Hennke85 Hennke85 skrev:
TrÀsvarven har tyvÀrr sÀllan finessen att man kan föra in lÄnga arbetsstycken i chucken och dÀrmed fÄ ett kort utstick.
Visar hur lite jag kan om trĂ€svarvar😁. DĂ„ hade dagens övning inte fungerat pĂ„ en trĂ€svarv.
tommib tommib skrev:
Årets nyord?
Årets julklapp. Kom ihĂ„g var ni lĂ€ste det först.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
nanowire och 8 till
  • Laddar…
Du skulle i teorin kunna spÀnna fast stickorna Àven i en trÀsvarv om du har rÀtt stöd. Fast jag tror det Àr enklare att köpa en metallsvarv och sedan sÀlja den nÀr alla stickorna ör korrigerade. Med tanke pÄ antalet stickor hÀr hemma sÄ Àr det ett halvÄrsprojekt och dÄ kanske svarven pÄ köksbordet ses som en del av inredningen och man kan behÄlla den. GÄr det att göra nÄgot kul av pasta pÄ en metallsvarv?
 
Z z_bumbi skrev:
göra nÄgot kul av pasta pÄ en metallsvarv?
Bla cavatapi
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Tog lite lÀngre tid Àn planerat men nu Àr plattlÀggningen pÄbörjad[bild]
Gick smidigt idag, riktning, kapning och fogning nÀsta vecka. Av en slump sÄ passade allt ihop nÀstan perfekt, slÄr pÄ cirka 15mm som fÄr kapas/riktas. Person stÄr pÄ halvlagt markstenuppfart med oplacerade stenblock och kompakteringsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Peter_Bromma och 13 till
  • Laddar…
Pillat lite till pÄ spÄnsugen frÄn helvetet,flÄt Jula. Efter lÄngt letande hittade jag nya spÄnsÀckar som passade!
Konstigt nog fanns det pÄ biltema, men man mÄste prata med personalen, för dom lÄg vÀl gömda i ett mörkt hörn lÀngst inne pÄ lagret.
OvÀntat bra spÄnsÀckar, dom har tom hÀllor att trÀ in "slangklÀmman" i för att göra det lite enklare att byta pÄse. Visserligen bÀttre, men inte bra.

SÄ jag provade ett trick jag sett nÄnstans pÄ youtube. En meterlÄng plÄtremsa monterades runt flÀnsen och ny kan man hÀnga upp sÀcken pÄ plats med tre-fyra smÄ magneter innan man börjar mecka med "slangklÀmman". Nu Àr det faktiskt enkelt att byta sÀck!
SpÄnsÀck monterad pÄ en spÄnsug med synlig plÄtremsa och magneter för enkel sÀckbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 12 till
  • Laddar…
FrĂ€ste in t-tracks i nya arbetsbĂ€nken/kap-gir stationen och drog första varvet danish oil. Sög i sig nĂ€stan en halv liter, hoppas det blir mycket mindre kommande 4 varven 😅
 
  • Nybyggd arbetsbĂ€nk och kap-gir station med inlagda t-tracks, behandlad med danish oil, i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd arbetsbĂ€nk och kap-gir station med insatta t-tracks och nyligen applicerad danish oil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Putte G... och 13 till
  • Laddar…
TÀljt ner den hÀr:

Bilkompressor Eaton TVS R1320 för ombyggnad, nÀra packningsmaterial, pÄ verktygsbÀnk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till det hĂ€r 😎

Kompressordel frÄn Eaton TVS R1320 bearbetad för Porsche 944, omgiven av verktyg och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kommer lÄngt med vinkelharry.
Det sista togs med överhandsfrÀsen för plana packningsytor.
kommer gjuta insug och utblÄs i aluminium av skrotet som blev över.

Eaton TVS R1320 frÄn Audi's 3,0l v6'a.
Kommer tjĂ€nstgöra i en Porsche 944 framöver.. 🙂
 
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 13 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
TÀljt ner den hÀr:

[bild]

Till det hĂ€r 😎

[bild]

Man kommer lÄngt med vinkelharry.
Det sista togs med överhandsfrÀsen för plana packningsytor.
kommer gjuta insug och utblÄs i aluminium av skrotet som blev över.

