Totte_S Totte_S skrev:
Handybox e farligt, när man skaffat en inser man att man behöver 4 till, till att börja med.
Ja, lite så verkar det som :p


/Jocce
 
Inre tjänst och verktygsvård idag.
Jag plockade fram kontaktlimmet och fixade till kardborreplattorna på polermaskinen och glidplattan på mellanfräsen.

/Höghus

Polermaskin och mellanfräs med kardborreplattorna borttagna, en tub kontaktlim synlig i bakgrunden på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rickard. och 6 till
  • Laddar…
Blev några minuter i verkstan En svarv och verktyg på en arbetsbänk i en verkstad, omgivna av träspån och metallspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en tunn, spiralliknande metalltråd i en verkstadsmiljö med diverse verktyg och maskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallarbetsmaskin i verkstad med metallspån på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallcylinder som bearbetas i en svarv i en verkstad, med träspån och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 17 till
  • Laddar…
Cheesen
Röjt vid generalpasset... 1a september imorgon... Trädgårdsverktyg inklusive en motorsåg och en röjsåg på en bänk med handskar bredvid, en trädgård och en hund syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
K
Cheesen Cheesen skrev:
Röjt vid generalpasset... 1a september imorgon...[bild]
Skitjakt!
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Röjt vid generalpasset... 1a september imorgon...[bild]
250RX ❤️

//AA
 
Cheesen
S saiter skrev:
250RX ❤️

//AA
244rx. Röjt många ha med den... Bytte vinkelväxeln för runt 20 år sedan när den var slut. Röjer inte så mycket numer så sågen håller nog min livstid ut om inget större går sönder. Köpte ny motorsåg nyligen då det börjar vara skralt med reservdelar till både min 234 och min S55
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Cheesen
Rev ju trallen på altanen i våras.. nu är delar av den återbrukad. Dessutom blev få bryggan säker att beträda igen (det var många hål i den)
 
  • Återbyggd brygga av återanvänd trall med båt intill på en sjö. Arbetssågar och verktyg syns också på bryggan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx och 10 till
  • Laddar…
”Renoverat port”
För en tid sedan fick vi en förfrågan om nytillverkning av en port. Efter att ha sett den styrde vi om det till renovering.

När tidigare låssmeders lagningar tagits bort fanns inte mycket att jobba med.
Renoverad träport med borttagna gamla låssmeders lagningar, placerad i en verkstadsmiljö med olika verktyg och träobjekt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild av en gammal träport med skador, delvis borttagen färg och ruttna partier, redo för renovering i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att göra en lång historia kort…
Kapat
Nya gångjärn kompenserat för skevhet
Nytt trä
Nya kantreglar
Anslagslister… lite hittepå då förlaga saknades
Heltäckande brytskydd
Borstlist o handikapptröskel
Nya tätningar
…….. och så vidare.
Renoverad port med gröna dubbeldörrar och dekorativa fönsterdetaljer på mitten och övre delen. Trappsteg av betong leder upp till porten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tur igen. Går perfekt. Tätningarna fungerar utan att spänna det minsta.

Avslutade i går med att lappa ihop fodret över dörren på insidan efter att slaktare satt upp dörrstängare.

Det var en fet profilerad list. Så hur resonerar jag då. Teoretiskt kunde jag ha ritat av listen och ägnat någon timme i verkstaden med att tillverka nya. Sedan åka in med någon slags idé om hur den kan fällas in. Förmodligen tre-fyra timmar.

Eller… som jag valde att göra den här gången.
Förfalla till att använda händighet.
Använde en mall och handöverfräs för att få ett rakt och vinkelrät urtag. Hade med mig rak list i några delar. Grovformade dessa med handverktyg jag har i lådan. Limmade in och hyvlade/slipade till det stämde med bef.
Närbild av restaurerad träport med nytt trästycke och kantreglar i ljusare färg, samt en metallanordning i nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som var svårast var förstås kälningar. Enda alternativet i går var att skära så gott det gick med skjölp och rundslipat stämjärn.

Så nu på morgonen modifierade jag en av de enkla handhyvlar jag tillverkat. Nästa gång jag gör ett liknande jobb kan jag hyvla även kälningar på plats.
Närbild på en bit trä som bearbetas med handverktyg, sannolikt i samband med renovering av en port enligt beskrivningen i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Steg för steg ökar arsenalen av tänkbara sätt att arbeta. Som försvar för att leka med handverktyg istället för att jobba med ”riktiga” maskiner så gick det troligen fortare denna gång vilket gynnar beställaren (jobbar alltid på löpande).

