Alfredo Alfredo skrev:
Hade du startat sågen hade det gått mycket snabbare.
Ska den brumme också!? som norrmannen sa.
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
Gjorde kjolarna till altantaket jag byggt i sommar. Räcket ännu kvar.

Nybyggt altantak med träkjolar, uteplats med bord och stolar, räcket ännu ej klart. Runningboard-text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 15 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Akta dig för gaserna som blir när du svetsar i galv, tydligen lätt att få frossa av den
Bra varning.
Min första bil lappade jag ihop med gassvets och galvplåt, det var 43 år sen, minnet från frossan sitter kvar, inget jag gör en gång till.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Har sågat, fasat och polerat lite Guatemala Verde i helgen, det tar sin lilla tid ändå och i början var jag väldigt rädd att det skulle vara lika hög grad spill som sist jag hyrde en såg, men den här TS73 har verkligen levererat perfekt, inte nå skrot än 👍 Hade en kass TS60 sist…

Gröna stengolvplattor (Guatemala Verde) arrangerade i ett rum, delvis fixade med distanser och tejpbitar, samt ett litet vitt fyrkantigt område i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasade och polerade faserna/synliga snitten med diamantklossar :)
Carrara C:n i brunssilen var bara en provbit av gammalt spill, blir grönt där med sen 🤓
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Vackert 😍
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Sänksåg på yttre altan, redo att skära träbit för hallmöbelprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt hallprojekt med träpaneler, en liten bänk, och utsatt rördragning klar för hallmöbelinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortsätter med projektet hallmöbel. Grova bitarna börjar komma på plats. Sänksågen och för mig första gången som jag använder pocketholes.
 
  • Gilla
Ohchips och 10 till
  • Laddar…
Då har hushållssvarven kommit till nytta igen. 4 nya glidbussningar till toadörren i husvagnen. De gamla var bortom räddning, tidigare ägare hade försökt genom att "olja lite". Hela glidskenan var full med stelnad olja.

Ni får själv gissa vilket som är nya o gamla glidbussningen.

Nya och gamla glidbussningar i plast och metallskruv på träyta, gamla glidbussningen täckt av olja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 11 till
  • Laddar…
Tog en gammal lövsåg och gjorde smycken.

Gammal och rostig lövsåg isärplockad på en metallbänk, med bladet och handtaget separerade, redo för DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halsband, armband och örhängen gjorda av återanvända delar från en gammal lövsåg, dekorerade med röda mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Börjat kika lite på matarverket som köptes för tre år sedan och lyckades transporteras hem för ett år sedan för att sedan dess stå i vägen så garage/snickerigolvet.

Tänkte ta hem det genom att lossa matarverket från ställningen. Misslyckades dock med det i ösregnet som rådde då.

Tog en kik idag och hittade en låsskruv, med den lös gick det mycket lättare.

Hittade även en låskon som var lätt att dela på, och ytterligare en som såg lätt ut men satt rejält. Drog på lite olja och lät verka ett par timmar. Ett par timmar senare med hammare och skyddskloss kunde jag övertyga delarna att röra på sig. Torkat rent med olja och scotchbrite nu.
Demonterade delar av ett matarverk med gröna metallkomponenter, utplacerade på träblock och ett betonggolv. Verktyg som används ses också i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


La matarverket ner och såg tre hål, pillade först ut spån med fingret, gick därefter på med dammsugaren men kom på att jag nog fick skruva loss plåten. Visade sig nog vara ett klokt val.
Närbild av ett gammalt och smutsigt matarverk med rostiga delar och några frilagda komponenter, liggande på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett smutsigt matarverk med rost och träspån, stående på ett garage- eller verkstadsgolv. Framsidan är avlägsnad för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter lite rengöring hittade jag också orsaken till att det fanns hål där, satt smörjnipplar under.

Ganska gott om nipplar över huvud taget, dock saknar jag påfyllare, måste nog köpa en sån av rätt sort, får leta på vad det ska vara. Tror jag läst diverse trådar nyligen så hoppas jag kan hitta någon av dessa. Hur gör jag på bästa sätt rent nipplarna så de går använda? Är genomgående rejält smutsiga nu.

Hittade även ett nivåglas, ska försöka hitta en manual och se vad som ska fyllas på var. Verkar ju dock även sprucket, var finns en sån reservdel idag?
Närbild av del av matarverk med låsskruv och handtag, märkta siffror på ytan. Utrustningen ser smutsig och något rostig ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska det vara fett i "leden"ovan? Kändes som det varit det tidigare, om än halvsegt nu rengjort för stunden.

Många frågor, detta kanske hade passat bättre som en egen tråd i förlängningen, men i alla fall vad som gjorts idag. Inte använt mycket mer verktyg än någon skruvmejsel, hammare och spärrskaft.
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Börjat kika lite på matarverket som köptes för tre år sedan och lyckades transporteras hem för ett år sedan för att sedan dess stå i vägen så garage/snickerigolvet.

