DennisCA DennisCA skrev:
Tillverkar böjar i rökrör, gör s.k. pie cuts men det var inte så enkelt att få till skärslinjen. Har man en metallbandsåg man kan ställa vinkeln på så går det bra. Men jag har en vinkelslip.... Så jag gjorde en mall i Fusion 360 och printade ut den, behövde tejpa ihop tvp A4-or för ett 115mm rökrör:

[bild]

Det var en bra känsla när jag lindade mallen runt och kanterna matchade perfekt.
[bild]

Nu har jag hunnit göra några, punktar ihop först, sen svetsas det.

[bild]
Fifiigt jobbat med mallar och vinkelslipen! Jag tipsar om att du ordnar någon form av sotlucka eller annan sotningsmöjlighet i den krök du har kvar, eller nästa krök. Jag har en bastuskorsten på landet med två 90-gradare och det samlas förvånansvärt mycket i den sista kröken på skorstenen. Där har jag en sotlucka så det går rätt smidigt att sota ur skorstenen av och till.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Vinballe på traktorn
Närbild av fordon, olja eller vätska läcker från ett rör eller komponent, mekanisk skada, underhåll krävs, smutsig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mjuk på mitten
 
  • Wow
  • Ledsen
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Alla skruvar av eller uppskruvade mellan motor och växellåda
 
  • Ledsen
stigen
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Fifiigt jobbat med mallar och vinkelslipen! Jag tipsar om att du ordnar någon form av sotlucka eller annan sotningsmöjlighet i den krök du har kvar, eller nästa krök. Jag har en bastuskorsten på landet med två 90-gradare och det samlas förvånansvärt mycket i den sista kröken på skorstenen. Där har jag en sotlucka så det går rätt smidigt att sota ur skorstenen av och till.
Ja en sotlucka är planerad, tanken är att den ska hamna på diagonalen efter värmeväxlaren så jag kan städa ur rören i den också, det borde gå att komma åt bäst från den punkten.

Den är nu svetsad och testad nu, funkar helt bra, måste installera rökgastermometern igen så jag kan sen vad tempen är innan den går ut i skorstenen. Och så ska den målas i värmebeständig färg.

Metallfläktanslutning genom vägg, gråa plattor, ventilationssystem, svetsar, industriell känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eldad vedbastu med synlig eldstad, mörka kakelväggar, träbänk och vedtravar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 14 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ja en sotlucka är planerad, tanken är att den ska hamna på diagonalen efter värmeväxlaren så jag kan städa ur rören i den också, det borde gå att komma åt bäst från den punkten.

Den är nu svetsad och testad nu, funkar helt bra, måste installera rökgastermometern igen så jag kan sen vad tempen är innan den går ut i skorstenen. Och så ska den målas i värmebeständig färg.

[bild]

[bild]
Intressant! Jag har aldrig sett en sån värmeväxlare tidigare. Det närmaste är väl en bergslagskamin. Visst har du kaminen i saunan?
 
Snyggt Jobbat Dennis! Men , jag måste ju fråga, :
Behövs denna specialkrök för att hålet i väggen sitter för lågt?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jo det är enda orsaken jag gjorde såhär, för jag ville inte göra ett hål i väggen för nånting jag inte är hundra på.

Kaminen är placerad i bastun jo. Tack vare FTX systemet som sprider luften då jag eldar med öppen dörr så ca 45 minuter efter jag eldade en mindre brasa i kaminen, var ett rum i andra sidan huset 20.5 grader, det var 19.3 innan. Eldade en till brasa tills tempen var 21.5 grader. I morse var tempen 20.1 grader så den försvinner inte direkt.
 
  • Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
"Ärvde" en Inca Euro 260 som har bott i en lada oanvänd i 30 år. Det syntes att den varit hemvist för mången liten krabat. Plockade isär det helt och ska byta lager på övre hjul och bakre styrningarna, har även beställt nya blad och nya hjulgummin. Det verkar vara en lite ovanlig modell med extern motor under bordet. Skulle hellre velat ha direktdrift men tror inte axlarna matchar så är nog inte så lätt att bygga om.
 