Ang citationstecken i rubriken…
De riktiga hjältarna vi sådana här arbeten är målarna. De spacklar, grundar, träådrar. Jag kommer undan med good enough då det jag gör bara skall vara stabilt nog att måla. Mitt ansvar är här funktionellt.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
FreQa och 39 till
  • Laddar…
T
findus42 findus42 skrev:
”Renoverat port”
För en tid sedan fick vi en förfrågan om nytillverkning av en port. Efter att ha sett den styrde vi om det till renovering.

När tidigare låssmeders lagningar tagits bort fanns inte mycket att jobba med.
[bild]
[bild]
För att göra en lång historia kort…
Kapat
Nya gångjärn kompenserat för skevhet
Nytt trä
Nya kantreglar
Anslagslister… lite hittepå då förlaga saknades
Heltäckande brytskydd
Borstlist o handikapptröskel
Nya tätningar
…….. och så vidare.
[bild]
Tur igen. Går perfekt. Tätningarna fungerar utan att spänna det minsta.

Avslutade i går med att lappa ihop fodret över dörren på insidan efter att slaktare satt upp dörrstängare.

Det var en fet profilerad list. Så hur resonerar jag då. Teoretiskt kunde jag ha ritat av listen och ägnat någon timme i verkstaden med att tillverka nya. Sedan åka in med någon slags idé om hur den kan fällas in. Förmodligen tre-fyra timmar.

Eller… som jag valde att göra den här gången.
Förfalla till att använda händighet.
Använde en mall och handöverfräs för att få ett rakt och vinkelrät urtag. Hade med mig rak list i några delar. Grovformade dessa med handverktyg jag har i lådan. Limmade in och hyvlade/slipade till det stämde med bef.
[bild]
Det som var svårast var förstås kälningar. Enda alternativet i går var att skära så gott det gick med skjölp och rundslipat stämjärn.

Så nu på morgonen modifierade jag en av de enkla handhyvlar jag tillverkat. Nästa gång jag gör ett liknande jobb kan jag hyvla även kälningar på plats.
[bild]
Steg för steg ökar arsenalen av tänkbara sätt att arbeta. Som försvar för att leka med handverktyg istället för att jobba med ”riktiga” maskiner så gick det troligen fortare denna gång vilket gynnar beställaren (jobbar alltid på löpande).

Ang citationstecken i rubriken…
De riktiga hjältarna vi sådana här arbeten är målarna. De spacklar, grundar, träådrar. Jag kommer undan med good enough då det jag gör bara skall vara stabilt nog att måla. Mitt ansvar är här funktionellt.

Mvh Findus
Grym "tur"! 😊

Ang. good enough för att måla... Jag tror målarna i det här fallet är rätt nöjda med vad de ska utgå ifrån.
Inte som ett tillfälle på det glada 80-talet när allt som krävdes för att kalla sig snickare var en amerikansk van, en hammare, dyr mobiltelefon (snarare väska med ringmöjlighet...) och en fet guldkedja om halsen. "Snickaren" jag stötte på listade ett burspråk med socklar, taklist och mittelbandslist samt panel upp till fönster utan en enda gering...
Hans kommentar när jag undrade över det var:
- Äh, det fixar målar'n.
🙄
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Det går oerhört snabbt att kapa en trallbräda lite för kort med Stihl...
Men fick i alla fall ihop sittbänken som frun beställde för tre år sen.
En orange Stihl motorsåg och en Bosch skruvdragare ligger på en bänk gjord av trallbrädor utomhus nära en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 9 till
  • Laddar…
T
Cheesen Cheesen skrev:
Det går oerhört snabbt att kapa en trallbräda lite för kort med Stihl...
Men fick i alla fall ihop sittbänken som frun beställde för tre år sen.
[bild]
Meh! Du får inte knäcka ackordet, nu får ju vi andra oerhörd press på oss att leverera snabbt... 🤣
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Men fick i alla fall ihop sittbänken som frun beställde för tre år sen.
Tycker inte tre år är oerhört snabbt. Hade du startat sågen hade det gått mycket snabbare. 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Cheesen och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker inte tre år är oerhört snabbt. Hade du startat sågen hade det gått mycket snabbare. 😂
Skyller på pandemin... Dessutom hade jag ingen Stihl när beställningen kom... Bara Husqvarna.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Skyller på pandemin... Dessutom hade jag ingen Stihl när beställningen kom... Bara Husqvarna.
Då förstår vi varför det tog lite tid😀
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.