Rickard.
Pillrar vidare med stålhållaren, modifierat en aning för bättre passform och gav den en ordentlig test.

Mekaniskt arbete, del i skruvstäd, verktyg, metallbearbetning, industriell miljö, verkstad, precisionsarbete, skärpa, fokus på främre objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag slipade fram ett enkelt stål för grovarbete och körde några vändor och som man kan se på filmen så finns det tendenser för att stålet flyttar sig. Det var absolut ingen överraskning och just det jag ville testa då jag hoppades kunna behålla sidan öppen, vi får se. Filmen visar ett skärdjup på 3mm vilket känns som att det börjar närma sig gränsen av vad den lilla motorn orkar med och det är nog mer än vad jag egentligen behöver.
 
  • Gilla
Hep och 7 till
  • Laddar…
Rickard.
Pinnsvets på smådelar är alltid lite spännande men det funkar om man inte har något bättre till hands, gamla lite fuktiga pinnar förstörde dock lite men jag tycker det får räknas som en estetiskt defekt.

Plattan gjorde jag några mm mindre och gjorde typ en kälsvets på varje sida utan genombränning för att inte förstöra formen på hålet och jag tror det är starkt nog för vad det är, det är uppenbart mycket stummare när man skruvar fast ett stål än innan. Att tillverka denna i en del är utanför vad jag klarar av om någon undrar varför jag gjorde såhär.

Fyra bilder av en mekanisk komponent i en skruvstyck, verktyg, bearbetning, precision, metallarbete, olika vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutom att byta bort dom rostfria skruvarna till något lämpligare så är jag helt klar så nu ska jag lämna utrymme till alla ni andra här i tråden 😁
 
Redigerat:
  • Gilla
hyggabus och 5 till
  • Laddar…
Kittat i en ny ruta och målat
Två fönsterdörrar med glasrutor, en delvis täckt av papper, i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
joakimbrodd och 5 till
  • Laddar…
Testar en idé. Vill ha en ficka för verktyg som fungerar för stämjärn så att jag inte stoppar ner dem med skaftet först i byxfickorna.

Samlade ihop lite skräp från hörnen.
Träfanerprov i olika färger och mönster på en arbetsbänk. Snickeri eller möbelverkstadsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En av mina invändningar mot fickor för verktyg är att jag inte vill ha grejer som ramlar ut när jag ligger på rygg under ett skåp.
Tänker mig att en kassett med någon slags fjäder som håller fast lite lätt kan fungera. Försöker med laminat på tunna kilar.
Hand håller träkonstruktion med röd spärr, mot plywoodbakgrund, verkstadsmiljö, träbearbetning, hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limmyta på 30mm borde duga.
Öppen framsida för att kunna testa sig fram till rätt innermått.
Två klämmor håller fast träbitar för limning i snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde detta nu för att ha lämpligt handarbete i dag. Är i exil i Roslagen.
En bit markisväv blir en bra ficka. Klämmer fast tyget i en klämma inspirerad av sådana som sadelmakare använder. Använder kassetten för att få sömmarna på rätt ställe.
Bok med röda bokstöd mot ben, närbild; brinnande eldstad i bakgrunden; avslappnad, hemtrevlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sadelstygn förstås…
Svart tyg bokband handbinds, synlig sömnad, träpersar, bakgrund med öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänt fickan ut och in. Fäst på sele med tryckknappar.
Person i randig blå tröja med svart verktygsbälte, håller sax och pennor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
erikgöteborg och 19 till
  • Laddar…
Ingmar Nynäs från Larsmo hade någonting liknande för stämjärnet för 20 år sedan då han ännu timrade. Fast din version är ännu litet förbättrad.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
limma in några magneter?
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Trappan har sviktat betänkligt och en närmare inspektion visade att den bara satt med två spikar i väggen o hela vänstersidan hängde i luften…
Lite reglar senare är den helt stum, tänk att två års prokastinerande löstes på 2 timmar…
Obyggt rum med träställningar, verktyg på korkgolv vid mörka plattor, byggnadsarbete pågår, oavslutat projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett omkullvält, tomt träbord med metallbeslag syns inomhus från ett grodperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa under renovering, osandslipade trappsteg, golvskydd överst, någon står vid toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renovering av trappsteg inne i ett hem, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa inomhus med trästeg, vita sidor, gula klisterlappar, rött stolsben synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull och 9 till
  • Laddar…
Jag kanske inte har gjort så särskilt mycket med verktyget, inga anpassningar eller förändringar.

Men jag har använt det på ett för mig nytt sätt som kanske kan betraktas som "hemmabygge".
Jag tog fram min gamla vinkelslip och kapade en del bitar armeringsjärn. Sedan behövde jag runda av kapkanterna lite. Funderade en stund på hur jag skulle göra och bestämde mig för att spänna fast slipen i arbetsbänken. Också den en äldre Black & Decker.

Fungerade bra, jag kände ofta efter så maskinen satt fast och inte började glappa.

