3 464 829 lĂ€st · 18 510 svar
3465k lÀst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Visar hur lite jag kan om trĂ€svarvarđ. DĂ„ hade dagens övning inte fungerat pĂ„ en trĂ€svarv.Hennke85 skrev:
à rets julklapp. Kom ihÄg var ni lÀste det först.tommib skrev:
Du skulle i teorin kunna spÀnna fast stickorna Àven i en trÀsvarv om du har rÀtt stöd. Fast jag tror det Àr enklare att köpa en metallsvarv och sedan sÀlja den nÀr alla stickorna ör korrigerade. Med tanke pÄ antalet stickor hÀr hemma sÄ Àr det ett halvÄrsprojekt och dÄ kanske svarven pÄ köksbordet ses som en del av inredningen och man kan behÄlla den. GÄr det att göra nÄgot kul av pasta pÄ en metallsvarv?
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlĂ€gg
Pillat lite till pÄ spÄnsugen frÄn helvetet,flÄt Jula. Efter lÄngt letande hittade jag nya spÄnsÀckar som passade!
Konstigt nog fanns det pÄ biltema, men man mÄste prata med personalen, för dom lÄg vÀl gömda i ett mörkt hörn lÀngst inne pÄ lagret.
OvÀntat bra spÄnsÀckar, dom har tom hÀllor att trÀ in "slangklÀmman" i för att göra det lite enklare att byta pÄse. Visserligen bÀttre, men inte bra.
SÄ jag provade ett trick jag sett nÄnstans pÄ youtube. En meterlÄng plÄtremsa monterades runt flÀnsen och ny kan man hÀnga upp sÀcken pÄ plats med tre-fyra smÄ magneter innan man börjar mecka med "slangklÀmman". Nu Àr det faktiskt enkelt att byta sÀck!
Konstigt nog fanns det pÄ biltema, men man mÄste prata med personalen, för dom lÄg vÀl gömda i ett mörkt hörn lÀngst inne pÄ lagret.
OvÀntat bra spÄnsÀckar, dom har tom hÀllor att trÀ in "slangklÀmman" i för att göra det lite enklare att byta pÄse. Visserligen bÀttre, men inte bra.
SÄ jag provade ett trick jag sett nÄnstans pÄ youtube. En meterlÄng plÄtremsa monterades runt flÀnsen och ny kan man hÀnga upp sÀcken pÄ plats med tre-fyra smÄ magneter innan man börjar mecka med "slangklÀmman". Nu Àr det faktiskt enkelt att byta sÀck!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FrĂ€ste in t-tracks i nya arbetsbĂ€nken/kap-gir stationen och drog första varvet danish oil. Sög i sig nĂ€stan en halv liter, hoppas det blir mycket mindre kommande 4 varven đ
TÀljt ner den hÀr:
Till det hĂ€r đ
Man kommer lÄngt med vinkelharry.
Det sista togs med överhandsfrÀsen för plana packningsytor.
kommer gjuta insug och utblÄs i aluminium av skrotet som blev över.
Eaton TVS R1320 frÄn Audi's 3,0l v6'a.
Kommer tjĂ€nstgöra i en Porsche 944 framöver.. đ
Logga in
Skapa konto
Till det hĂ€r đ
Logga in
Skapa konto
Sorry, jag förstod absolut ingenting! đłJarlingar skrev:TĂ€ljt ner den hĂ€r:
[bild]
Till det hĂ€r đ
[bild]
Ăr det mĂ„nne en drinkmixer/blender du ska ha i porschen? (Det vet jag vad det Ă€r; har t o m kört en 944:a en gĂ„ng pĂ„ 80-talet đ)
I övrigt Ă€r jag mycket imponerad av olika anledningar! đ
//Ronnie
Har genom Ären försökt klyvsÄga grövre grenar pÄ min Inca utan större framgÄng... LÀnge drömt om en stocksÄg men aldrig kommit till skott. Men det eskalerade i höstas nÀr en kollega pratade om att de skulle ta ner en mÀngd ek vid deras stuga. Genast börjar det vattnas i munnen, tÀnk vilket snickerivirke man skulle kunna skaffa sig.
Ănnu vĂ€rre blev det nĂ€r grannen tog ner ett gĂ€ng gigantiska askar och björkar. Planlöst och fullt medveten om att de inte gick att mata genom min Inca sĂ„ lyckades jag tigga till mig nĂ„gra "mindre" bitar (15-25cm i diameter).
Till sist rann bÀgaren över nÀr Duab sÄlde ut Bahco bandsÄgsblad för 100kr styck (3000x25x0.9 3T).
NÄgra dagar i garaget, en gammal hydroforpump, nÄgra kullager och bÀttre begagnad plyfa/reglar sÄ hade jag skapat detta:
Och idag var det premiÀr:
Började med en bit björk för att avsluta med lite ask. Fungerade över förvÀntan och bladet kÀnns som nytt efter att ha kört igenom detta.
