T Taren43 skrev:
är det så? hittade en lång tråd på ukworkshop där en skrev att han hade med lös motor och det vart ett hiskeligt liv om piratgrejjer och tillverkningsland etc... men då vet jag :) bordet den står på är original och det är väl mest det jag stör mig på; skulle vilja ha skåp med lådor och hjul för sågen att stå på men med motorn sådär blir det klart besvärligare. menmen, gratis är gott, var just och hämtade lagren från Wurth.
Japp. Med motorn under går det att byta motor enkelt vid behov, och ändra hastighet på sågen också om man vill med storleksändring av remskivor..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Japp. Med motorn under går det att byta motor enkelt vid behov, och ändra hastighet på sågen också om man vill med storleksändring av remskivor..
Den tar väl lite mindre plats också. Min med påbyggd motor är rätt bred.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Den tar väl lite mindre plats också. Min med påbyggd motor är rätt bred.
Volymen är väl densamma i stort sett ;) Lite som med Tetris, ibland behöver man ju en annan form än den kommer i...
 
Fick lite vårkänslor så passade på att slipa några bord på båten.

Kardborreplattan jag limmade fast med spraylim sitter hjälpligt men lite sämre i hörnen på ena sidan så man får vara försiktig när man drar loss pappret.
 
  • Hand håller en röd elverktyg mot träbåt för slipning eller polering utomhus i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Träsåg, pushblock och klämmor i verkstadsmiljö. Arbetsstycke säkrat för bearbetning. Säkerhetsutrustning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörig verkstad med verktyg, träplankor och arbetsbänkar. Belysning i taket. Inga personer syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjat bygget av skåp/hylla tänkt f lite extra förvaring i köket
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Snickrat på ett av basreflexrören till sonens baslåda.
Använt bosch kap och gersåg, makita LXT fräsen och proffsmaskinen Cotech och det egenbyggda fräsbordet med en radiefräs.
Nivån är i en helt egen klass, Ola C kan dra något gammalt över sig...
Fräst ytterradier och rundat av utgången på porten. Trähölje på verkstadsbord med verktyg och byggmaterial. Rörig, kreativ arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av en spånskiveplatta i fokus, suddig verkstadsbakgrund med olika föremål och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstadsinredning, skärbräda, borrbitar, slipblock, frigolitskärning, oskärpt bakgrund, arbetsbänk, verktyg, organiseringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska sitta på frontstycket
Verkstadsutrymme med ommålade lister på arbetsbänk, verktyg, byggmaterial och bråte på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I lådan på 1100liter
En verkstad med grönt skärmområde, verktyg, bänkborr och diverse verktygstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

15000W bör spela rätt högt..


Edit: om någon inte förstod ironin så räcker det att kolla på Ola's byggen...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Just det, meckade isär och smorde lagren på värmepumpen också, slagskruvdragare och tålamod användes båda ganska flitigt.
På tre år hade allt slipdamm trängt in i lagret så motorn inte orkade längre efter ett längre stopp som orsakades av lite is på utefläkten.
Otydlig, närbild av grå plastdel med cirkulära mönster, möjligt maskindel eller utrustning, använd och smutsig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stor istapp hänger från husets tak i mörkret, snö och is vid natt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fläkt framför ett fönster med isbildning, slitet trä och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Var stoppet i fläkten orsaken till isen eller bara ett sammanträffande?
 
Hetvattentvätten är fantastisk när ytterdelen behöver tinas, går på minuter!
Saknar inte kompressorn efter bergvärmeinstallationen 🥰
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Min LLVP på garaget har varit föredömlig, all is ligger på marken under. Den väter mot syd och har mycket sol på sig, hjälper kanske. Isberget kanske måste hackas ner litet.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Var stoppet i fläkten orsaken till isen eller bara ett sammanträffande?
Det började med att utefläkten slog emot isen, så jag stängde av den några dagar.
Sen provade jag att starta den och fick felkod på att utefläkten var blockerad, pga isen.
Efter jag hade fått bort isen hade fett och damm i lagret i innerdelen typ stelnat så motorn inte orkade få igång den.

