3 465 084 läst · 18 510 svar
3465k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Inte idag, men väl igår. Byggde nytt bord till min väldigt genomgångna inca-bandsåg. Ett stort lyft jämfört med det gamla skeva alu-bordet. Fäst i originalpunkter med rampamuffar undertill, ska ännu fräsa ut för anhållets skena och lite kantbandning.
Måste dock först göra anhållet för att kunna såga bitar till kantningen 😅
Måste dock först göra anhållet för att kunna såga bitar till kantningen 😅
Medlem
· Västra Götaland
· 2 332 inlägg
Grattis! Där kom vinnande bidragStefan Bengtsson skrev:
Precis så enkelt var det, med de plankorna jag skruvat upp så låg slangen ganska precis lagom långt bort så jag inte nådde den och för att slippa skruva upp fler hittade jag hålslevens krok som passade perfekt
/Jocce
Har småpysslat lite i "verkstaden".
Bland annat skruvat i tre stycken 120 mm skruv (yupp, gjorde det alldeles själv) så jag äntligen kunde hänga upp mina oftast använda yxor samt de större sågarna. Tidigare har de stått lutade mot en vägg och det har irriterat mig längre än man vågar erkänna...
Ser lite mysigare ut dessutom...
Bågsågen köptes på loppis för 30 kr och den gamla sågen fick jag av en bekant som köpt sommarhus och hittat en "massa" skräp" eftert tidigare ägare som var snickare.
Jag gillar den sågen och använder den ofta istället för fogsvansen.
Bland annat skruvat i tre stycken 120 mm skruv (yupp, gjorde det alldeles själv) så jag äntligen kunde hänga upp mina oftast använda yxor samt de större sågarna. Tidigare har de stått lutade mot en vägg och det har irriterat mig längre än man vågar erkänna...
Bågsågen köptes på loppis för 30 kr och den gamla sågen fick jag av en bekant som köpt sommarhus och hittat en "massa" skräp" eftert tidigare ägare som var snickare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det kanske en Gränsfors skogsyxa? 👌Fario skrev:Har småpysslat lite i "verkstaden".
[bild]
Lilla yxan och snickaryxan.M Mach77777 skrev:
Jag är inte någon yxnörd men tycker verkligen Gränsfors är bäst. Hultafors är rätt bra. Wetterlings har jag en och den tycker jag har knepig slipning. Skall tunna till eggen lite, den biter inte som jag vill för friluftslivshuggande.
Fiskars klyvyxa är ful men bra.
Fästet för den enhjuliga cykelkärran gick sönder för några veckor sedan. Den hade tappat en låsring.
Vilken tur tänkte jag, att jag varit förutseende och köpt en sortimentsats med låsringar. Men nej, de gick bara ner till 6mm. Så förrådet behövde kompletteras.
Beställde 3, 4 och 5mm, men också sortiment av e-låsringar, ifall de skulle passa bättre.
Det visade sig att vanliga låsringarna var för små och e för stora…
Istället för att leta rätt på något mellanting att beställa, så planförsänkte jag istället hålet med lite större planförsänkare än tidigare:
Dagens miniprojekt klart:
Vilken tur tänkte jag, att jag varit förutseende och köpt en sortimentsats med låsringar. Men nej, de gick bara ner till 6mm. Så förrådet behövde kompletteras.
Beställde 3, 4 och 5mm, men också sortiment av e-låsringar, ifall de skulle passa bättre.
Det visade sig att vanliga låsringarna var för små och e för stora…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Istället för att leta rätt på något mellanting att beställa, så planförsänkte jag istället hålet med lite större planförsänkare än tidigare:
Logga in
Skapa konto
Dagens miniprojekt klart:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto