Hisen Hisen skrev:
Man måste ju bara sända ett tack till alla goda idéer som kan kan få i den här tråden.
Har gjort min egen variant (starkt inspirerad av Ola C mfl.) av spånutsug till min Lini 350. Min version är 3D printad och sitter fast med två magneter. Fungerar mycket bra. (Dammet som sitter kvar kommer från en test utan dammsugaren ansluten)
Får man be om stl-filen? :)
 
Hisen Hisen skrev:
Man måste ju bara sända ett tack till alla goda idéer som kan kan få i den här tråden.
Har gjort min egen variant (starkt inspirerad av Ola C mfl.) av spånutsug till min Lini 350. Min version är 3D printad och sitter fast med två magneter. Fungerar mycket bra. (Dammet som sitter kvar kommer från en test utan dammsugaren ansluten)
Snyggt. Kan du tilta bordet med den på plats? Isåfall är jag också intresserad av 3D-fil.
 
  • 3D-renderad metallisk hydraulik- eller pneumatikkoppling med utvändiga gängor, industriell design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en rörkoppling eller klämma, industriell, metallisk, två bultfästen, gängad anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
joakimbrodd och 10 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Snyggt. Kan du tilta bordet med den på plats? Isåfall är jag också intresserad av 3D-fil.
Har faktiskt inte testat att tilta med den på plats. Skulle tro att nedre bladstyrningen tar i. Får testa vid tillfälle.
 
boschkenta
En snabblösning på förvaring av rollerskaft och annat som kan hängas... en gammal gardinstång kapad, och 3D printat ett par "beslag" med tajt passform (fick banka på dem) med skruvhål. Avkap från fönstersmyg som distansklossar. Man tager vad man haver 😁

En arbetsplats med hyllor, målarburkar, penslar och numrerade träbitar på en vit hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenflöde genom rör, läckande PVC-genomföring, arbetsområde, vinylhandskar, hylla, färgflaska, redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Flyttat Boa snörning från de gamla till de nya.
Två skor, en med kamerafäste, den andra sliten, på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Har fortsatt lite på ett kipphyvelprojekt närmare bestämt en hållare för sparskär. Tanken är att den ska lösa två problem, att kunna hålla korta stål utan att riskera krock samt att ge positiv rake till skäret vilket borde förenkla slipningen och förbättra skäret i många situationer. Allt är ganska teoretiskt än så länge då jag egentligen inte vet vad jag pratar om men första testet känns lovande, framtiden får visa om det är något uppenbart jag missar.

Lite kvar att göra innan jag är nöjd och sen ska jag sätthärda den för att förlänga livslängden.

Två bilder av en metallverktygsdel med skruvar, före och efter bearbetning eller användning, på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



 
  • Gilla
DennisCA och 10 till
  • Laddar…
J JohnyS skrev:
Flyttat Boa snörning från de gamla till de nya.
[bild]
Var de gamla också gula från början!? 😂
 
Oj en kipphyvel! Skulle va trevligt med en sån, och utrymme att ha den i förstås...
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Rickard.
Knepet är helt klart att ha turen att hitta en tillräckligt liten, en fullstor hade jag inte köpt.
 
Redigerat:
Definitivt inget roligt jobb idag, kräksanering, men det blir lite mindre plågsamt med rätt maskiner iaf. Tyvärr är det fel färg på den högra, den skulle ju också varit grå.

Städutrustning, två dammsugare, golv, trasa, sprayflaska, kablar, inomhus, trägolv, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
kulle och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Oj en kipphyvel! Skulle va trevligt med en sån, och utrymme att ha den i förstås...
Ursäkta en okunnig men vad är fördelen med kipphyvel kontra en fräs? Jag vet vad en kipphyvel är och vad den gör men jag ser inget större behov av en.
 
Rickard.
Hennke85 Hennke85 skrev:
Ursäkta en okunnig men vad är fördelen med kipphyvel kontra en fräs? Jag vet vad en kipphyvel är och vad den gör men jag ser inget större behov av en.
Nu frågade du inte mig men enligt mig ligger nog svaret i ordvalet "trevligt" (dvs kul) och inte användbart ;).

Industriellt/proffisionellt finns det säkert fördelar men för mig är kostnaden den största, en hyffsad planfräs kostar minst lika mycket som hela min kipphyvel 😉
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Nu frågade du inte mig men enligt mig ligger nog svaret i ordvalet "trevligt" (dvs kul) och inte användbart ;).

Industriellt/proffisionellt finns det säkert fördelar men för mig är kostnaden den största, en hyffsad planfräs kostar minst lika mycket som hela min kipphyvel 😉
Då var det inga kvalitéer med kipphyvel jag hade missat i alla fall. Kilspår ska de väl vara bra till om jag inte minns fel.
 
Går väl att göra invändiga splines tex.

Annars brukar väl det stående skämtet vara "you can make anything with a shaper, but money" ..
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.