Det var ju bra.

K
H hurgörjagnu skrev:
Intressant svar - hyresvärdinnans man tog bort just det fasta rör som gick till hålet i brunnslocket och hänvisade till att slangen kunde stickas ner i golvbrunnen. Idag skickade hyresvärdinnan ett meddelande att ska det funka att både tvätta och duscha efter att jag frågat om just risken med översvämning, om allt är ok?
Risken för översvämning är nog liten om slangen ligger kvar nere i avloppet. Vet inte hur många L/min en tvättmaskin pumpar ut, men antar att en golvbrunn bör svälja den mängden.

JohanLun påtalade dock risken för att slangen inte ligger kvar där du lagt den, när maskinen börjar tömma. Slangen kommer inte sättas fast nere i brunnen, och silen måste du ta bort. Det är därför ingenting som håller den på plats.

Har aldrig sett en maskin tömma sig i en lös slang, så jag har ingen aning om hur den kommer att bete sig.

• Gilla
hurgörjagnu
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Risken för översvämning är nog liten om slangen ligger kvar nere i avloppet. Vet inte hur många L/min en tvättmaskin pumpar ut, men antar att en golvbrunn bör svälja den mängden.

JohanLun påtalade dock risken för att slangen inte ligger kvar där du lagt den, när maskinen börjar tömma. Slangen kommer inte sättas fast nere i brunnen, och silen måste du ta bort. Det är därför ingenting som håller den på plats.

Har aldrig sett en maskin tömma sig i en lös slang, så jag har ingen aning om hur den kommer att bete sig.
Jag tar inte den risken att sticka ner en lös slang. Ska kolla med K-Rauta. Anledningen varför jag skapade tråden "vad händer om jag duschar eller tvättar" var för nåt stämmer helt enkelt inte och har fått många vettiga svar här. Lärt mig mycket om golvbrunnar. Hyresvärdinnan skickade bild idag hurdant galler det ska vara, se bild men tar ett snack med k-rauta istället

• Kvadratiskt duschbrunnsgaller i metall med rund perforerad yta, används för att täcka golvbrunnar i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hurgörjagnu skrev:
Hej, hyresvärdinnans man lämnade golvbrunnen i detta skick efter att ha tagit bort duschkabinen som täckte den. Det var över en månad sen och jag vet ingenting om golvbrunnar men tycker det ser väldigt konstigt ut. Meddelar hyresvärdinnan att jag vägrar använda dusch och tvättmaskin tills nån expert ger klartecken att allt är ok. Enligt hennes man ska tvättmaskinsslangen bara ner genom hålet i gallret. Det blåser rejält från golvbrunnen också, se video. Efter att han lämnat golvbrunnen detta skick luktar det också äckligt och jättestarkt, måste öppna och stänga dörren snabbt så att lukten inte sprider sig ut i lägenheten. Jag har fått nycklarna till husets bastu och duschutrymmen men inte sagt nåt ännu till hyresvärdinnan (som är privatvärd) att jag duschar där istället. Vad säger ni som är experter? Vad händer i denna golvbrunn om jag duschar eller tvättar? Rinner allt vatten undan normalt som det ska?
stoppa aldrig aldrig ner tvättmaskines slang direkt i brunnen
du kan få en häverteffekt som tömmer maskinen snabbare på vatten än den hinner fylla på

• Gilla
  • Wow
Dilato och 4 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
du kan få en häverteffekt som tömmer maskinen snabbare på vatten än den hinner fylla på
Tack, väldigt värdefull info! ✌

returen returen skrev:
ja, som jag skrev måste slangen göra en krok till maskinens överkant...

jag har när jag bott i olika lägenheter haft slangen bara över kanten på badkaret, det funkar helt ok. Det kommer rätt mycket vatten, så att sätta den så den passerar vattenlåset på ett handfat skulle jag inte göra, är det lite skit i kröken så kan det nog lätt bli översvämning... Det är rätt intressant se färgen på vattnet också...
H Hybro skrev:
Men det bubblar inte i vattnet?
Om det "blåser" när proppen är borta så är det ju övertryck i systemet. Brukar lukta riktigt äckligt om ett vattenlås är tomt. Om det bubblar så kan mycket riktigt avluftningen strula eller det är halvstopp nånstans så luften när man spolar tar en annan (lättare) väg ut, tex genom ett vattenlås...

Med tvättmaskinen ansluten i tvättställets rör, efter (nedströms) vattenlåset och renspluggen ditsatt i brunnen, och hyresvärdens intygande att brunnsmanchetten och statusen på brunnen är ok så skulle jag säga att det därefter bara är att spola på... Som tidigare noterats, är något i badrummet skadat är det bra att inte låta brunnen sättas igen så det står vatten på golvet och mot hörn, vid toastolen osv.

En duschkabin som med rör går ut i brunnen och att man håller brunnen rensad så är nog risken för vattenskada nära noll... En sån dusch som på bilden finns alltid en risk att vatten letar sig till någon del av golvet där en genomföring, tex om toan är skruvad i golvet, och skapar vattenskada...

• Gilla
hurgörjagnu och 1 till
  • Laddar…
fings inget måste på en krok på slangen i maskinens överkant
står i manualen men ligger väl på 60cm på vissa och andra noll

kul intresse,
lite så men
att titta på avloppsvattnets färg?

• Gilla
hurgörjagnu
  • Laddar…
returen returen skrev:
fings inget måste på en krok på slangen i maskinens överkant
står i manualen men ligger väl på 60cm på vissa och andra noll
ah, krok, näe, men det blir väl ofta det om man ska få den att gå till maskinens överkant, det är ju med en "krok" eller böj eller upphängning eller vad man vill kalla det som man med fördel sätter "bakom" maskinen...
returen returen skrev:
kul intresse,
lite så men
att titta på avloppsvattnets färg?
Haha, ja, när man tvättar är vattnet ofta rejält färgat, om det är smuts eller färg från kläderna vet jag inte... Det är intressant tycker jag. Man kunde tro det var bara lite bubblor och skum...

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.