T
A atomlab skrev:
154 st nya skruvar och muttrar på.

656st kvar.
Terri?
 
T trycklös skrev:
Terri?
Leitner H400
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T
Ja jäklar, snacka om terapijobb :)

Det finns ju många maskiner man har på 'skulle vilja ha'-listan, de där finns faktiskt också med, men jag lär nog inte ens för mig själv kunna komma på en rimlig anledning :) Det är nog bara barnslighet att vilja ha allt med motor i :D :D
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Ja jäklar, snacka om terapijobb :)

Det finns ju många maskiner man har på 'skulle vilja ha'-listan, de där finns faktiskt också med, men jag lär nog inte ens för mig själv kunna komma på en rimlig anledning :) Det är nog bara barnslighet att vilja ha allt med motor i :D :D
Ja saker med motorer både el och fossil har alltid legat mig varmt o hjärtat. Är det dessutom hydraliskt så blir det nästan ett begär att ha den.

Men fick gräva djupt för att hitta en anledning till att motivera köp utav en pistmaskin det är ett som är säkert 😂
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Är det någon anledning som man kan/går att återanvända? 😉😆
 
  • Gilla
  • Haha
trycklös och 1 till
  • Laddar…
Vad har man en pistmaskin till i Stockholm (om det är du bor)
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vad har man en pistmaskin till i Stockholm (om det är du bor)
Att hånfullt få garva åt grannen när hen drar fram snöslungan är är skäl gott som nog?
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Att hånfullt få garva åt grannen när hen drar fram snöslungan är är skäl gott som nog?
Absolut 😄😄
 
Lyfte på presenningen och det var fullt av grå-dimmiga fläckar på lacken.
Började att slipa med excenterslipen, slipmusen och försöka få bort det kladdiga med skrapa men det var ett jävla jobb.

Fick tipset om att värma försiktigt med en hårfön och det blev helt okej med varmluftspistolen, åtminstone slipper jag slipa ned allt så här 10 dagar före sjösättning. Ska fan emigrera till ett land där det aldrig regnar...

Varmluftspistol används för att avlägsna gråa fläckar på lackerat trä på en båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
S
Böjt gips.
Runda vägghörn till fyra stycken badrum.

Böjda gipsskivor staplade i träform för runda vägghörn i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Böjt gipsmonterat på en trämall för att skapa runda vägghörn, med verktyg och verkstad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan dess har jag använt en massa andra verktyg bla cnc.

Utskurna böjda trämallar för att forma gipshörn till badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Oskick och 26 till
  • Laddar…
K
S sinuslinus skrev:
Böjt gips.
Runda vägghörn till fyra stycken badrum.

[bild]
[bild]
Innan dess har jag använt en massa andra verktyg bla cnc.

[bild]
Häftigt! Är det 12 eller 6mm gips? Och gör du några ej genomgående sågningar på baksidan innan böjning? Brukar ju kunna vara vanligt. Alternativt ånga om det är trä, funkar ju inte på gips dock..
 
S
Två lager 6 mm gips.
Ytterradien på stommen är 388 mm och i hittade uppgifter att man ska kunna blja 6 mm gips med radie 600mm.
https://www.gyproc.se/documents/handbok/hb10-bjda-vggar.pdf

7+7 mm böjbar plywood på insidan och 7+5 mm böjbar på utsidan.
Böjda lager av gips och plywood staplade för att visa böjningsradie för byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Posselosse och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Böjt gips.
Runda vägghörn till fyra stycken badrum.
Bland currykryss och dajmkryss… förlåt.



Försökte få bort vintern från bilen.
Senaste gången jag körde den i automattvätt var nog på sensommaren någon gång…
Bil som visar vintersmuts på sidan och smutsiga fälgar, behöver tvätt och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smutsig bakre stötfångare och avgasrör på en bil med dragkrok, behov av tvätt indikeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först någon OKQ8-avfettning som skulle ta all oljebaserad skit, sedan alkalisk som skulle ta all annan skit. Sen var tanken att det skulle schampo eras à la latmask med Kärcher, deras schamposystem och högtrycksborste, men slangj-veln måste ha hoppat loss inuti högtryckstvätten igen för inget schampo blandades in.
Skitgrejor för flera tusenlappar, dags att göra stor service och laga konstruktionsmissen som tyskarna skapat. Jag har skrivit om det förut tror jag.

Good from far, far from good.
En bil som delvis är rengjord med synlig flygrost och smuts på sidan och hjulet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flygrost och prickar är kvar.
Bilens sidpanel närbild med flygrost och smuts kvar efter tvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilens sidopanel med smutspartiklar och flygrost kvar efter tvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Inte idag men igår. Byggt en städskrubb av en platsa-garderob i yngsta dotterns lya. Satte en 100mm smyg för att få distans till höger vägg och dörr. Tog ett pax-hyllplan och tog ut för dammsugarslang och rör. Satte kantband för att snygga till kanterna på hyllan. Fräste 120mm hål och limmade en muff för att skydda kanterna i hålet. Nu saknas bara upphängning för slang och rör. Rätt nöjd med lösningen, har gjort samma hos andra dottern och hemma.
Vit platsa-garderob omgjord till städskrubb i hemmiljö med synlig 100mm smyg intill höger vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hylla med urtag för dammsugarslang och rör, kantband och hål med muff i en hemmabyggd städskrubb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord städskrubb inuti en garderob med hyllor för städutrustning och uttag för dammsugarslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 18 till
  • Laddar…
P pfb skrev:
Inte idag men igår. Byggt en städskrubb av en platsa-garderob i yngsta dotterns lya. Satte en 100mm smyg för att få distans till höger vägg och dörr. Tog ett pax-hyllplan och tog ut för dammsugarslang och rör. Satte kantband för att snygga till kanterna på hyllan. Fräste 120mm hål och limmade en muff för att skydda kanterna i hålet. Nu saknas bara upphängning för slang och rör. Rätt nöjd med lösningen, har gjort samma hos andra dottern och hemma.
[bild][bild][bild]
Najs.

Hur stabilt blir det kapade hyllplanet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.