S sinuslinus skrev:
Fint jobb men jag fattar inte funktionen på luckan/ hålet.
Tackar för omdömet.
Sammanfattat är att det vid en totalrenovering av kök så är det flera detaljer som är kopparklädda och därmed blir det tillsammans en annan helhet än enbart en lucka som vätter mot ett serveringstorg.

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
T
Noramasen Noramasen skrev:
Här kommer återstoden av bilderna

[bild]
Ena luckan öppen.

[bild]
Och så andra öppen, och här ser man definitivt effekten av tyngden som luckorna har och i kombination av att för man hårdlöder så får också materialet i det som värms upp en egenskap att förändras i storlek. I detta fall dessvärre att hålen i gångjärnen blir stora nog att det blir glappt emot den rostfria stången, vilket medför att de "faller".

[bild]
Och på utsidan av köket så ter det sig på detta vis. Och här syns den inte alltför utsmyckande extralisten som blev tvungen ändå att finnas till. Egentligen ska man aldrig lufta sina tillkortakommanden men här kan jag ändå kosta på mig det.
Ett i sammantaget utvecklande projekt som visar att ibland måste man improvisera utifrån förutsättningar och kompromisser.
Grymt jobb!

Kul att se processen och inte "bara" slutresultatet, som var riktigt snyggt!

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Cheesen
pjgb pjgb skrev:
Permanentlagat (?) högtryckstvätten. Bort med stenhård värdelös plastslang och dit med mjuk silikonslang och buntband vid nipplarna.
Nu har det lossnat färdigt.
Made in Italy…
[bild]
Hur funkar det med 130bar? Kan du ta en bild? Är det armerad slang? Vart har du köpt den? Får så många frågor, vill göra liknande själv

Nej det är inga 130 bar i den slangen, det är bara för tillsatsmedlet som rinner in av egen maskin.

pjgb pjgb skrev:
Nej det är inga 130 bar i den slangen, det är bara för tillsatsmedlet som rinner in av egen maskin.
Hade du några skumma plastbitar i slangarna? Tittade på att göra samma sist jag öppnade tvätten men hade inte tid att byta de hårda slangarna men såg att det satt något tillverkat i båda två nära pumpen.

Japp, ett plastkors format som ett risgryn.
Flyttades över till nya slangen.

• Gilla
TeroM
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Grymt jobb!

Kul att se processen och inte "bara" slutresultatet, som var riktigt snyggt!
Tackar👍
Jag tycker själv att det är berikande att se arbetet bakom färdig produkt. Mycket man missar i detaljer och det är ofta det som kanske tar den längsta tiden man missar, om man enbart ser resultatet.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
ullberg
Från

Via
En hög med kapade trädstammar och kvistar ligger bredvid en motorsåg och en traktor i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till där jag står idag
Grävmaskinens gripklo används för att ta bort stubbar och rötter i jordig terräng med mycket kvistar och rötter, omgivet av grön vegetation.
Skapa konto

Bilden visar en grävmaskin som används för att ta bort stubbar och rötter från marken, omgiven av jord och vegetation, med en metallvagn i bakgrunden.
Skapa konto

ska låna kompisens tjälkrok då det är några grova rötter kvar som dessutom sitter i smacklera jag lyckats komma ner till som jag inte verkar fixa med kabelskopan (säkert mer avsaknad av teknik än problem med utrustningen - men tar tid att skaffa kunskap så jag försöker kompensera med andra verktyg…)

/U

• Gilla
sturnus och 7 till
  • Laddar…
Provat Julas billigaste svets för 2000 spänn.
Lappat ihop avgassystem på Subarun.
Jag har aldrig svetsat tidigare men jag tror att det gick bra, lite svårt att se ovanpå.
🤠
Rostigt avgassystem som har svetsats ihop, fotograferat under en bil på grusunderlag.
Skapa konto
En närbild på ett svetsat avgassystem på en Subaru med ojämna svetsfogar, rost och grusig bakgrund.
Skapa konto
Svetsat avgassystem på en Subaru, utfört med Julas billigaste svets. Svetsfogen är något ojämn, och det finns en del rost på rören och bilens underrede.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
karlmb och 5 till
  • Laddar…
@Dan_Johansson det är bara att du hör av dig om du kör fast med bilbygget.
Hand som håller ihop en svetsad metallkonstruktion med tänger på en arbetsyta.
Skapa konto

Hur kan något som på youtube ser så lätt ut vara så svårt?! 😅

• Haha
  • Älska
  • Gilla
vcx och 13 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
@Dan_Johansson det är bara att du hör av dig om du kör fast med bilbygget.
[bild]
Hur kan något som på youtube ser så lätt ut vara så svårt?! 😅
Fluxcore och galvat, du gav dig inga lätta förutsättningar i alla fall ... 😉

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Akta dig för gaserna som blir när du svetsar i galv, tydligen lätt att få frossa av den

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Tack för omtanken, jag hade faktiskt en hjärncell som varnade mig om behandlat stål och svetsning. Så det var gott om avstånd och helt och hållet utomhus i mild bris på grusuppfarten.

• Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Stor milstolpe i mitt kipphyvel-projekt som just fyllt 1år i min ägo, många ointressanta småsaker är gjorda sen sista inlägget men idag har jag bara kopplat in frekvensaren och lät den kasta spånor över halva garaget. Går så väldigt tyst, jämt och fint med den extra vikten under sig och tillsammans med injusteringen av alla gejder (efter min bästa förmåga) så syns det i resultatet också.

Kipphyvel i ett garage, nyinkopplad frekvensomriktare på väggen, flaskor med smörjolja och verktyg på hyvelns arbetsyta, sladdar på golvet.
Skapa konto

Närbild av en svarvprocess med metallspån på en kipphyvel.
Skapa konto

Närbild av nyhyvlat, blankt och plant metallstycke sammanfogat med andra bearbetade metallytor. En grön snickarpenna ligger ovanpå metallen.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
breakman och 12 till
  • Laddar…
Så cool liten maskin! Imponerande restaurering du gjort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.