Helt klart kul projekt, rekommenderas varmt till den som Àr lagd Ät detta hÄllet, men inte riktigt vÄgat. Har nÄgra bitar till att sÄga, men sen börjar vÀntan i nÄgot Är innan man fÄr börja röra bitarna igen.
Sidonotering, kullager utan skydd som man hittade i bra och ha lĂ„dan, inget bra nĂ€r det Ă€r sĂ„gspĂ„n i nĂ€rheten, tappade dess kullagersfunktion och övergick till glidlager ganska snabbt đ
Ănnu vĂ€rre blev det nĂ€r grannen tog ner ett gĂ€ng gigantiska askar och björkar. Planlöst och fullt medveten om att de inte gick att mata genom min Inca sĂ„ lyckades jag tigga till mig nĂ„gra "mindre" bitar (15-25cm i diameter).
Till sist rann bÀgaren över nÀr Duab sÄlde ut Bahco bandsÄgsblad för 100kr styck (3000x25x0.9 3T).
NÄgra dagar i garaget, en gammal hydroforpump, nÄgra kullager och bÀttre begagnad plyfa/reglar sÄ hade jag skapat detta:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Började med en bit björk för att avsluta med lite ask. Fungerade över förvÀntan och bladet kÀnns som nytt efter att ha kört igenom detta.
Logga in
Skapa konto
Helt klart kul projekt, rekommenderas varmt till den som Àr lagd Ät detta hÄllet, men inte riktigt vÄgat. Har nÄgra bitar till att sÄga, men sen börjar vÀntan i nÄgot Är innan man fÄr börja röra bitarna igen.
Logga in
Skapa konto
Sidonotering, kullager utan skydd som man hittade i bra och ha lĂ„dan, inget bra nĂ€r det Ă€r sĂ„gspĂ„n i nĂ€rheten, tappade dess kullagersfunktion och övergick till glidlager ganska snabbt đ
Grymt! Har du nÄgot som tar upp eventuella ojÀmnheter o hjulrundhet eller det Àr inget problem? Man har ju en fjÀder pÄ en vanlig bandsÄg, ser inte riktigt hur det ser ut hÀr.J JSten skrev:Har genom Ären försökt klyvsÄga grövre grenar pÄ min Inca utan större framgÄng... LÀnge drömt om en stocksÄg men aldrig kommit till skott. Men det eskalerade i höstas nÀr en kollega pratade om att de skulle ta ner en mÀngd ek vid deras stuga. Genast börjar det vattnas i munnen, tÀnk vilket snickerivirke man skulle kunna skaffa sig.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
RĂ€knas trĂ€ som fjĂ€der? đOla C skrev:
Men nej, det uteblev frÄn designen... Hjulen i sig Àr hyfsat runda, svarvade dem efter att kullagrena limmades dit, sÄ de var centriska mot axeln initialt. Sedan sÄ blev det lite sÀmre nÀr jag applicerade greppytan som blader rullar mot (silikon). Vet att Matthias Wandel med flera kör pÄ cykelslang, men puh, 2 x 50kr, det rymdes inte i budget. SÄ testade John Heisz lösning med silikon. Funkar helt okej, Àven om det inte blev helt perfekt applicering.
Men, jag har mÀrkt att den börjar slÄ halvvÀgs igenom en planka nÀr det börjar bygga pÄ med sÄgspÄn pÄ klingan och hjulen. SÄ ja, ett par biffiga fjÀdrar i spÀnnanordningen lÀggs pÄ förbÀttringslistan. Tackar för tipset!
Kommentaren va vĂ€l inte tĂ€nkt som tips, jag var mest nyfiken o du verkar ha koll pĂ„ grejerna pĂ„ egen hand.đJ JSten skrev:RĂ€knas trĂ€ som fjĂ€der? đ
Men nej, det uteblev frÄn designen... Hjulen i sig Àr hyfsat runda, svarvade dem efter att kullagrena limmades dit, sÄ de var centriska mot axeln initialt. Sedan sÄ blev det lite sÀmre nÀr jag applicerade greppytan som blader rullar mot (silikon). Vet att Matthias Wandel med flera kör pÄ cykelslang, men puh, 2 x 50kr, det rymdes inte i budget. SÄ testade John Heisz lösning med silikon. Funkar helt okej, Àven om det inte blev helt perfekt applicering.
Men, jag har mÀrkt att den börjar slÄ halvvÀgs igenom en planka nÀr det börjar bygga pÄ med sÄgspÄn pÄ klingan och hjulen. SÄ ja, ett par biffiga fjÀdrar i spÀnnanordningen lÀggs pÄ förbÀttringslistan. Tackar för tipset!
Har du rĂ€tt hastighet pĂ„ bladet sĂ„ spĂ„nen transporteras ur?J JSten skrev:RĂ€knas trĂ€ som fjĂ€der? đ
Vet inte hur noga det Àr pÄ bandsÄg men klingor Àr det rÀtt noga med rÀtt varv och rÀtt matningshastighet