Klyvsågar.. En handsåg placerad diagonalt på ett träplank i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Limmat ihop en mastodontmöbel med god hjälp av @Daniel_N

Här är han med miniräknare i handen, igång med att mäta volymen på varje detalj, tydligen viktigt att räkna ut hur mycket alla delar väger innan man drar tvingarna.:crysmile:

[bild]
Haha inga kommentarer herr "Jag-har-caddat-detta-klart-det-stämmer".....

Trots dina CAD-begränsningar så var det ett väldigt fint bygge dock!
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Haha inga kommentarer herr "Jag-har-caddat-detta-klart-det-stämmer".....

Trots dina CAD-begränsningar så var det ett väldigt fint bygge dock!
Ska dubbelkolla i cadden imorron sen ska jag berätta hur mycket skapelsen väger. Datan har aldrig fel.
 
  • Gilla
Fredagscola och 1 till
  • Laddar…
Sen hyvlade jag till kanten lite då jag inte sågade 100% rakt..skiljde ca 2mm längs 79cm. Träplanka i skruvstäd hyvlas jämn, omgivet av spån och verktyg i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyvlade spår:
Hand som använder en hyvel för att justera kanten på ett trästycke i en arbetsbänk med spån och verktyg omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Test-passade
Hyvlat trästycke med spår längs kanten på en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gav mig på kortsidorna..
Hyvel används för att jämföra en oskarp kant på ett trästycke med träspån och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tokjobbigt! Så jag fuskade:
En gammaldags handhyvel används för att jämntill kanten på ett trästycke, omgiven av träspån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hand som håller en trähyvel, med synliga träspån och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanel och verktyg med spån och en skruv på arbetsbänk, tecken på träarbetesprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen verkar det vara stora limmaredagen..
Träpanel limmad med synlig skruv och markeringsmiss, i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med pågående snickeriprojekt, där träpanel limmats felaktigt och en skruv används för att stabilisera sprucket tapphål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så jag limmade ihop skiten. Självklart gick det åt fanders :) Ena tapphålet sprack lite så där sitter en skruv medan limmet torkar. Panelen satte jag i fel spår..vad hjälper det att märka om den som limmar inte läser märkningen? Men det funkade ändå så det får duga.
 
  • Gilla
snuttekudden och 5 till
  • Laddar…
Gjorde färdigt en sänggavel i valnöt och ask.

Designen inbegripande de horisontella strecken i amerikansk ask mot den mörka bakgrunden i amerikansk valnöt var kundens egen, designmässigt har vi endast arbetat med kompositionen av faneret.

Kunden var också noga med att vår "Maker's Mark" skulle sitta på utsidan av möbeln, självklart en hedrande förfrågan!

På gavlarna finns 2 st hyllplan, varav det understa har en inbyggd induktionsladdare för mobiltelefoner. Det är svårt att se på bilden men laddaren sticker upp 0,25mm från ytan för att matcha radien på just 0,25mm på laddarens kant.

För den intresserade kan man också notera det spegelvända fanerét på framsidan där den ljusa splintvedens "pilar" högst okonventionellt har fått stå i centrum. På gavlarna ser den skarpögde att det är samma faner som går från botten till toppen, kontinuerligt även i bakstycket på hyllplanen (jag skriver det här med förhoppningen att det skall finnas någon mer än jag som någonsin kommer att notera detta...).

På ovansidan stöter man på ett klassiskt dilemma - skall faneret följa riktningen på framsidan eller gavlarna? I detta fallet valde jag gavlarna och för att anknyta till temat med spetsiga mönster och symmetri så är ovandelen skarvad på mitten med spetsar som möter de stigande spetsarna från gavlarna.

Ytbehandlingen görs inte här men kommer att bli en högblank lack.

Stort tack till Anders och Ola för hjälpen idag!

Handgjord sänggavel i valnöt och ask med horisontella askdetaljer och inbyggd induktionsladdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord sänggavel i verkstad med mörk valnötsbotten och horisontella askträdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handtillverkad sänggavel i valnöt och ask med horisontella streck och inbyggd induktionsladdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord sänggavel i valnöt och ask med inbyggd induktionsladdare, synlig "Maker's Mark" och detaljerad fanérkomposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en hyvel över en hörndetalj på en sänggavel med faner i valnöt och ask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handtillverkad sänggavel i valnöt och ask med horisontella strimmor och detaljerad fanérkomposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sänggavel i valnöt och ask med inbyggd induktionsladdare uppstickande 0,25mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Handgjord sänggavel i valnöt och ask med horisontella streck och inbyggd induktionsladdare, stående i verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 28 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
Hatten av, otroligt snyggt bygge med läckra detaljer.
 
