Det här kommer bli bra. 3e konceptförsöket på basic parallellförflyttning med minimalt glapp, byggt på billiga delar enkla att få tag på. Ni får se sen vad det ska bli🙂
Träpanel med monterade måttinstrument och skruvar för parallellförflyttningsexperiment, uppställd på arbetsbord med clamps och två digitala mätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
S
CNC är bra och tidsbesparande även vid enstyckstillverkning.

Till vinhyllan har jag ritat en kryssektion och eftersom jag vet att sån är kluriga att få till så har jag ritat så den är kvadratisk så att vinklarna blir 45 grader. Det underlättar mycket.

Arbetsritning över en vinhylla med kryssektion och 45-graders vinklar ritad i ett CAD-program, inkluderar detaljer för fräsning och urtag av bitarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde tidigare en arbetsritning i cad-programmet så i teorin är det bara att knappa in rätt mått i datorn.

Ritning av kryssektion för vinhylla, med angivna mått och vinklar. Viser CAD-ritning med 45 graders vinklar och specifika mått för varje bit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då gäller det att bitarna blir rätt också i verkligheten om det ska stämma.
Lite programmering och sen körning av 6 bitar tog från grovstyckade ämnen cirka 2 timmar..

Kapning och gering av ändarna. Praktiskt med 5-axlig maskin.



Fräsning av urtag.



Renfräsning av kanterna sker sist så att eventuella urslag försvinner.



Allt detta skedde i ett svep men jag klippte bort verktygsväxlingarna.

Hade tur, kryssen passade utan justering.
De sista bitarna blir imorgon.

Korsformad vinrackssektion som just har CNC-bearbetats, står framför en maskin i en verkstad. Hyllan är gjord av trä och har kvadratiska sektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 15 till
  • Laddar…
Tur kan man ju säga. Yrkesskicklighet eller erfarenhet skulle jag säga.
Vad blir det för ytbehandling?
 
S
A Anderscurl skrev:
Tur kan man ju säga. Yrkesskicklighet eller erfarenhet skulle jag säga.
Vad blir det för ytbehandling?
Jo så är det väl men jag tycker att man chansar lite hela tiden. 😆

Jag tänkte mattlack men kunden är väldigt petig och vill helst ha en betsning innan lack. Bets har jag sagt nej till eftersom det är så många småbitar men jag måste tydligen övertyga kunden.
Gjorde en bokhylla, köksluckor och -fronter och en sänggavel i betsad ek till samma kund innan semestern.

Inbyggd köksmodul i betsad ek med två svarta inbyggda ugnar, marmorbänk och väggpanel i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
vcx och 15 till
  • Laddar…
Jag blev övermodigt vid svarven. Imorgon får jag ta tunnare skär så ytan blir acceptabel i slutänden.
Metallbit som bearbetats med en svarv, omgiven av metallspån och träflis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
S
Bra start på dagen. 😄
 
  • En halvfärdig trähylla med diagonala fack står på en arbetsbänk i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hylla i trä, med snedställda banden som skapar diagonala fack. I bakgrunden ses en arbetsyta i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
vcx och 31 till
  • Laddar…
2 år efter att jag byggde skåpet och bänken i hallen fick det äntligen förenas med sin saknade hälft, dörren. Kul att bygga spegeldörr, helt nöjd med rollad yta.
 
  • Nytt högskåp i hallen med spegeldörr bredvid sittplats och klädhängare. Skor, kläder och kassar på hyllorna. Väggklocka synlig till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit spegeldörr monterad på ett skåp i en hall. Skåpet har trådkorgar inuti och omkring nattygsobjekt i förvaringsutrymmet, dörren är delvis öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt skåp i hallen med spegeldörr på plats och fyra trådbackar fyllda med olika föremål, byggprojektet avslutat efter två år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
vcx och 22 till
  • Laddar…
Igår efter jobbet behövde jag lite avkoppling, och fick ungefär 1.5 timme med diverse skruv, spik och annat och min Raaco Handybox.
Långt ifrån klart, men SÅ tillfredställande att få ner framförallt småsakerna i lådor istället för i små påsar (varav hälften ramlat ur) i en back! Men man inser att man nog behöver en box till ganska snart :p

Raaco Handybox med organiserade skruvar, spikar och småsaker på en arbetsbänk i ett verktygsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Raaco Handybox med fyra blå lådor märkta för sortering av krokar, X-krokar, fransk träskruv, spik, nubb, häftstift och brickor, stående på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



/Jocce
 
  • Gilla
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Igår efter jobbet behövde jag lite avkoppling, och fick ungefär 1.5 timme med diverse skruv, spik och annat och min Raaco Handybox.
Långt ifrån klart, men SÅ tillfredställande att få ner framförallt småsakerna i lådor istället för i små påsar (varav hälften ramlat ur) i en back! Men man inser att man nog behöver en box till ganska snart :p

[bild][bild]


/Jocce
Och det är sedan man inser att man inte hittar sakerna längre. ;)

(Hittade själv en hel systainer med olika typer av plugg när jag letade lådan med polertrissor i helgen.)
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Totte_S
Handybox e farligt, när man skaffat en inser man att man behöver 4 till, till att börja med.
 
  • Gilla
  • Älska
Putte G... och 2 till
  • Laddar…
Ett glas om dagen lär vara bra för magen!

En person håller ett stort, tomt vinglas stående på en köksbänk.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
vcx och 8 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Ett glas om dagen lär vara bra för magen!
Vi vill se en bild med det lilla skumpaglaset fullt. Tomma glas är bara deprimerande. 😉
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Handybox e farligt, när man skaffat en inser man att man behöver 4 till, till att börja med.
Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
Peter_Bromma och 6 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
[media]Mvh Findus
Har gjort ett liknande skåp med Festools utdragsfack SYS-AZ och en garderobsstomme från IKEA för Systainer. Dock inte för 47st...
 
R Robert-san01 skrev:
Och det är sedan man inser att man inte hittar sakerna längre. ;)

(Hittade själv en hel systainer med olika typer av plugg när jag letade lådan med polertrissor i helgen.)
Se bild nr 2, tydlig märkning och placering längst fram. Man ska ha koll på grejerna + underlätta för den bättre hälften om hon behöver saker..så nej det ska inte försvinna något :p

Fick ju ultimata komplimangen av Svärfar när dom var på besök och han mekade lite grejer:
"Fan, du har ju så jäkla bra ordning i verkstaden. Det är så jäkla skönt att göra saker här"


/Jocce
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.