Jag gissar på att kipphyvlar har ersatts av fräsar eller så gnistmaskiner (EDM) när det inte går att fräsa, typ invändigt.
 
Kolla in ABOM79 på Youtube med hans klipphyvel. Så ser ni vad man kan göra och vilken kvalitet man får.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Användbart ur hobbyperspektiv skulle jag säga den är, man kan göra det mycket med enkla verktyg av snabbstål. Om jag tänker på en sak jag själv tänkt göra (mera snabbhållare till svarven) så skulle den enkelt kunna tillverka långa laxspår i en bit och verktyget för detta kunde jag slipa upp på bänkslipen.

Med fräsen behöver man en fräsbit i rätt vinkel, man måste köpa alltså, man kan inte göra det själv. Och ett sånt frässtål kan vara dyrt, eller svårt att hitta om man har en udda vinkel. Men ja allt det kan göras i fräsen och det är så jag kommer göra det.

Till min fräsmaskin har jag ett sorts "mini" kipphyvelshuvud till som man kan montera på om man plockar av det vertikala huvudet, så jag kan i teorin göra interna splines. Det är alldeles för litet för att kunna tillverka laxspår i en stor metallbit dock.

edit, sånt här, fast jag har en fp2a
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Inte idag men blev lite inspirerad i alla laser-diskussioner.

Mörkt rum med schackrutigt golv och gröna lasrar som skapar linjer längs väggar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu lite till slut köket på plats med undantag av några bänkskivor, belysning kakel, tapeter, lister, färg och säkert en del annat, kanske klart till jul
 
  • Gilla
Rickard. och 2 till
  • Laddar…
Egentligen i går.

Ännu en anskrämlig aluminiumdörr har jag bytt
Glassdörr till en lokal, reflektion av byggnader och en bil, inuti syns stolar och ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nya passar huset bättre.
Brun entrédörr med fönster, reflektion av byggnad, brevlåda och dörrhandtag syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu var ju inte orsaken till bytet pietet. Aluminiumdörren var inåtgående och av ytrymningsskäl föreskrevs en utåtgående.
Problemet var att nischen bara var 855 bred. Enda jag kunde komma på var att göra gångjärnssidan överfalsad så att dörren i öppet läge ligger dikt mot väggen.
Metall gångjärn på röd dörr, skruvar på golvet, suddig bakgrund med inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I dag har jag fortsatt med en rund dörr som är i produktion.
Det finns inget vettigt sätt att spänna fast runda grejer så att det blir tillräckligt stadigt för att jag skall tycka att det är bekvämt att fräsa ner beslag.
Gjorde en vagga som skruvades fast på en bänk.
Träarbetsbänk med böjda detaljer i en verkstad, oavslutat träprojekt, arbetsmaterial på spånskivegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genom att lägga dit dörrämnet och tippa bänken fick jag kanten nästan som jag vill (horisontell).
Träställning i snickeriverkstad, lutad mot golv med verktyg och trämaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låskistfräsen går inte att använda på runda dörrar. Till min mall för låsstolpe och behörshål har jag en insticksmall som ger möjligheten att göra hela jobbet på en gång.
Träkonstruktion med utskärningar, på en verkstadsbänk, bakgrund med byggnadsställningar och virkesstaplar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Quest complete.
Långt trästycke med urskurna former och hål i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kan de som inte är intresserade av marginalfakta sluta läsa… @hsd och några till kanske tycker att det nedanstående är roligt.

Har gjort ett gäng karmar som inte får bli krokiga.
Det skall vara lamellgångjärn. Väldigt små toleranser med sådana. Karmarna har olika bredd som passar de olika väggtjocklekarna.
Limmad i fem moment.
En träbit med snitt visar kornstruktur och sammanfogningsteknik på en träverkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid falsen entum och entum ytbrädor limmade yta mot yta. Som ni ser yta mot kanten därför att kärna kärna på både flatsida och kant exponerar ett känsligt hörn där det gärna skivar sig vid falsning eller annan profilering.

Furukärnan i resten av karmen har blocklimmats av stavar som sågats från virke närmare kärnan. Det bli inte riktigt kvarterssågat men nästan. Vändlimmat och blandat. Alltid yta mot yta och kärna mot kärna.

8mm ek, ytbräda limmat med kärnan ut på furublocket.

Sedan kluvet för att limmas ihop med falsdelen.

Sista limningen kantlist 3mm ek på var sida. Hade teoretiskt kunnat lägga på kanten samtidigt som jag limmade ihop huvuddelarna. Dessa var dock bara med någon mm hyvelmån medan kanterna var bredare. Ville inte försöka få grejer med olika mått att ligga bra i samma moment.

Bra är ibland att föredra framför rationellt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
joakimbrodd och 42 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Egentligen i går.

