3 391 706 läst · 18 252 svar
3392k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Gjutit en liten upphöjning för fräsen på 60x60cm.
En del på gjuten platta och en del på grus och halm, en gammal ladugård där dom har haft kor för 100 år sedan.
Inget seriöst utan bara tills nya garaget är färdigt.
Den ska rivas av, men fogskummet måste få stelna lite till först...
Använt 2st slagskruvdragare, vinkelslip, borrmaskin och borrhammare för att dubba i befintlig platta.
En del på gjuten platta och en del på grus och halm, en gammal ladugård där dom har haft kor för 100 år sedan.
Inget seriöst utan bara tills nya garaget är färdigt.
Den ska rivas av, men fogskummet måste få stelna lite till först...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Använt 2st slagskruvdragare, vinkelslip, borrmaskin och borrhammare för att dubba i befintlig platta.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Använt verktyg för att göra ett verktyg ☺️
Närmare bestämt en kapmojäng https://www.byggahus.se/forum/threads/saga-rakt-med-handcirkelsag.18811/page-2#post-1520280
Närmare bestämt en kapmojäng https://www.byggahus.se/forum/threads/saga-rakt-med-handcirkelsag.18811/page-2#post-1520280
Logga in
Skapa konto
Även jag har använt verktyg för att tillverka verktyg. Behövde stränga om ett badmintonracket, blev nyfiken på om detta var något man kunde göra själv. Sagt och gjort, beställde ny sträng och studerade omsträngnings jiggar på Youtube.
Ganska enkel konstruktion, två peggar som håller formen på racket och fäster det på en plattform som kan rotera 360 grader. Sedan behövs en spänningsanordning som kan spänna strängen.
Någon timme i garaget så hade jag fått ihop följande:
Några spillbitar furu, kullager, M6 och M10 bultar, brickor, etc. Den självstängande klämmanordningen fick bli i ask. Vikterna i spännanordnigen fick bli några biffiga hylsor från "bra att ha" högen, totalt 1.2kg, med utväxling blir det ungefär 8kg spänning.
Ny sträng och dryga timmen senare så var racket åter helt:
Tur man värderar sin tid lågt, för annars hade det nog varit lika bra att lämna in det och få det gjort av någon annan 😂
Ganska enkel konstruktion, två peggar som håller formen på racket och fäster det på en plattform som kan rotera 360 grader. Sedan behövs en spänningsanordning som kan spänna strängen.
Någon timme i garaget så hade jag fått ihop följande:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Några spillbitar furu, kullager, M6 och M10 bultar, brickor, etc. Den självstängande klämmanordningen fick bli i ask. Vikterna i spännanordnigen fick bli några biffiga hylsor från "bra att ha" högen, totalt 1.2kg, med utväxling blir det ungefär 8kg spänning.
Ny sträng och dryga timmen senare så var racket åter helt:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tur man värderar sin tid lågt, för annars hade det nog varit lika bra att lämna in det och få det gjort av någon annan 😂
Ledsnade på säkerhetsspärren på fräsen efter 10 minuters borrande.
En bit kabel så är problemet löst...
Skyddet
Bygel
Färdigt
En bit kabel så är problemet löst...
Skyddet
Logga in
Skapa konto
Bygel
Logga in
Skapa konto
Färdigt
Logga in
Skapa konto
Idag har jag täljt ordentligt med skedkniv för första gången. Det blev en liten sked i lönn. Nästa gång testar jag nog i björk för att få lite mjukare täljning. Ett längre ämne ska jag ha också, för den här blev för liten. Även om skeden sannolikt inte kommer användas så var det roligt att tälja, och med de erfarenheter jag fått räknar jag kallt med att nästa blir mer användbar.
Passade också på att tälja mönster i en smörkniv som jag täljde och målade för några veckor sedan. Ene, linolja och linoljefärg.
Logga in
Skapa konto
Passade också på att tälja mönster i en smörkniv som jag täljde och målade för några veckor sedan. Ene, linolja och linoljefärg.
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Tjusig skedDheri skrev:Idag har jag täljt ordentligt med skedkniv för första gången. Det blev en liten sked i lönn. Nästa gång testar jag nog i björk för att få lite mjukare täljning. Ett längre ämne ska jag ha också, för den här blev för liten. Även om skeden sannolikt inte kommer användas så var det roligt att tälja, och med de erfarenheter jag fått räknar jag kallt med att nästa blir mer användbar.
[bild]
[bild]
Lite crank på nästa så blir den än mer användbar.
Själv har jag inte ritat på träbitar med min favoritpenna. I fredags tappade jag bort den. För att den garanterat skulle komma fram beställde jag en ny från amazon med lördagsleverans. Pennan är fortfarande borta och eftersom jag beställde den nya på telefonen utan att ha läsglasögon på mig, var det en helt annan penna som kom i lördags.
Hur blev resultatet med provlimningen?Hep skrev:Själv har jag inte ritat på träbitar med min favoritpenna. I fredags tappade jag bort den. För att den garanterat skulle komma fram beställde jag en ny från amazon med lördagsleverans. Pennan är fortfarande borta och eftersom jag beställde den nya på telefonen utan att ha läsglasögon på mig, var det en helt annan penna som kom i lördags.
Du menar av de bitar jag klantigt nog hade hårdvaxoljat?stigen skrev:
Jag testade att limma en oljad bit mot en ren, utan att ha försökt få bort oljan först. Testade trälim och CA-lim i gelform. Trälimfogen lyckades jag bryta isär med en del kraft, men CA-limmningen var hållbarare än träet. Fast eftersom det fanns tvivel om livslängden på en CA-limning valde jag trälim. Ytan rengjord med både aceton och 120-papper på slipmaskinen och skarven förstärkt med en lös fjäder. Fjädern borde även hjälpa till då fiberriktningarna egentligen är fel (men det verkar ingen låtsas om när de bygger skåp). Nu gissar jag att den håller mer än väl.
Logga in
Skapa konto