Inga bilder på dagens projekt.

Hjälpt farsan fixa lite saker, bytt delar av råspont på ett förråd, lagt ny papp över dessa samt bytt vattbrädorna.

Sedan fixade jag det lilla takutsprånget över entrén som fuktskadats. (Ett fågelbo på masonit är ingen bra kombo) en masonit fick läggas dit och ny panel monteras. Nu kom det dessutom lite nät så fåglarna förhoppningsvis bosätter sig någon annanstans.
 
Min lilla rikt och plan hyvel hade ett fruktansvärt oljud, trodde nånting var sönder i motorn (gammal asea) men det visade sig vara att remskivan var uppnött på insidan och skramlade runt på axeln trots en skruv. Så jag svarvade en ny från aluminium:
29491628437_974f4d94dc_b.jpg

Jag kopierade designen på den gamla, minus klokopplingen, den var kanske inte tänkt för remdrift för remmen passar inte som den ska. Den här hyveln hörde till nån större kombimaskin. Men det har funkat i alla dessa år och jag råkade ha en snabbstålsprofil som passade perfekt så latheten vann. Får se hur länge det håller med en aluremskiva... Men det är riktigt roligt att jobba med alu!
 
  • Gilla
Tobbe Arnesson och 3 till
  • Laddar…
Dags att få upp virket så man kan lite ordning...
 
  • Oorganiserad samling av plank och stockar av trä på en arbetsplats, redo att städas upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björn Melander och 4 till
  • Laddar…
Huggit omkull en gran med stubbe och allt. Grävde fram rötterna och högg av alla utom en grov som fick bli gångjärn med en dålig yxa och knuffade omkull granen med frontlastaren. Då blir det ingen stubbe kvar på vägen.
Sedan var jag väldigt trött i ryggen och har vilat hela eftermiddagen....... men det är 15 år sedan senast jag klarade att rothugga en gran. Tydligt förbättring i ryggen!
 
  • Gilla
Lostmoose och 11 till
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Sedan var jag väldigt trött i ryggen och har vilat hela eftermiddagen....... men det är 15 år sedan senast jag klarade att rothugga en gran. Tydligt förbättring i ryggen!
Skönt att höra! Men lova mig att vara lite försiktig med din rygg. Det kan komma ont efteråt som det heter.
 
Ikea Hemnes sängbord med en integrerad trådlös laddare installerad på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemnes sängbord med integrerad Ikea-laddare i ovankant och synlig sladdanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen fått tummen ur och satt in Ikeas integrerade laddare i våra hemnes sängbord.
 
  • Gilla
Dunderhake och 2 till
  • Laddar…
Idag (ikväll kanske) har jag fegat...

Tillräckligt långt in i ett projekt blir det gärna både hängsel och livrem när det är dags för även de enklaste fräsningar. Utrymmet för urslag eller annat bråk var noll. Därför fick det bli både offerbit före och efter samt fräsning i steg 3-5-6-8mm för att få en 8mm radie...

En arbetsbänk med ett träbearbetningsprojekt och verktyg för fräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 7 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Idag (ikväll kanske) har jag fegat...

Tillräckligt långt in i ett projekt blir det gärna både hängsel och livrem när det är dags för även de enklaste fräsningar. Utrymmet för urslag eller annat bråk var noll. Därför fick det bli både offerbit före och efter samt fräsning i steg 3-5-6-8mm för att få en 8mm radie...

[bild]
Förstår att det känns ovant. Men försiktighet är en dygd såklart och den sänggaveln är väl inget man vill börja om med heller...

Eftersom du inte rapporterar något annat utgår jag från att det hela gick bra, så då så — snyggt jobbat!
//Ronnie
 
gick mkt bra:)
 