Ännu en anskrämlig aluminiumdörr har jag bytt
[bild]
Den nya passar huset bättre.
[bild]
Nu var ju inte orsaken till bytet pietet. Aluminiumdörren var inåtgående och av ytrymningsskäl föreskrevs en utåtgående.
Problemet var att nischen bara var 855 bred. Enda jag kunde komma på var att göra gångjärnssidan överfalsad så att dörren i öppet läge ligger dikt mot väggen.
[bild]
I dag har jag fortsatt med en rund dörr som är i produktion.
Det finns inget vettigt sätt att spänna fast runda grejer så att det blir tillräckligt stadigt för att jag skall tycka att det är bekvämt att fräsa ner beslag.
Gjorde en vagga som skruvades fast på en bänk.
[bild]
Genom att lägga dit dörrämnet och tippa bänken fick jag kanten nästan som jag vill (horisontell).
[bild]
Låskistfräsen går inte att använda på runda dörrar. Till min mall för låsstolpe och behörshål har jag en insticksmall som ger möjligheten att göra hela jobbet på en gång.
[bild]
Quest complete.
[bild]
Nu kan de som inte är intresserade av marginalfakta sluta läsa… @hsd och några till kanske tycker att det nedanstående är roligt.

Har gjort ett gäng karmar som inte får bli krokiga.
Det skall vara lamellgångjärn. Väldigt små toleranser med sådana. Karmarna har olika bredd som passar de olika väggtjocklekarna.
Limmad i fem moment.
[bild]
Vid falsen entum och entum ytbrädor limmade yta mot yta. Som ni ser yta mot kanten därför att kärna kärna på både flatsida och kant exponerar ett känsligt hörn där det gärna skivar sig vid falsning eller annan profilering.

Furukärnan i resten av karmen har blocklimmats av stavar som sågats från virke närmare kärnan. Det bli inte riktigt kvarterssågat men nästan. Vändlimmat och blandat. Alltid yta mot yta och kärna mot kärna.

8mm ek, ytbräda limmat med kärnan ut på furublocket.

Sedan kluvet för att limmas ihop med falsdelen.

Sista limningen kantlist 3mm ek på var sida. Hade teoretiskt kunnat lägga på kanten samtidigt som jag limmade ihop huvuddelarna. Dessa var dock bara med någon mm hyvelmån medan kanterna var bredare. Ville inte försöka få grejer med olika mått att ligga bra i samma moment.

Bra är ibland att föredra framför rationellt.

Mvh Findus
Varför limmar man yta mot yta och kärna mot kärna?
 
Fråga till Findus angående dörrkonstruktion.

Jag har fått en förfrågan på en dubbeldörr till ett boningshus höjd 2800 bredd ca 1800 mm.

Dörrarna ska vara isolerade relativt tjocka kunden vill ha mycket isolering i (hur tjocka dörrblad är rimligt ur isolering-synpunkt).

In och utsida ska ha en liggande panel som är profilerad och spontad efter en äldre förebild.

Jag tänker att man gör en trästomme ( vilka dimensioner brukar du göra dina stommar till dörrbladen) med frigolit som isolering köper aluminiumbeklädda fanerade skivor som pressas på in och utsida av dörrbladet.

När sen den profilerade panelen ska monteras funderade jag att borra hål i panelen som efter dit skruvning pluggas så skruvar ej syns.
Har även funderat på att göra en träram som panelen inramas av.

Det kommer säkert fler frågor från mig om konstruktionen.

Normalt så gör jag inredningar så lite nytt område med ytterdörrar.

Mvh
Jonas
 
N Niq skrev:
Varför limmar man yta mot yta och kärna mot kärna?
Det är gammal vana från yrkesskolan.
Teoretiskt så rör sig virket olika beroende på var i stocken det varit. Genom att ha som rutin att orientera ytor och kärnor mot varandra påstås det att träet i limfogarna rör sig mer lika över tid.

Förmodligen är det bara skrock men så länge mina limningar är förhållandevis stabila så följer jag det jag lärt mig. Ändra inte sådant som fungerat.

Vad som däremot påverkas är utseendet på fogen. Synlig fog ser mer naturlig ut. Mekaniskt tar krafterna i stavarna ut varandra lite bättre… teoretiskt förstås…

Mvh Findus
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Haha. Hur gör man en dörr… Sammanfatta 40 års samlad erfarenhet i ett tioraders inlägg i ett byggfora. Yesss. Det är därför vi är här… eller åtminstone varför jag är här.

Nåväl… Kan svara på de konkreta frågorna. Bestyckad med de svaren kanske du har tillräckligt för att, tillsammans med dina egna insikter, kunna göra en bra port.
S sweden skrev:
hur tjocka dörrblad är rimligt ur isolering-synpunkt
Upp till 90mm är det inga konstigheter. Begränsningen ligger snarare i att få dit lås och trycken. Tänk på att panelen skall ingå.
S sweden skrev:
vilka dimensioner brukar du göra dina stommar till dörrbladen
Använder typiskt så kallade karmämnen som ram i plyfadörrar. Kortstav. Fingerskarvade spillbitar som säljs i formatet 5000x120x48. 70mm cellplast som jag sågar exakt som ramens tjocklek och pusslar ihop i ramen.
Luft isolerar. Så länge det inte är stora hål som medger cirkulation är det ok med mindre luckor i isoleringen.
Träpaneler och dörrar tillverkas i en snickeriverkstad. Obehandlat och grundmålat trä. Verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klämmer gärna in lite ribbor här och där i isoleringen för att få fler bra limytor.