Intressant liten historia om min vinkelslip som köptes 2000 om jag minns rätt på Coop Jägersro. De hade ofta verktyg till bra priser.
Slipen köptes av en enda anledning, vi hade ofta stöldförsök av cyklarna så flera lås blev förstörda. När jag såg slipen för nedsatt pris tänkte jag: "precis vad jag behöver för att kapa låsen efter alla stöldförsök"

Först idag märker jag att det står KG11 på originallådan men verktyget är ett KG10.

Vinkelslip med skärskiva klipper armeringsjärn, monterat på trä, intill måttband. Arbetsyta med spån och mätverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person använder vinkelslip, gnistor flyger, skyddshandskar, verkstadsarbete, slipning av metall på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nött kartong med tryckta symboler och text: slipmaskin, "720W", måttindikationer, skadad kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Höghus och 2 till
  • Laddar…
K
Fario Fario skrev:
Först idag märker jag att det står GK 11 på originallådan men verktyget är ett GK10.

[bild][bild][bild]
Då får du läsa igen för jag tycker det står KG11… 😇
 
  • Gilla
  • Haha
john.h och 4 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Testar en idé. Vill ha en ficka för verktyg som fungerar för stämjärn så att jag inte stoppar ner dem med skaftet först i byxfickorna.

Samlade ihop lite skräp från hörnen.
[bild]
En av mina invändningar mot fickor för verktyg är att jag inte vill ha grejer som ramlar ut när jag ligger på rygg under ett skåp.
Tänker mig att en kassett med någon slags fjäder som håller fast lite lätt kan fungera. Försöker med laminat på tunna kilar.
[bild]
Limmyta på 30mm borde duga.
Öppen framsida för att kunna testa sig fram till rätt innermått.
[bild]
Gjorde detta nu för att ha lämpligt handarbete i dag. Är i exil i Roslagen.
En bit markisväv blir en bra ficka. Klämmer fast tyget i en klämma inspirerad av sådana som sadelmakare använder. Använder kassetten för att få sömmarna på rätt ställe.
[bild]
Sadelstygn förstås…
[bild]
Vänt fickan ut och in. Fäst på sele med tryckknappar.
[bild]
Mvh Findu
findus42 findus42 skrev:
Testar en idé. Vill ha en ficka för verktyg som fungerar för stämjärn så att jag inte stoppar ner dem med skaftet först i byxfickorna.

Samlade ihop lite skräp från hörnen.
[bild]
En av mina invändningar mot fickor för verktyg är att jag inte vill ha grejer som ramlar ut när jag ligger på rygg under ett skåp.
Tänker mig att en kassett med någon slags fjäder som håller fast lite lätt kan fungera. Försöker med laminat på tunna kilar.
[bild]
Limmyta på 30mm borde duga.
Öppen framsida för att kunna testa sig fram till rätt innermått.
[bild]
Gjorde detta nu för att ha lämpligt handarbete i dag. Är i exil i Roslagen.
En bit markisväv blir en bra ficka. Klämmer fast tyget i en klämma inspirerad av sådana som sadelmakare använder. Använder kassetten för att få sömmarna på rätt ställe.
[bild]
Sadelstygn förstås…
[bild]
Vänt fickan ut och in. Fäst på sele med tryckknappar.
[bild]
Mvh Findus
Akta rej Findus för att lägga upp sådan bild som är längst ner med tanke på dagens läge. Ser ju nästan ut som en rysk fallskärmsjägare som lånat min gamla stridssele m59 och då med patronfickorna på bröstet😉
Härlig kreativitet likväl med funktioner som är kroppsnära.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Sista turen med skotra för säsongen?
Röd snöskoter parkerad på snötäckt mark med smältande snö och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Härlig kreativitet likväl med funktioner som är kroppsnära.
Stridssele m59 är ingen dålig gissning för inspirationen. Utvecklar designen i riktning mot
Tänker mig dock fickor för Thalmeter och annat istället för handgranater.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Stridssele m59 är ingen dålig gissning för inspirationen. Utvecklar designen i riktning mot
[media]Tänker mig dock fickor för Thalmeter och annat istället för handgranater.

Mvh Findus
Du har inte funderat på kydex till stämjärnen? Funkar bra för knivar och väger lite.
 
Påbörjat översyn av motorn till minilastaren. En B&S vanguard 18hp med trasig kompressionssänkarmekanism.
Verkstad, gräsklippare framför, frilagd motor, verktyg, hyllor, rörigt, arbetsplats, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
@z_bumbi
Sätter en heder i att göra bättre grejer själv av sopor som gärna får se ut som skräp även när de är i bruk. Högteknologiska 3D-printar passar mig inte.

Googlade upp Kydex.
såg ut att vara för specifika ”verktyg” som inte intresserar mig så mycket.

Min kassett är universell. Den är 80mm invändig bredd. Håller flera olika verktyg säkert samtidigt. Beroende på vad jag skall göra kan den bära stämjärn, skruvmejslar, blocknycklar, ansatsfil, vinkelhake eller vad som helst som går ner och är tunnare än en skruvmejsel.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Rickard. och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.