Tänkte ta hem det genom att lossa matarverket från ställningen. Misslyckades dock med det i ösregnet som rådde då.

Tog en kik idag och hittade en låsskruv, med den lös gick det mycket lättare.

Hittade även en låskon som var lätt att dela på, och ytterligare en som såg lätt ut men satt rejält. Drog på lite olja och lät verka ett par timmar. Ett par timmar senare med hammare och skyddskloss kunde jag övertyga delarna att röra på sig. Torkat rent med olja och scotchbrite nu.
[bild]

La matarverket ner och såg tre hål, pillade först ut spån med fingret, gick därefter på med dammsugaren men kom på att jag nog fick skruva loss plåten. Visade sig nog vara ett klokt val.
[bild]
[bild]
Efter lite rengöring hittade jag också orsaken till att det fanns hål där, satt smörjnipplar under.

Ganska gott om nipplar över huvud taget, dock saknar jag påfyllare, måste nog köpa en sån av rätt sort, får leta på vad det ska vara. Tror jag läst diverse trådar nyligen så hoppas jag kan hitta någon av dessa. Hur gör jag på bästa sätt rent nipplarna så de går använda? Är genomgående rejält smutsiga nu.

Hittade även ett nivåglas, ska försöka hitta en manual och se vad som ska fyllas på var. Verkar ju dock även sprucket, var finns en sån reservdel idag?
[bild]
Ska det vara fett i "leden"ovan? Kändes som det varit det tidigare, om än halvsegt nu rengjort för stunden.

Många frågor, detta kanske hade passat bättre som en egen tråd i förlängningen, men i alla fall vad som gjorts idag. Inte använt mycket mer verktyg än någon skruvmejsel, hammare och spärrskaft.
T-röd o trasa funkar nog på nipplarna. Kan också bytas om de fortsätter krångla.

Nivåglas hittar du hos Wiberger.

För olja skulle jag tro att Shell Omala 150 funkar bra. Kolla om det står någon skylt på matarverket.

Vilken "led" är det du funderar över?
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
T-röd o trasa funkar nog på nipplarna. Kan också bytas om de fortsätter krångla.

Nivåglas hittar du hos Wiberger.

För olja skulle jag tro att Shell Omala 150 funkar bra. Kolla om det står någon skylt på matarverket.

Vilken "led" är det du funderar över?
Tack för bra svar! Vad ska jag ha för oljekanna för den typen av nipplar?
Hittade en bild från auktion med smörjschema, dock på tyska med gammeldags beteckningar.

Avsåg rotationspunkten, blanka cylindern som fästet längst ner på första bilden sitter runt. (Och hela matarverket sitter fast i)

En smörjplan i metall med tysk text på en grön metallmaskin, innehåller illustrationer och instruktioner för oljebyte och smörjning av maskindelar, med märket Klaravik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fortsatt putsa lite matarverk. Försökte först med 5-56, det var inte så effektivt, övergick på isopropanol som gick bättre. Kanske testa avfettning också.

3 nipplar att smörja per matarhjul. Ser ut att gå få rena nog utan orimligt mycket jobb.
Kikade även ner i oljepluggen, var nog inte olja upp till nivåfönstret men i alla fall så allt såg välsmort ut där i. Såg rätt metalliskt ut så antar det är hög tid att byta det som är kvar.
 
  • Grön maskindel med tre matarhjul, avlagringar och skruvar, placerad på en träskiva med en skiftnyckel och andra verktyg runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en grön maskin med tre matarhjul som används vid putsning, visar smördelettiketter och skruvar i en arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Var iväg och hämtade ett lass 16-32 till en ny parkering. Var lite orolig för att det skulle vara en massa jobb att få av det utan tipp, men gick smidigt genom att öppna sidolämmarna och trycka med skopan. Dock behövs det ett lass till så det får bli nästa vecka (innan dieselpriset går upp igen).

En grön lastbil med släp fylld med stenar för parkering, en grävmaskin bredvid, omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mardigan och 8 till
  • Laddar…
Pluggat fyra hål i en gitarrkropp och en gitarrhals som inte hör ihop. Limmet måste torka, så att jag kan borra nya på rätt ställe.
 
  • Fyra pluggade hål i trä på en gitarrhals, fastsatta med lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
M95 och 3 till
  • Laddar…
Fixat en liten slipstation som passar för sinken. Blev tydigen för grisigt att slipa vid köksbordet. Skål. 🍺
Slipstation med en slipsten och ett verktyg vid en diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipstation med träblock, metallbricka och köksprylar i bakgrunden, inklusive kaffebryggare och alkoholfri öl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.