3 404 028 läst · 18 293 svar
3404k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Kokat ihop tätmedel och gjutit fast propellerhylsan i en träbåt. Tätmedlet består av lika viktdelar tjära och bivax.
Började slipa båten med min planslip från Black&Decker och kardborren, som jag limmade fast igen förra året, åkte med när jag skulle byta slippapper. Blev något less och hämtade en excenterslip.
Denna äldre Biltema 17-0281 är något större än den som säljs nu och har dessutom pistolgrepp och ett extra handtag, till skillnad från den nya som har en on off-knapp. Jag vet inte riktigt vad som är bäst.
Valde denna idag för att jag upplevde att den gröna Bosch Pex 12 AE? som jag har är något tung, och jag tror även den saknar varvtalsreglering. Upplevde att den hoppade och skuttade mer än denna från Biltema.
Kör med 240p och det verkar fungera rätt bra.
Denna äldre Biltema 17-0281 är något större än den som säljs nu och har dessutom pistolgrepp och ett extra handtag, till skillnad från den nya som har en on off-knapp. Jag vet inte riktigt vad som är bäst.
Valde denna idag för att jag upplevde att den gröna Bosch Pex 12 AE? som jag har är något tung, och jag tror även den saknar varvtalsreglering. Upplevde att den hoppade och skuttade mer än denna från Biltema.
Kör med 240p och det verkar fungera rätt bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarvat svarvverktyg.
Svarvbommen tog i hålet. Nackdelen med billiga hållare. En 10mm bom görs ur en 10mm stång vilket gör att plattläget hamnar i periferin på hållaren. Kostar man på en dyrare hållare så är plattläget förskjuten så hela bommen går fri.
Det vanliga sättet att modifiera en bom är att slipa till den på bänkslipen, men jag har ju en svarv, så varför inte göra det snyggt?
Med ett mellanlägg på backen mittemot plattläget så kommer bommen ett par mm ur center och det går att svarva bort det material som tar i utan att försvaga bommen mer än nödvändigt.
Logga in
Skapa konto
Svarvbommen tog i hålet. Nackdelen med billiga hållare. En 10mm bom görs ur en 10mm stång vilket gör att plattläget hamnar i periferin på hållaren. Kostar man på en dyrare hållare så är plattläget förskjuten så hela bommen går fri.
Det vanliga sättet att modifiera en bom är att slipa till den på bänkslipen, men jag har ju en svarv, så varför inte göra det snyggt?
Med ett mellanlägg på backen mittemot plattläget så kommer bommen ett par mm ur center och det går att svarva bort det material som tar i utan att försvaga bommen mer än nödvändigt.
Fulsvetsat
Återigen exil i Roslagen. Inkallad till arbetsläger. Beordrades fixa en eldningstunna.
I går kväll i mörker sågades den upp. Satte fötter på den. Vill att den skall kunna användas utan att bränna marken under. Plåten från locket kilade jag in under som värmesköld.
Stor lucka/luftinsläpp. Några plåtbitar håller den på plats. Några hack uppe och nere för olika springor.
Jäkla tunn plåt i tunnor. Inte så lätt med pinne. Nåja… det höll i alla fall över dagen.
Fult och vint har också sin charm…
Inga mätverktyg har använts vid detta våldförande på ett helt oskyldigt tomfat.
Mvh Findus
Återigen exil i Roslagen. Inkallad till arbetsläger. Beordrades fixa en eldningstunna.
I går kväll i mörker sågades den upp. Satte fötter på den. Vill att den skall kunna användas utan att bränna marken under. Plåten från locket kilade jag in under som värmesköld.
Stor lucka/luftinsläpp. Några plåtbitar håller den på plats. Några hack uppe och nere för olika springor.
Logga in
Skapa konto
Jäkla tunn plåt i tunnor. Inte så lätt med pinne. Nåja… det höll i alla fall över dagen.
Fult och vint har också sin charm…
Inga mätverktyg har använts vid detta våldförande på ett helt oskyldigt tomfat.
Mvh Findus
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 220 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 220 inlägg
Ettan har haft problem med leveranserna till Finland. Det är tomt i alla lager. En liten burk finns kvar i Vasa och ingen i Jakobstad. Fast det blev så mycket billigare att göra det själv att det lönade sig när det likväl måste smältas.S sinuslinus skrev:
Dottern på 7 år ville ha denna stol från vår vind i sitt rum. Hon ville dock inte att den skulle vara svart. Inga problem sa jag, det kan jag fixa på två kvällar kanske. Jo tjena, vete tusan hur många timmar det blev tillslut, men bra många fler än två kvällar i alla fall. Det var ett bra tjockt lager lackfärg på stolen.
Använde, färgborttagningsmedel, färgskrapa, slipmaskin med olika slippapper, grovdammsugare, skruvmejsel, skruvdragare, Dremel, lim, Japansåg och hårdvaxolja.
Före:
Under:
Efter:
Använde, färgborttagningsmedel, färgskrapa, slipmaskin med olika slippapper, grovdammsugare, skruvmejsel, skruvdragare, Dremel, lim, Japansåg och hårdvaxolja.
Före:
Logga in
Skapa konto
Under:
Logga in
Skapa konto
Efter:
Logga in
Skapa konto
Mycket snyggare nu ❤️Sthlm1891 skrev:Dottern på 7 år ville ha denna stol från vår vind i sitt rum. Hon ville dock inte att den skulle vara svart. Inga problem sa jag, det kan jag fixa på två kvällar kanske. Jo tjena, vete tusan hur många timmar det blev tillslut, men bra många fler än två kvällar i alla fall. Det var ett bra tjockt lager lackfärg på stolen.
Före:
[bild]
Under:
[bild]
Efter:
[bild]
Inget särskilt vackert men förhoppningsvis praktiskt. Har saknat ett par innre stöd på sågbordet så idag när jag städade verkstaden tog jag en liten paus och stökade till igen genom att förbruka lite spillbitar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto