höll i ca 50 år och spången tror jag var ca 30 år gammal. Får se om detta håller.

Mest spännande efter första snösäsongen och se hur mycket av spången som behövrr justeras in....

Nybyggd trätrappa med ledstång och gångbro vid en fjällstuga omgiven av skog och mark. Skyltar som säger "Ej snö" syns bredvid trappan.
Skapa konto
Nybyggd spång av träplankor som leder fram till en fjällstuga, omgiven av träd och grönska med utsikt över fjällandskapet och en parkerad bil i bakgrunden.
Skapa konto
Nybyggd trätrappa och spång i fjällstuga omgiven av träd och stenar.
Skapa konto
Färdigbyggd trätrappa och spång i en fjällstuga, omgiven av höstlöv och grönska, med stenar och en sittande person i bakgrunden.
Skapa konto

/Jocce

• Gilla
ptlf och 15 till
  • Laddar…
Läge för skyltar? 😜

Vägskylt med texten "Vinterunderhålls ej" på gul bakgrund med röd kant.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Porsibygg och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Läge för skyltar? 😜

[bild]
Bättre att sätta skyltar till snön så den inte lägger dig där 😂

/Jocce

• Haha
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Köket går framåt. Målaren gjorde det sista idag och jag fick socklarna installerade igår. När allt är perfekt i våg och vinkel åt alla hål är det otroligt lätt att bara plocka på stommar och skruva fast

• Renovering av kök med nymålade väggar, installerade skåpstommar, stege, vattenpass, och diverse verktyg på en ofärdig golvyta.
    Skapa konto
  • Gilla
Rickard.lj och 9 till
  • Laddar…
  • Gilla
Rickard.lj och 6 till
  • Laddar…
S
J Jernhand skrev:
Återkommer men detta är väl totalkostnaden grovt räknat.

Jag hade tänkt ca 8,3 x 4 meter, båten är ca 8x3 meter och 2,75 i höjd på pland tydligen.

Nu köpte jag 2 x 5,4 m för 208,98 kr och kapade på mitten så både ben och vinklar är 2,7 meter.

Så 826 kr för fyra "gavlar" eller vad det heter blir det för virket. 19,35 kr metern tydligen.

Sen behöver jag takås ca 209 kr till beroende på vad jag köper. Men ca 2 x 2,7 och en som är ca 2,9 meter.

Vagnsbult M8 x 75 + muttrar på Biltema. Behöver ca 10 st per gavel + 2 för varje ås.

Sen tillkommer övriga brädor. Funderar på att köpa råspont. Behövdes lite 45 grader att stadga upp med märkte jag. Något lealös i formen.

Beslagen köpte jag på Biltema, 49,90 kr st, men dom har utgått. Fick åka till Varberg. Ryggåsbeslagen för taknocken hittade jag i brädhögen på varvet.

Så antingen får man göra egna av plywood eller köpa på Blocket. Burwall är väl egentligen bäst.
[bild]
Precis så har jag haft min båt senaste 4 vintrarna! Mycket smidigt, billigt och bra! Har den stående året runt och vid upptagning slipper jag mecka med däcksställning o pressar och skit. Bara öppna gaveln o rulla in! På bilden nedan syns bara stor presseningen som ärvts i tre generationer, är nog från 60 talet o väger nog 120kg eller så. Har kompletterat med en tunn press som väggar.

Båt förtäckt av en stor blå presenning, stödd av en träkonstruktion, bredvid en annan båt, med presenningen som väggar. Ute på gräsig mark.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
S
Härlig blandning på toleransnivå. Idag var det inte så noga.
Det kom in två 3,6 meter långa fyrstjärningar på 20x20 cm som skulle bli 6 st underslag till någon slags rund tank.

Kapade längderna med Festool HK85 på från fyra håll och sen in i cnc:n.

Skrubbkörning. Hade vi haft mer avancerad programmeringsmöjlighet av femaxlig körning så hade jag kört allt med skrubben. Nu blev fräsningen inte paralell med ytan och då blir det inte slätt i nedförsbacken.

Så det blev finkörning med falskuttern vinklad 90 grader.

En fyrkantsstock bearbetas med en CNC-maskin. Den bearbetade ytan är rundad och det finns mycket sågspån runt om.
Skapa konto

Sen så kom jag på varför @Daniel_N är så skeptisk till cnc. 😉
Det är lite svårt med spånhantering när det avverkas mycket material som synes.

En CNC-maskin (Master 7225) omgiven av stora högar med sågspån och träflis, vilket visar utmaningen med spånhantering vid bearbetning av trä.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Sen så kom jag på varför @Daniel_N är så skeptisk till cnc. 😉
Det är lite svårt med spånhantering när det avverkas mycket material som synes.

[bild]
Hahah, ja det är delvis därför. Men mest för att jag inte vill knappa på datan.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Ryktet går att Daniels dator är en 386:a...

Men den har en 387 coprocessor

• Älska
kashieda
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Men den har en 387 coprocessor
Modernt värre :)

S
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det finns ju folk till sånt. 😉
Du har ju duktiga anställda.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Snick har grillfest i kväll i regnet.
Mitt bidrag blir ett sällskapsspel där jag lagt svårighetsgraden så att ren slump avgör vem som vinner.

Skissade på känn en darttavla på en bit kartong. Letade rätt på skvättar med lämpliga färger. Börjar med att fylla i de ljusa fälten. Sedan rött och grönt.
En hemgjord darttavla målad på kartong med vit och röd färg ligger på en träbänk i en snickarverkstad. Färgburkar och verktyg finns runtom.
Skapa konto

Sedan till det oförsonliga momentet linjer.
Tricket är.
Dra en gång. Rätta aldrig till någonting. Med exakt rätt nivå Parkinson blir det bra nog…
Handgjord darttavla av kartong med målande fält i vitt, rött och grönt på ett arbetsbord med verktyg och färgburkar i bakgrunden.
Skapa konto

Lite väl mycket humanisation vid textningen. Får skylla på att ett gäng öldrickande snickare skall kunna se siffrorna på tie meters håll.
Hemgjord darttavla målad för hand på kartong, placerad i en verkstad med arbetsbänkar och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Tidigare har pilar och båge gjorts i ordning.
Hemgjord darttavla på kartong med pilbåge och pilar stående i hållare. Bakgrund med träverkstadsmiljö och verktygsbänkar.
I morgon får vi se hur många som överlevde.
Mvh Findus

• Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 29 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.