Isen kommer från för stort effektuttag och dålig kvalitet på pump, Anslut från Jula.
 
OK min är en mitsubishi och den har fungerat klanderfritt trots rejäl kyla.

Igår installerade jag stereon tillbaka i bilen som jag höll på med ett tag sen, jag hade en massa huvudbry med brus och oljud när jag pluggade i telefonen i aux-porten jag fixat. I slutändan kom jag på att det var mjukvarubaserat och telefonen som försökte matcha impedansen, men den lyckades inte få till det då aux-porten är kopplad direkt mot stereons förstärkare. Jag löste problemet genom att installera ett 100 ohms motstånd på varje kanal. Men det tog ett tag innan jag fick det problemet knäckt.

Aux-porten är bredvid cigaretttändaren:
Instrumentbräda i bil med kassettradio, kontrollknappar för ventilation och en varningstext "ENDAST BLYFRI BENSIN".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilen har fått komma ut i snön annars, då jag ska köra in en annan för lite svetsning. Den har inte varit igång sen oktober.
Klassisk bil, Saab 900, parkerad i snöigt landskap, soligt vinterdag, hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal bil parkerad framför huset, snötäckt landskap, vinter, soligt, träd, stillhet, kallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Rickard. och 9 till
  • Laddar…
Köpte fyra beg köksstolar i ek (?) för 150 spänn styck. Bra skick men jag tog isär dem och gjorde rent, limmade ihop dem. Nu håller de nog för våra ungar ett tag till. (Tar inget ansvar för den sorgliga julstjärnan.)
En trästol utan sits bredvid verktyg, möjligtvis mitt i reparation eller montering, på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett svart runt matbord med trästolar, en vas med blommor, salt- och pepparkar vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LukasK och 9 till
  • Laddar…
Postade in nyslipade stålen i min nya (för mig) emco rex b20 rikt/planhyvel. Otroligt fint resultat, denna var grovsågad med barken på, tog 5 minuter så hade jag "square stock" som di säger i Amerika.

Otroligt taggad på att ha rikthyvel! Så slipper man leka med planslädar och smältlim med planhyveln.
 
  • Träkant i fokus med suddig bakgrund innefattandes en stol och diffust reflekterande ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träyta i fokus, suddig bakgrund med stol och laptop på bordet. Ljus, inomhus, naturlig färgpalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Gjort en variant på vectrex spånsuglåda till bandsågen. Sitter gängad upp i bordet, vinkelslipade ner en gängtapp så jag fick tillräckligt med gänglängd. Den här kommer sitta permanent, behöver inte tas av vid bladbyte. Hade lite idéer om invändiga borstar som ligger an mot klingan, får se först hur detta funkar.

Givetvis målad i matchande färg ;)

Bara underrede o anhåll kvar...

[bild]

[bild]

[bild]
Man måste ju bara sända ett tack till alla goda idéer som kan kan få i den här tråden.
Har gjort min egen variant (starkt inspirerad av Ola C mfl.) av spånutsug till min Lini 350. Min version är 3D printad och sitter fast med två magneter. Fungerar mycket bra. (Dammet som sitter kvar kommer från en test utan dammsugaren ansluten)
 
  • Metalliskt objekt på grå bakgrund, skruvar, teknisk utrustning, möjligt verktyg eller maskindel, detaljerad närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktygsfäste på arbetsbänk, svart plattform, metallrör, skruvar, delvis synlig skruvmejsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En verkstadsmiljö med slipmaskin, slanganslutning, metallstycket och reglage. Fokus på teknisk utrustning och uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild: handhållet verktyg med mekanisk skada, spruckit svart material och metallkomponenter, på ett arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.