En liten finess på dagens bygge, i all sin enkelhet. Lådstopper kan komma i olika former, denna är enkel att göra och funkar utmärkt även vid underskruvad lådbotten (där man inte har nån underkant att stoppa lådan mot).

Simpel liten träbit, skruvad med bricka, rotation stoppar lådan så den inte kan ramla ut, fräst spår i lådans bakkant.

Trälåda med en enkel lådstopper av träbit och bricka för att förhindra att lådan glider ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten träbit med skruv och bricka använd som lådstopper i en träkonstruktion, synligt fräst spår i lådans bakkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkel träbit som lådstopper skruvad med bricka och fräst spår i lådans bakkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 26 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
En liten finess på dagens bygge, i all sin enkelhet. Lådstopper kan komma i olika former, denna är enkel att göra och funkar utmärkt även vid underskruvad lådbotten (där man inte har nån underkant att stoppa lådan mot).

Simpel liten träbit, skruvad med bricka, rotation låser lådans öppning, fräst spår i lådans bakkant.

[bild]

[bild]

[bild]
En av de enklaste och bästa lösningar jag har sett!
 
Vi har ofta praktikanter från yrkesskolor. Allt ifrån de som är nya från gymnasiet till de som nästan är gesäller. Idag kom Niklas från Snickarakademin. Han är hos oss för andra gången och är nu inne på sin sista termin innan gesällprovet så jag kastade i honom i den djupa delen av poolen direkt;) Första projekt blir nya sits till en verkstadspall. Inte på enklaste sätt såklart, så basningslådan drogs igång:) De har givetvis ingen tidspress när de jobbar, men kravet på kvalitet är högt. Så i värsta fall blir det gör om gör rätt! Men det har börjat bra än så länge, på bilden så värmer basningslådan upp och Niklas fräser mallar.

Praktikant i snickeri verkstad fräser mallar med en basningslåda uppvärmd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Basningslåda av trä med termometer i arbetsmiljö, används av praktikant Niklas för att forma sits till verkstadspall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termometer visar temperaturen på en basningslåda i ett snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyrostad och 7 till
  • Laddar…
Härligt! Tror att Niklas fixar det här, han är cool och verkar ha koll på läget. Ska bli spännande att få vidare rapportering.
Dessutom har han ju hamnat hos den bäste av de bästa när det gäller att förmedla kunskap. Bl a.

//Ronnie

PS Hälsa honom så gott är du snäll! DS
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
@Daniel_N utlovade ju tappfräsning på stora fräsdagen och eftersom jag kör tapparna på bordsågen blev jag lite kallsvettig...

Hursomhelst, idag när limmet torkade på en annan grej spanade jag lite på min ändträfräsjigg och gav bortgångne fräsgurun Pat Warners tappfräsjigg en tanke.

Tappfräsjiggar brukar finnas i några varianter, de har nackdelen att ämnet måste vändas så man fräser "på platten" från båda håll (känsligt för variation i ämnenas tjocklek och man kan tappa referenser i vändningen) och/eller djupstoppet bestämmer tapptjockleken, alternativt att de körs med kopierhylsa "invändigt" så får man en fluga på näsan när man fräser är det kört.

Så, detta lilla enkla knep gör ändträfräsjiggen till en väldigt exakt tappfräsare. Kloss av "rätt" tjocklek (mdf biten med spår i) passas in mellan anhåll o jig. Fräs ena tappytan, flytta sen mellanlägg till andra sidan och fräs andra ytan. Tappen får bestämd tjocklek oavsett ämnets tjocklek och inga testa-mäta ratta-testa-mäta-ratta testfräsningar behövs.

Ex. 10mm stål och 20mm mellanbit ger 10mm tapp, mitt lilla test 10mm stål och 19mm mellanlägg ger 9mm tapp. Ja ni fattar. Vill man trimma passform kan man sätta tejp på mellanlägget o få tappen nån tiondel tjockare. Tunnare blir svårare.

Kommer fortsätta köra mina tappar på boxjointjiggen men har man ingen sån är det här ingen dum idé:)


Hantverkare visar anpassad ändträfräsjigg för exakt tappfräsning med mellanläggsbit i träverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körning 1, mellanlägg till höger, körning 2 mellanlägg till vänster

Verkstadsinställning med trästycken i en ändträfräsjigg och en DeWALT fräsmaskin för precision i tappfräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tappfräsning i trä med en gul och svart DeWalt fräs ovanpå en träjigg och spån på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träjigg för exakt tappfräsning med ställbar kloss för att ange tapptjockleken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital skjutmått som visar måttet 9,01 mm på en träbit i en ändträfräsjigg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trästycke med urfräst tapp visat i närbild mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Toddbertuzzi och 6 till
  • Laddar…
Suveränt!
Hur spänns ämnet i jiggen?
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.