3 464 397 läst · 18 510 svar
3464k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Får man be om stl-filen?Hisen skrev:Man måste ju bara sända ett tack till alla goda idéer som kan kan få i den här tråden.
Har gjort min egen variant (starkt inspirerad av Ola C mfl.) av spånutsug till min Lini 350. Min version är 3D printad och sitter fast med två magneter. Fungerar mycket bra. (Dammet som sitter kvar kommer från en test utan dammsugaren ansluten)
Snyggt. Kan du tilta bordet med den på plats? Isåfall är jag också intresserad av 3D-fil.Hisen skrev:Man måste ju bara sända ett tack till alla goda idéer som kan kan få i den här tråden.
Har gjort min egen variant (starkt inspirerad av Ola C mfl.) av spånutsug till min Lini 350. Min version är 3D printad och sitter fast med två magneter. Fungerar mycket bra. (Dammet som sitter kvar kommer från en test utan dammsugaren ansluten)
Klart man får. Den är uppbyggd i två delar som skruvas ihop. Magneten kommer från Clas Ohlson. Mina CAD kunskaper är begränsade så ta det för vad det är. Kan vara lite trickigt att printa gängorna bra så den kan behöva viss bearbetning efteråt.Frustrator skrev:
https://www.icloud.com/iclouddrive/030bf1fXEbSe_fKbuafNPahQw#dust_extraction_adapter_lini_350
https://www.icloud.com/iclouddrive/098icIVtl78J9loaPDIo1IQrQ#Festool_38
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 429 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 429 inlägg
En snabblösning på förvaring av rollerskaft och annat som kan hängas... en gammal gardinstång kapad, och 3D printat ett par "beslag" med tajt passform (fick banka på dem) med skruvhål. Avkap från fönstersmyg som distansklossar. Man tager vad man haver 😁
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 560 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 560 inlägg
Har fortsatt lite på ett kipphyvelprojekt närmare bestämt en hållare för sparskär. Tanken är att den ska lösa två problem, att kunna hålla korta stål utan att riskera krock samt att ge positiv rake till skäret vilket borde förenkla slipningen och förbättra skäret i många situationer. Allt är ganska teoretiskt än så länge då jag egentligen inte vet vad jag pratar om men första testet känns lovande, framtiden får visa om det är något uppenbart jag missar.
Lite kvar att göra innan jag är nöjd och sen ska jag sätthärda den för att förlänga livslängden.
Lite kvar att göra innan jag är nöjd och sen ska jag sätthärda den för att förlänga livslängden.
Logga in
Skapa konto
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 560 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 560 inlägg
Nu frågade du inte mig men enligt mig ligger nog svaret i ordvalet "trevligt" (dvs kul) och inte användbart .Hennke85 skrev:
Industriellt/proffisionellt finns det säkert fördelar men för mig är kostnaden den största, en hyffsad planfräs kostar minst lika mycket som hela min kipphyvel 😉
Då var det inga kvalitéer med kipphyvel jag hade missat i alla fall. Kilspår ska de väl vara bra till om jag inte minns fel.Rickard. skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 393 inlägg
Går väl att göra invändiga splines tex.
Annars brukar väl det stående skämtet vara "you can make anything with a shaper, but money" ..
Annars brukar väl det stående skämtet vara "you can make anything with a shaper, but money" ..