Eaton TVS R1320 frÄn Audi's 3,0l v6'a.
Kommer tjĂ€nstgöra i en Porsche 944 framöver.. 🙂
Sorry, jag förstod absolut ingenting! 😳

Är det mĂ„nne en drinkmixer/blender du ska ha i porschen? (Det vet jag vad det Ă€r; har t o m kört en 944:a en gĂ„ng pĂ„ 80-talet 😁)

I övrigt Ă€r jag mycket imponerad av olika anledningar! 👍
//Ronnie
 
Kompressor gissar jag som bara kört turbo.
 

ja det Àr en skruvkompressor.
 
Har genom Ären försökt klyvsÄga grövre grenar pÄ min Inca utan större framgÄng... LÀnge drömt om en stocksÄg men aldrig kommit till skott. Men det eskalerade i höstas nÀr en kollega pratade om att de skulle ta ner en mÀngd ek vid deras stuga. Genast börjar det vattnas i munnen, tÀnk vilket snickerivirke man skulle kunna skaffa sig.
Ännu vĂ€rre blev det nĂ€r grannen tog ner ett gĂ€ng gigantiska askar och björkar. Planlöst och fullt medveten om att de inte gick att mata genom min Inca sĂ„ lyckades jag tigga till mig nĂ„gra "mindre" bitar (15-25cm i diameter).
Till sist rann bÀgaren över nÀr Duab sÄlde ut Bahco bandsÄgsblad för 100kr styck (3000x25x0.9 3T).
NÄgra dagar i garaget, en gammal hydroforpump, nÄgra kullager och bÀttre begagnad plyfa/reglar sÄ hade jag skapat detta:
Hemmagjord trÀstocksÄg med bandsÄgsblad, stora trÀskivor och motor, samt skisser pÄ arbetsbÀnken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och idag var det premiÀr:
Hembyggd stocksÄg för att sÄga trÀstockar, med en motorsÄg fastspÀnd pÄ trÀstÀllning och en sÄgad trÀbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började med en bit björk för att avsluta med lite ask. Fungerade över förvÀntan och bladet kÀnns som nytt efter att ha kört igenom detta.
Hyvelade trÀplankor och rÄa trÀdgrenar pÄ en vagn omgiven av spÄn och bark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt klart kul projekt, rekommenderas varmt till den som Àr lagd Ät detta hÄllet, men inte riktigt vÄgat. Har nÄgra bitar till att sÄga, men sen börjar vÀntan i nÄgot Är innan man fÄr börja röra bitarna igen.
TvÄ kullager pÄ en trÀyta, det ena tÀckt av sÄgspÄn, det andra renare, med verktyg och sÄgspÄn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sidonotering, kullager utan skydd som man hittade i bra och ha lĂ„dan, inget bra nĂ€r det Ă€r sĂ„gspĂ„n i nĂ€rheten, tappade dess kullagersfunktion och övergick till glidlager ganska snabbt 😂
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
Fotografen och 57 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Har genom Ären försökt klyvsÄga grövre grenar pÄ min Inca utan större framgÄng... LÀnge drömt om en stocksÄg men aldrig kommit till skott. Men det eskalerade i höstas nÀr en kollega pratade om att de skulle ta ner en mÀngd ek vid deras stuga. Genast börjar det vattnas i munnen, tÀnk vilket snickerivirke man skulle kunna skaffa sig.
Ännu vĂ€rre blev det nĂ€r grannen tog ner ett gĂ€ng gigantiska askar och björkar. Planlöst och fullt medveten om att de inte gick att mata genom min Inca sĂ„ lyckades jag tigga till mig nĂ„gra "mindre" bitar (15-25cm i diameter).
Till sist rann bÀgaren över nÀr Duab sÄlde ut Bahco bandsÄgsblad för 100kr styck (3000x25x0.9 3T).
NÄgra dagar i garaget, en gammal hydroforpump, nÄgra kullager och bÀttre begagnad plyfa/reglar sÄ hade jag skapat detta:
[bild]
Och idag var det premiÀr:
[bild]
Började med en bit björk för att avsluta med lite ask. Fungerade över förvÀntan och bladet kÀnns som nytt efter att ha kört igenom detta.
[bild]
Helt klart kul projekt, rekommenderas varmt till den som Àr lagd Ät detta hÄllet, men inte riktigt vÄgat. Har nÄgra bitar till att sÄga, men sen börjar vÀntan i nÄgot Är innan man fÄr börja röra bitarna igen.
[bild]
Sidonotering, kullager utan skydd som man hittade i bra och ha lĂ„dan, inget bra nĂ€r det Ă€r sĂ„gspĂ„n i nĂ€rheten, tappade dess kullagersfunktion och övergick till glidlager ganska snabbt 😂
Grymt! Har du nÄgot som tar upp eventuella ojÀmnheter o hjulrundhet eller det Àr inget problem? Man har ju en fjÀder pÄ en vanlig bandsÄg, ser inte riktigt hur det ser ut hÀr.
 
