Swix kantslip och en Stanley PH2 fick jobba idag. Slutspurt på säsongen.
Ski maintenance tools on a porch with several skis standing against a cabin, overlooking a snowy landscape.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Mutterknacken fick vila bara ett par dagar. Nu återställer jag vad jag gjorde i helgen innan jag fick se väderprognosen slå om. (Och nej, jag har inte varit ute och kört men måste iväg imorgon). Tur det går fort att skifta med bra grejor och allt på plats i garaget).

Bild på bil upplyft med domkraft och bytt till vinterdäck i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Mutterknacken fick vila bara ett par dagar. Nu återställer jag vad jag gjorde i helgen innan jag fick se väderprognosen slå om. (Och nej, jag har inte varit ute och kört men måste iväg imorgon). Tur det går fort att skifta med bra grejor och allt på plats i garaget).

[bild]
Vad tycker du om dina Goodyear däck?
 
N Niq skrev:
Vad tycker du om dina Goodyear däck?
Kan varken däck eller bil egentligen. När det är dags att köpa gummi googlar jag, och tar det däck som hamnat högst i de tester jag hittar.

Har inget att anmärka på dom. Känns stabilt med dom på och ljudnivån är helt ok.
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
Rickard.
N Niq skrev:
Vad tycker du om dina Goodyear däck?
Nu frågade du inte mig men jag har samma modell (ser i alla fall likadana ut) på min Subaru och jag är otroligt nöjd. På is funkar dom typ som alla andra tycker jag men dom funkar riktigt bra i snöfören och framförallt så håller dom bra. Mina börjar vara lite väl gamla då dom är inne på sin 8:e långa norrländska vinter och det syns i gummit men knappt märkbart på dubben, jag har inte ägt några andra vinterdäck som tappat så lite dubb som dessa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Niq och 1 till
  • Laddar…
Nyfiken på vad andra tycker om Goodyear. Hade själv sådana problem med dom för några år sedan att jag bestämde mig för att aldrig köpa Goodyear på nytt. Fick 2 utbytta på garanti men det hjälpte inte.
 
Är nöjd med mina efter ett gäng år

Hjul på bil med tydliga mönster på vinterdäck, indikerar god kvalitet över år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
N Niq skrev:
Nyfiken på vad andra tycker om Goodyear.
Jag hade nog inte köpt Goodyear själv men när det följde med oanvända dubbdäck med bilköpet var det inte så mycket att fundera på och jag är somsagt riktigt nöjd med dom. Jag har inga tidigare erfarenhet av deras däck alls sommar som vinter men skulle absolut kunna tänka mig nya likadana när det beger sig.

Jag stör mig mest på dubbdäck som förvandlas till friktionsdäck över ett par säsonger och det har dessa inte gjort.
 
Redigerat:
Har byggt en "plattform" runt sargen som blev vid tilläggsisoleringen på vinden.

Kul att få öva lite med cirkelsågen och styrskena 😇


Träplattform byggd runt en vindstrappa med isoleringsmaterial och takbjälkar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



/Jocce (eller "Lite snett är också rakt")
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Källardörren kärvade, vad göra?
Kolla gångjärnen, OK
kolla var någonstans den nyper, plocka fram något lagom tunt och känn längs springan
Fila bort det som klämmer
Dags för gamle Parkinson!
Röd batteridriven slipmaskin på marken bredvid en källardörr för att åtgärda en kärvar dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fixat!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
U
Kapat och gerat ihop första brädan med takpanel, som ska sitta i vinkeln mellan tak och snedtak.
 
  • Kapad vit takpanel fastklämd på ett bearbetningsbord i ett under-renovering vindsutrymme med isoleringsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
I min förra verkstad hade jag 4 m takhöjd, så jag byggde en rejäl cyklon-spånsug efter Bill Pentz anvisningar, men efter flytt till ett enkelgarage med 2,10 i tak fick den inte plats.
Som "budgetlösnng" fick det bli en Scheppach från Jula, den billigaste på marknaden med 100mm-anslutning. Visserligen har den flera stora problem, men den har en del goda egenskaper också, utöver priset
Kräver inte takhöjd
Måttlig strömförbrukning (ja.jag vet, men jag har inte mer ström än 2x10A till allt i verkstaden så 3kW sugmotor finns inte på kartan)

Sen har den en del nackdelar som jag har försökt bygga bort.
- Startknappen; ersatt med ett relä styrt av mikrobrytare i spjällen vid respektive verktyg
-Filterpåsen från helvetet, tar hand om allt damm utom det farliga finkorniga. Lämnar alltid ett tunt lager damm över hela verkstaden.
Eftersom sugen bara går korta stunder i taget har jag valt att blåsa ut dammet i trädgården istället för stora dyra Hepa-filter.
Verkstadsdammavskiljare med plywood Thien-separator monterad på en plastdunk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter ett par veckor upptäckte jag att den blåste ut lite väl mycket spån i trädgården när säcken blev halvfull. Nåväl, vad nu?
Lite mer youtube om Thien-separatorer, dom bygger ju inte så mycket på höjden. Hur skulle man kunna installera en sådan?
När man tittar ner i sugmojen så verkar ju halva jobbet vara klart! Lite plywood och en stund framför figursågen och en "prototyp" är klar
Hemmagjord prototyp av en Thien-separator installerad i en spånsug med plywood och dammspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det verkar faktiskt fungera, men man ska väl inte tro att det någonsin blir perfekt. Men jag får väl citera Mark Twain igen "Bättre gradvisa förbättringar än uppskjuten perfektion"

Nästa problem är väl att få en bättre lösning på hur man ska byta spånsäck (utan att spränga banken)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
Håller på och kapar lite med vinkelslipen. Plötsligt slutar en kapskiva snurra fast maskinen går. Tänkte först att nu for vinkelslipen men när jag lyfte maskinen föll skivan bort.
Kapskiva med lossnat nav upplagd på träplanka, snöig bakgrund synlig genom hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att skivor går sönder har jag varit med om men inte att navet kommit loss.
 
  • Wow
  • Haha
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
boschkenta
N Niq skrev:
Håller på och kapar lite med vinkelslipen. Plötsligt slutar en kapskiva snurra fast maskinen går. Tänkte först att nu for vinkelslipen men när jag lyfte maskinen föll skivan bort.
[bild]
Att skivor går sönder har jag varit med om men inte att navet kommit loss.
Notera datumet på navet... det är bäst före datum. För det mesta händer ingenting (jag har använt 15 år gamla skivor utan vidare) men utgångna skivor kan bete sig lite hur som helst.
 
boschkenta boschkenta skrev:
Notera datumet på navet... det är bäst före datum. För det mesta händer ingenting (jag har använt 15 år gamla skivor utan vidare) men utgångna skivor kan bete sig lite hur som helst.
Jag visste att den var gammal. Såg nu att det stod 2021 på den. Jag vet också att det inte är rekommenderat att använda gamla skivor men dom fungerar för det mesta.
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.