  • Verkstadsbild med verktygslåda öppen, skruvstäd, och diverse verktyg och arbetsmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg, metallbitar, skruvar, muttrar och maskindelar utspridda på en träskiva, vissa med rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg och maskindelar ordnade på en verktygstavla i en verkstad. Metalldelar med olika former och storlekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
"Ärvde" en Inca Euro 260 som har bott i en lada oanvänd i 30 år. Det syntes att den varit hemvist för mången liten krabat. Plockade isär det helt och ska byta lager på övre hjul och bakre styrningarna, har även beställt nya blad och nya hjulgummin. Det verkar vara en lite ovanlig modell med extern motor under bordet. Skulle hellre velat ha direktdrift men tror inte axlarna matchar så är nog inte så lätt att bygga om.
Skulle säga att det är 50/50 med motorn under eller inbyggd. Syns lika ofta på typ facebook market.
 
T Taren43 skrev:
"Ärvde" en Inca Euro 260 som har bott i en lada oanvänd i 30 år. Det syntes att den varit hemvist för mången liten krabat. Plockade isär det helt och ska byta lager på övre hjul och bakre styrningarna, har även beställt nya blad och nya hjulgummin. Det verkar vara en lite ovanlig modell med extern motor under bordet. Skulle hellre velat ha direktdrift men tror inte axlarna matchar så är nog inte så lätt att bygga om.
Som hennke skrev, de är minst lika vanliga. Och klart bättre eftersom du lätt kan nya motor vid behov, och lager.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Som hennke skrev, de är minst lika vanliga. Och klart bättre eftersom du lätt kan nya motor vid behov, och lager.
är det så? hittade en lång tråd på ukworkshop där en skrev att han hade med lös motor och det vart ett hiskeligt liv om piratgrejjer och tillverkningsland etc... men då vet jag :) bordet den står på är original och det är väl mest det jag stör mig på; skulle vilja ha skåp med lådor och hjul för sågen att stå på men med motorn sådär blir det klart besvärligare. menmen, gratis är gott, var just och hämtade lagren från Wurth.
 
Monterade inredningen i vad som ska bli en kryddbyrå och lärde mig hur mjuka och klena M2-skruvar i mässing är.
Ett tomt trähyllsystem eller miniatyrmöbel, med flera sektioner och hyllplan, detaljerat och symmetriskt, troligen handgjort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Börjat bryta ner eternitskivorna i källartaket. Smular inte särskilt mycket om man är försiktig. Hade tänkt använda en nyinköpt växellådslyft för att stötta, och pilla loss spikarna därefter men det var lögn i helvete att få ur hälften av spikarna trots minsta hultaforsen, och gysinges spikutdragare verkar de inte sälja längre. den kanske inte hade funkat heller. Så då får bräckjärnet jobba bakifrån skivan istället.
Borde väl tejpa och använda fläkt och sånt men lusten och orken är slut sedan länge, jag våttorkar sen och så får det bli. Sundströmmaren är på iaf.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
U
pjgb pjgb skrev:
Börjat bryta ner eternitskivorna i källartaket. Smular inte särskilt mycket om man är försiktig. Hade tänkt använda en nyinköpt växellådslyft för att stötta, och pilla loss spikarna därefter men det var lögn i helvete att få ur hälften av spikarna trots minsta hultaforsen, och gysinges spikutdragare verkar de inte sälja längre. den kanske inte hade funkat heller. Så då får bräckjärnet jobba bakifrån skivan istället.
Borde väl tejpa och använda fläkt och sånt men lusten och orken är slut sedan länge, jag våttorkar sen och så får det bli. Sundströmmaren är på iaf.
Fukta ner skivorna innan så dammar det väldigt mycket mindre
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Fukta ner skivorna innan så dammar det väldigt mycket mindre
De är målade, men man skulle kunna spruta lite i luften bara för att. Men jag litar på masken och kör på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.