  • Gilla
Fjojtmehmet och 2 till
  • Laddar…
Avslutade en liten renovering av ett snörslå som jag ropat hem på tradera för 25kr. Som bilden visar är det en Stanley Chalk-o-Matic, Made in USA. Huset är gjutet i aluminium, veven i plåt, axeln i stål och rullen som snöret rullas upp på i plast. Sitter filtpackningar runt veven och i nosen där snöret löper ut. Man fyller på krita genom att skruva ur delen som snöret löper igenom.
Renoverad Stanley Chalk-o-Matic snörslå i aluminium, Made in USA, på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började med att skruva isär den och försökte först slipa bort färgen, insåg att det var omöjligt att med bara sandpapper att få bort färgen nere mellan ringarna och i kryssmönstret.
Renoverad Stanley Chalk-o-Matic i aluminium delad i två, visar insidan och etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Investerade i lite färgborttagning och det gjorde susen, 2-3 varv med färgborttagningen så gick 99% av färgen att gnugga bort med stålull.
Flaska med färgborttagning från Biltema på tidning bredvid svart objekt och pensel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spraymålade sen med grundfärg, två lager svart och avslutade med ett lager klarlack.
Nyrenoverad svart Stanley Chalk-o-Matic snörslå i aluminium med synliga filtpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev rätt bra om jag får säga det själv.
Nyrenoverad Stanley Chalk-o-Matic snörslå i aluminium, svartmålad med synligt kryssmönster, på en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad Stanley Chalk-o-Matic av aluminium och stål på träbänk, målad i svart med klarlack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad Stanley Chalk-o-Matic snörslå i aluminium och plast på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 19 till
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
Avslutade en liten renovering av ett snörslå som jag ropat hem på tradera för 25kr. Som bilden visar är det en Stanley Chalk-o-Matic, Made in USA. Huset är gjutet i aluminium, veven i plåt, axeln i stål och rullen som snöret rullas upp på i plast. Sitter filtpackningar runt veven och i nosen där snöret löper ut. Man fyller på krita genom att skruva ur delen som snöret löper igenom.
[bild]
Började med att skruva isär den och försökte först slipa bort färgen, insåg att det var omöjligt att med bara sandpapper att få bort färgen nere mellan ringarna och i kryssmönstret.
[bild]
Investerade i lite färgborttagning och det gjorde susen, 2-3 varv med färgborttagningen så gick 99% av färgen att gnugga bort med stålull.
[bild]
Spraymålade sen med grundfärg, två lager svart och avslutade med ett lager klarlack.
[bild]
Blev rätt bra om jag får säga det själv.
[bild] [bild] [bild]
Bam!! :love:
 
  • Gilla
Snappahaneklanen
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Idag (ikväll kanske) har jag fegat...

Tillräckligt långt in i ett projekt blir det gärna både hängsel och livrem när det är dags för även de enklaste fräsningar. Utrymmet för urslag eller annat bråk var noll. Därför fick det bli både offerbit före och efter samt fräsning i steg 3-5-6-8mm för att få en 8mm radie...

[bild]
Man inser hur många gånger det måste ha gått snett för att man ska bli så klok att man vidtar mått och steg för att slippa att det går på tok. Själv har jag många misstag kvar att göra.
 
  • Gilla
Fjojtmehmet och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
S Snappahaneklanen skrev:
Avslutade en liten renovering av ett snörslå som jag ropat hem på tradera för 25kr. Som bilden visar är det en Stanley Chalk-o-Matic, Made in USA. Huset är gjutet i aluminium, veven i plåt, axeln i stål och rullen som snöret rullas upp på i plast. Sitter filtpackningar runt veven och i nosen där snöret löper ut. Man fyller på krita genom att skruva ur delen som snöret löper igenom.
[bild]
Började med att skruva isär den och försökte först slipa bort färgen, insåg att det var omöjligt att med bara sandpapper att få bort färgen nere mellan ringarna och i kryssmönstret.
[bild]
Investerade i lite färgborttagning och det gjorde susen, 2-3 varv med färgborttagningen så gick 99% av färgen att gnugga bort med stålull.
[bild]
Spraymålade sen med grundfärg, två lager svart och avslutade med ett lager klarlack.
[bild]
Blev rätt bra om jag får säga det själv.
[bild] [bild] [bild]
Tror det finns en likadan i vår stuga, ska nog norpa den nästa gång jag är dit! :)
 
  • Gilla
Snappahaneklanen
  • Laddar…
Bra jobbat Snapphaneklanen!
Bra verktyg är värda att få ett nytt liv.

I går reparerade jag tre skruvstöttor som jag hade hittat på skroten och i dag har jag reparerat tre till........ har väl ett dussin som står i renoveringskö. Både stämp och snedsträvor.

Ryggen blir ju mycket bättre än väntat så jag anar att det kan bli timmerarbeten åtminstone periodvis eller på deltid i framtiden och då man lyfter och reparerar timmerstommar är såna här stöttor bra att ha.
Reparerade skruvstöttor står bredvid varandra framför en röd vägg och en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
siggebo
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Man inser hur många gånger det måste ha gått snett för att man ska bli så klok att man vidtar mått och steg för att slippa att det går på tok. Själv har jag många misstag kvar att göra.
mattiasp mattiasp skrev:
Man inser hur många gånger det måste ha gått snett för att man ska bli så klok att man vidtar mått och steg för att slippa att det går på tok. Själv har jag många misstag kvar att göra.
Ja, jag har pajat massor med saker...Som tur är så har jag fler misstag framför mig än bakom mig, så det finns många tillfällen att lära sig:)

En viktig inspiration för mig i dessa sammanhang är @Ola C . Jag känner och arbetar tillsammans med många som är väldigt duktiga på att fräsa/bandsåga/putsa/hyvla/fanera etc etc men Ola är absolut en av de starkaste i kategorin att tänka efter före och vara så förberedd att det inte är en slump att det blir bra. Det är mödosamt att förbereda 95% av tiden och fräsa 5% av tiden, men när det blir bra är det värt det och efter att ha kollat på hur Ola arbetar så har mitt eget snickeri blivit bättre.
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.