Med karmämne som du skickat genom planhyveln får du ply8 + ram47 + ply8 lika med 63mm grunddörr. Lägger du 14mm panel på var sida är du uppe i 91.
S sweden skrev:
aluminiumbeklädda fanerade skivor
Enligt min erfarenhet är plyfa med aluminiumskikt en smart lobbyistprodukt som inte ger någon enda fördel som jag kan komma på jämfört med vanlig björkplyfa. Den är kort. Säljs typiskt i längder som funkar på standarddörrar. Det betyder att du måste skarva på höjden.

Sällan en bra idé. Det går att göra och jag har gjort det där skarven går att gömma bakom sparkplåtar eller annat. Björkplyfa finns i tremeterslängd. Tar du 9mm björkplyfa i måttkedjan ovan är dörren uppe i 93mm

Dörrar med alu böjer sig lika mycket som en vettigt uppbyggd dörr utan alu.

I ditt fall måste det vara en pardörr. Då böjer sig den aktiva och den passiva samtidigt över säsongerna. Därmed mindre risk för problem.
S sweden skrev:
När sen den profilerade panelen ska monteras funderade jag att borra hål i panelen som efter dit skruvning pluggas så skruvar ej syns.
Därför 14mm. Med plugg över skruven blir det väldigt lite att skruva i annars. Sponta panelen eller gör den så att den överlappar. Helst inga skarvar uppåt.

Dörren ovan fick tunn, limmad ekpanel.
Träplankor med spår, snickeriverkstad, arbetsbänk, snickarverktyg, hantverk, konstruktion under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett träfönster med öppna fönsterluckor i en verkstadslokal, som reflekterar en trappliknande struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte hört flaskhals om de dörrarna efter leverans. 12 portar. Alla tydligen problemfria.

Det är typiskt för yrket. Normal får vi bara höra när något krånglar. Hälsan tiger still.

Tack för att du frågar i forumtråden. Mycket trevligare att alla kan se och kanske få användbara insikter.

Mvh Findus.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Litengubbe och 50 till
  • Laddar…
Hej Findus

Det är detta jag gillar med dig att du kan tänka dig att dela med dig av din kunskap.

Försöker vara lika hjälpsam när någon frågar mig om det jag kan och har erfarenhet om.

Jag har tidigare byggt en del spegeldörrar med framgång ingen har ringt tillbaka och klagat.

När du limmar din panel på dörr stommen vilket lim använder du då ?

Lämnar du en rörelsemån på någon millimeter mellan panelerna när du limmar ?

Mvh
 
  • Gilla
joakimbrodd och 2 till
  • Laddar…
Hej sweden
S sweden skrev:
du kan tänka dig att dela med dig av din kunskap.
Är gammal. Min kunskap och erfarenhet är sällsynt och passar inte in i modernt managementtänkande. Kommer behövas fler snickare i framtiden. Enda jag inte delar är mina klienters patent.
S sweden skrev:
vilket lim använder du
D4-lim utomhus. För tillfället Kestool 4000.
För sådant som sparkplåtar och annat efter ytbehandling använder jag polymerlim. Lite olika beroende på tillfälle.

Den panel du tänker sätta ska du kanske inte limma alls. Bara skruva. Så mycket massivträ kommer röra sig rätt mycket. Är det limmat kommer det dra rätt hårt… och ojämnt.
S sweden skrev:
Lämnar du en rörelsemån
Ibland. Om jag tror att det behövs. Du bör nog ha en del.

Mvh Findus
 
  • Gilla
joakimbrodd och 8 till
  • Laddar…
Hej
Det var på grund av materialets rörelse jag tänkte skruva med rörelsemån mellan de enskilda delarna.
Kunden är inne på att ha samma panel både på utsida som insida så lite olika rörelse på utsida respektive insida dörrar.
Mvh
 
Vad skulle finessen med aluminiumklädd plywood vara ?
Känns som om de olika materialens olika längdutvidgning / temperatur skulle ställa till det.
 
T
H hyggabus skrev:
Vad skulle finessen med aluminiumklädd plywood vara ?
Känns som om de olika materialens olika längdutvidgning / temperatur skulle ställa till det.
försäljningsargumentet är att det skulle stabilisera, och på något sätt brukar de dessutom lyckas få till någon form av säkerhetsaspekt i det hela också.

Men jag utgår ifrån att det enbart handlar om att kunna gå ner i materialkvalite på träet och kompensera det med en plåt för att kunna producera en billigare produkt.
 
Det är aluminiumfolie. Den är tänkt att fungera som fuktspärr. Absolut ingen säkerhetsförstärkning.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Rickard. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.