Ola C Ola C skrev:
Grymt! Har du nÄgot som tar upp eventuella ojÀmnheter o hjulrundhet eller det Àr inget problem? Man har ju en fjÀder pÄ en vanlig bandsÄg, ser inte riktigt hur det ser ut hÀr.
RĂ€knas trĂ€ som fjĂ€der? 😂
Men nej, det uteblev frÄn designen... Hjulen i sig Àr hyfsat runda, svarvade dem efter att kullagrena limmades dit, sÄ de var centriska mot axeln initialt. Sedan sÄ blev det lite sÀmre nÀr jag applicerade greppytan som blader rullar mot (silikon). Vet att Matthias Wandel med flera kör pÄ cykelslang, men puh, 2 x 50kr, det rymdes inte i budget. SÄ testade John Heisz lösning med silikon. Funkar helt okej, Àven om det inte blev helt perfekt applicering.

Men, jag har mÀrkt att den börjar slÄ halvvÀgs igenom en planka nÀr det börjar bygga pÄ med sÄgspÄn pÄ klingan och hjulen. SÄ ja, ett par biffiga fjÀdrar i spÀnnanordningen lÀggs pÄ förbÀttringslistan. Tackar för tipset!
 
J JSten skrev:
RĂ€knas trĂ€ som fjĂ€der? 😂
Men nej, det uteblev frÄn designen... Hjulen i sig Àr hyfsat runda, svarvade dem efter att kullagrena limmades dit, sÄ de var centriska mot axeln initialt. Sedan sÄ blev det lite sÀmre nÀr jag applicerade greppytan som blader rullar mot (silikon). Vet att Matthias Wandel med flera kör pÄ cykelslang, men puh, 2 x 50kr, det rymdes inte i budget. SÄ testade John Heisz lösning med silikon. Funkar helt okej, Àven om det inte blev helt perfekt applicering.

Men, jag har mÀrkt att den börjar slÄ halvvÀgs igenom en planka nÀr det börjar bygga pÄ med sÄgspÄn pÄ klingan och hjulen. SÄ ja, ett par biffiga fjÀdrar i spÀnnanordningen lÀggs pÄ förbÀttringslistan. Tackar för tipset!
Kommentaren va vĂ€l inte tĂ€nkt som tips, jag var mest nyfiken o du verkar ha koll pĂ„ grejerna pĂ„ egen hand.🙂
 
J JSten skrev:
RĂ€knas trĂ€ som fjĂ€der? 😂
Men nej, det uteblev frÄn designen... Hjulen i sig Àr hyfsat runda, svarvade dem efter att kullagrena limmades dit, sÄ de var centriska mot axeln initialt. Sedan sÄ blev det lite sÀmre nÀr jag applicerade greppytan som blader rullar mot (silikon). Vet att Matthias Wandel med flera kör pÄ cykelslang, men puh, 2 x 50kr, det rymdes inte i budget. SÄ testade John Heisz lösning med silikon. Funkar helt okej, Àven om det inte blev helt perfekt applicering.

Men, jag har mÀrkt att den börjar slÄ halvvÀgs igenom en planka nÀr det börjar bygga pÄ med sÄgspÄn pÄ klingan och hjulen. SÄ ja, ett par biffiga fjÀdrar i spÀnnanordningen lÀggs pÄ förbÀttringslistan. Tackar för tipset!
Har du rÀtt hastighet pÄ bladet sÄ spÄnen transporteras ur?
Vet inte hur noga det Àr pÄ bandsÄg men klingor Àr det rÀtt noga med rÀtt varv och rÀtt matningshastighet
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.