Kostade på mig en dyr Bosch GKS 55 cirkelsåg med skena för att bla. kapa skivor med.
Den går inte att såga med! Den svänger vänster mot skenan och fastnar.
Vad är det för fel? Allt ser OK ut. Klingan?
Bosch GKS 55 cirkelsåg används med skena för att kapa en skiva, men såglinjen svänger vänster och fastnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch GKS 55 cirkelsåg med skena, monterad men svänger vänster och fastnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
U UV5 skrev:
Kostade på mig en dyr Bosch GKS 55 cirkelsåg med skena för att bla. kapa skivor med.
Den går inte att såga med! Den svänger vänster mot skenan och fastnar.
Vad är det för fel? Allt ser OK ut. Klingan?
[bild][bild]
Prova byt klinga.
 
U UV5 skrev:
Kostade på mig en dyr Bosch GKS 55 cirkelsåg med skena för att bla. kapa skivor med.
Den går inte att såga med! Den svänger vänster mot skenan och fastnar.
Vad är det för fel? Allt ser OK ut. Klingan?
[bild][bild]
Är det originalklingan eller har du bytt?

Har inte varit med om att det varit något problem med de klingor som medföljer blå Bosch, snarare tvärtom, de håller hög kvalitet.

Det är inte du som oavsiktligt trycker den åt vänster?
Har du testat såga i någon annan skiva?
 
U UV5 skrev:
Kostade på mig en dyr Bosch GKS 55 cirkelsåg med skena för att bla. kapa skivor med.
Den går inte att såga med! Den svänger vänster mot skenan och fastnar.
Vad är det för fel? Allt ser OK ut. Klingan?
[bild][bild]
Kolla även så att klingan är parallell med plattan. Min billiga sänksåg från Jula hade liknande problem, och det visade sig vara precis det, klingan var inte parallell med basen, vilket gör att klingan sågar åt ett håll men basen och skenan för sågen åt ett annat.
 
Ny maskin med original klinga, Made in China.
Det första jag kollade, med vinkelhake, och klingan verkar sitta rakt.
Grejen med skenan är just att inte tappa spåret. Den svänger även utan skenan.
 
Provmonterat dörren, gångjärnsjiggen från Banggood fungerade inte bra (forstner-borren stack under bottenplattan i högsta läget så gick inte att använda), så fick mäta själv och bommade givetvis med 5mm på 2 av 4 hål så fick fälla in nytt material. Har nu gundat båda sidorna av dörren och 2 varv av täckfärg, 0502-y med skumroller. Helt nöjd med ytan, ville egentligen spraya med min Wagner men dörren är för stor för att täcka in snickeriet 😅
 
  • Vitmålad dörr under arbete på ett arbetsbord, omgiven av verktyg som en borrmaskin, en slipmaskin och en burk färg i en snickeriverkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Infräst hålighet i en träbit för dörrgångjärn, tre borrade hål syns, två små och ett större. Bakgrunden visar sågspån på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sturnus och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
A Anderscurl skrev:
Så cool liten maskin! Imponerande restaurering du gjort.
Att kalla det en restaurering är väldigt generöst av dig, jag har gjort mitt allra bästa för att återställa en säker och långlivad funktion i den men jag har inte strävat efter att restaurera till originalskick eller ens något i närheten av det, jag har t o m stoppat i en metrisk skruv 😱
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Väl avvägd beslut för att få en fin men väl fungerande maskin. Gillade idén med tyngden i basen på stativet. Kommer sno med mig tanken bakom det till kommande projekt i garaget.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Att kalla det en restaurering är väldigt generöst av dig, jag har gjort mitt allra bästa för att återställa en säker och långlivad funktion i den men jag har inte strävat efter att restaurera till originalskick eller ens något i närheten av det, jag har t o m stoppat i en metrisk skruv 😱
Jag är kanske korkad, men jag har fortfarande inte fattat hur en sån maskin funkar. Har du lust att ladda upp en film när den gör något så att det skvätter spånor?
 
U UV5 skrev:
Ny maskin med original klinga, Made in China.
Det första jag kollade, med vinkelhake, och klingan verkar sitta rakt.
Grejen med skenan är just att inte tappa spåret. Den svänger även utan skenan.
Märker du någon skillnad om du varierar trycket/hastigheten du för sågen framåt med?

Vilket varvtal eller vilken siffra står varvtalsratten på?

Är du van användare av elverktyg?
 
Jag skulle ta bort och återmontera klingan som första åtgärd, sitter den verkligen fast ordentligt?
 
Jag har tagit bort klingar och kollat, såg helt OK ut.
Den går väldigt tungt efter ett par dm då den spänner mot skenan.
Hastigheten står på max., denna skiva är en spånskiva. Hastighetsinställningen är väl för skärhastighet, borde inte ha nån betydelse för en spånskiva.
Tog fram min 20år gamla billiga Bosch, den skar enkelt genom skivan.
Har flera Bosch-maskiner, de var verkligen ett kvalitetsmärke tidigare.
När min Black and Decker handfräs gick sönder ersatte jag den med en Bosch, säker på att den tillverkats i samma Kinafabrik.
 
Borde ju vara klingan, tänderna på ena sidan felskränkta eller slöare.
 
Rickard.
Det låter exakt som att klingan inte är parallell med skenan. Jag tappade min makita och då betedde den sig precis som du beskriver fast den ville bort från skenan. För mig var det bara att lätta på skruvarna under som håller fast plattan, justera rätt och dra fast igen.

Inget man ska behöva göra på en ny maskin dock...
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.