3 403 607 läst · 18 291 svar
3404k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Är den smarta grejen inkopplad enligt finsk elsäkerhetspraxis?DennisCA skrev:Har problem med att batteriet vill ladda ur på bilen som stått i verkstan över vintern. Man borde väl ha en s.k. batteriunderhållare men det vill jag inte lägga pengar i. Jag har redan en batteriladdare (nej två) och en sån här "smart" grej som man kan styra via wifi
[bild]
Så jag kopplade den moderna grejen till den här minst lika moderna grejen:
[bild]
Ställer in en "loop timer" där det laddar t.ex. en timme i veckan. Vet inte om det är bästa konfigurationen, kanske 10 minuter per dag vore bättre, borde se om det finns nån info att få på nätet om det där. Nu är detta mera en sak för nästa vinter för bilen åker snart ut på vägarna igen.
Det finns ju mindre farliga exempel i tråden om värsta elkopplingen...
Det är den förmodligen inte speciellt med de exponerade kablarna och avsaknad av jordning men den ska inte se ut sådär i längden. Jag tycker det går an för tillfället för jag vet om det och endast jag rör mig där i utrymmet och endast jag har nycklarna.
Vad som ska göras:
-Ska läggas i en IP kapslad låda
-Kabelavlastning
-Jordas (just nu inte jordat för laddaren saknar jord ändå)
Vad som ska göras:
-Ska läggas i en IP kapslad låda
-Kabelavlastning
-Jordas (just nu inte jordat för laddaren saknar jord ändå)
Fint blev det!Sthlm1891 skrev:Dottern på 7 år ville ha denna stol från vår vind i sitt rum. Hon ville dock inte att den skulle vara svart. Inga problem sa jag, det kan jag fixa på två kvällar kanske. Jo tjena, vete tusan hur många timmar det blev tillslut, men bra många fler än två kvällar i alla fall. Det var ett bra tjockt lager lackfärg på stolen.
Använde, färgborttagningsmedel, färgskrapa, slipmaskin med olika slippapper, grovdammsugare, skruvmejsel, skruvdragare, Dremel, lim, Japansåg och hårdvaxolja.
Före:
[bild]
Under:
[bild]
Efter:
[bild]
Nu är nog bordssågen färdigpimpad. Eller kanske inte färdig (lex stigen), men åtminstone precis som jag vill ha den just nu. Lite bredare bord, bra anhåll, spånsug och nedtryckarrullmojänger som gör att jag kan hålla fingrarna lite längre bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu lär du få behålla ”prinskorvarna” om du är konsekvent i användandet! 👍Hep skrev:
Jag hittade inte heller min crimp-tång när jag behövde den för några veckor sedan. Efter att ha letat på alla möjliga och omöjliga ställen så fann jag den till slut - på sin vanliga plats i lådan med andra tänger...🤯 😵kashieda skrev:
Får hoppas att jag är så disciplinerad. Eller om jag bygger bort möjligheten att fuska på något sätt. Det funkar med spånhanteringen nu för handmaskinerna, då alla får el från dammsugarens slang.stigen skrev:
Jag har en stor och tung släde som jag väldigt sällan använder och den tänkte jag ersätta med en klart mindre, då det är med småbitar jag fuskar och verkligen borde använda släde. För lite större saker kör jag hellre med något av anhållen och påpetare.
Vem fan har lagt den på ett så korkat ställe?Microkatten skrev:
Jag hittade min tång, den låg i en papperspåse ovanpå glassburkar på en hylla...
Frugan hittade min näbbtång under huven på hennes bil när hon skulle fylla på spolarvätska, den har legat där hela vintern och åkt fram och tillbaka mellan jobbet och hemmet.kashieda skrev:
Skurit matta till trappen. Styrskenor funkade verkligen super! Hittade en stuvbit till halva priset på mattan jag ville ha men den var egentligen lite för liten för vad jag trodde jag behövde. Men, med lite pusslande fick jag ut alla trappsteg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bytt en port…
Mätte upp den här porten för ett halvår sedan.
Några bilder och dessa anteckningar fick jag med mig.
Var där för andra gången i går. Byggaren har skjutit montaget. Passade som jag hade tänkt. Rätt listtryck runtom i skev karm. Se anteckningen +5 i övre högra hörnet.
Måtten på lappen är vad som behövs. Det är ändå läskigt. Väldigt viktigt att kontrollmäta före rivning…
Förr eller senare är turen slut.
Mvh Findus
PS. Den gamla var typ 45mm tjock och fått nya lås hur många gånger som helst. Inbrottsgaller och stäckplåt innanför glasen. Svajig och shabby chick. Nya 70mm, massiv och med P6B glas. Som ett kassaskåp vid jämförelse. Ändå anser jag bästa betyg är om ingen kommer ihåg hur det var innan om tre dagar. DS
Mätte upp den här porten för ett halvår sedan.
Logga in
Skapa konto
Några bilder och dessa anteckningar fick jag med mig.
Logga in
Skapa konto
Var där för andra gången i går. Byggaren har skjutit montaget. Passade som jag hade tänkt. Rätt listtryck runtom i skev karm. Se anteckningen +5 i övre högra hörnet.
Logga in
Skapa konto
Måtten på lappen är vad som behövs. Det är ändå läskigt. Väldigt viktigt att kontrollmäta före rivning…
Förr eller senare är turen slut.
Mvh Findus
PS. Den gamla var typ 45mm tjock och fått nya lås hur många gånger som helst. Inbrottsgaller och stäckplåt innanför glasen. Svajig och shabby chick. Nya 70mm, massiv och med P6B glas. Som ett kassaskåp vid jämförelse. Ändå anser jag bästa betyg är om ingen kommer ihåg hur det var innan om tre dagar. DS
Redigerat: