9 170 läst · 52 svar
9k läst
52 svar
Vad händer om jag duschar eller tvättar?
hyr man kan man inte förvänta sig toppfräsha badrum. När jag var student bodde jag i en lägenhet med badrum misstänker jag från byggår på 40-talet, iofs för 25 år sen men…
Misstänker man risk för vattenskada ska det skyndsamt och helst skriftligt anmälas, om hyresvärden säger ok att använda är det deras ansvar, säger de nej att använda så måste de åtgärda. Se till att få skriftligt svar.
Det kosmetiska här tycker jag inte är något att bråka om, troligen nyare, fräschare och bättre standard än i massor med HR. Vill man ha nya helkaklade badrum får man köpa och lägga 40.000 per år i renoveringsbudget så man kan renovera var 10e år. Skulle hr ha sådan standard skulle hyran behöva dubblas.
Misstänker man risk för vattenskada ska det skyndsamt och helst skriftligt anmälas, om hyresvärden säger ok att använda är det deras ansvar, säger de nej att använda så måste de åtgärda. Se till att få skriftligt svar.
Det kosmetiska här tycker jag inte är något att bråka om, troligen nyare, fräschare och bättre standard än i massor med HR. Vill man ha nya helkaklade badrum får man köpa och lägga 40.000 per år i renoveringsbudget så man kan renovera var 10e år. Skulle hr ha sådan standard skulle hyran behöva dubblas.
Saken gäller endast golvbrunnen, saken gäller inte renovering.J JohanLun skrev:hyr man kan man inte förvänta sig toppfräsha badrum. När jag var student bodde jag i en lägenhet med badrum misstänker jag från byggår på 40-talet, iofs för 25 år sen men…
Bra svar! Tack! Ska begära skriftligt att golvbrunnen är i fullt användningsbart skick innan jag tvättar eller duschar. Idag ska silikonet förnyas, HV och hennes man gör jobbet. Fastighetens underhållsman kom och tejpade igen hålet för nån dag sen och skall fixa en annan propp som bättre passar hålet plus att han fixade ny sil till golvbrunnen. Jag besökte deras kontor och visade läget, de kom nästa dag. Kostnadsfritt för mig. Nu luktar det helt ok, stanken försvann helt efter att hålet är igentäppt plus slutat blåsa genom golvbrunnen. Blev t.o.m varmare i badrummetD Dr Benz skrev:Jag tror att man har försökt fräscha upp brunnen med något klet. Kanske i förhoppningen att det skall bli lite lättare att rengöra.
Som tidigare har nämnt så skall proppen alltid sitta i. Bara lossas när man rensar avloppet.
Tvättmaskinslangen skall inte genom hålet. Den skall bara stickas ner genom gallret.
OM det blir översvämning när man tvättar. Då har kletet i brunnen gjort vattenlåset för tight och den hinner inte med att evakuera vattnet som kommer. Dvs. Brunnen är förstörd.
Vilket jag misstänker eftersom HV envisas med att man skall sticka slangen förbi vattenlåset.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 990 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 990 inlägg
Spara bilderna med datum, bra att ha den dagen du flyttar så hyresvärden inte kan anklaga dig för att ha förstört något.H hurgörjagnu skrev:Hej, hyresvärdinnans man lämnade golvbrunnen i detta skick efter att ha tagit bort duschkabinen som täckte den. Det var över en månad sen och jag vet ingenting om golvbrunnar men tycker det ser väldigt konstigt ut. Meddelar hyresvärdinnan att jag vägrar använda dusch och tvättmaskin tills nån expert ger klartecken att allt är ok. Enligt hennes man ska tvättmaskinsslangen bara ner genom hålet i gallret. Det blåser rejält från golvbrunnen också, se video. Efter att han lämnat golvbrunnen detta skick luktar det också äckligt och jättestarkt, måste öppna och stänga dörren snabbt så att lukten inte sprider sig ut i lägenheten. Jag har fått nycklarna till husets bastu och duschutrymmen men inte sagt nåt ännu till hyresvärdinnan (som är privatvärd) att jag duschar där istället. Vad säger ni som är experter? Vad händer i denna golvbrunn om jag duschar eller tvättar? Rinner allt vatten undan normalt som det ska?
H HEM2121 skrev:Spara bilderna med datum, bra att ha den dagen du flyttar så hyresvärden inte kan anklaga dig för att ha förstört
No prob, lätt gjort i desa digitala tider, kolla datum uppe i vänster hörn!☝H HEM2121 skrev:
Men hur gör du nu med slangen från tvättmaskinen?H hurgörjagnu skrev:Bra svar! Tack! Ska begära skriftligt att golvbrunnen är i fullt användningsbart skick innan jag tvättar eller duschar. Idag ska silikonet förnyas, HV och hennes man gör jobbet. Fastighetens underhållsman kom och tejpade igen hålet för nån dag sen och skall fixa en annan propp som bättre passar hålet plus att han fixade ny sil till golvbrunnen. Jag besökte deras kontor och visade läget, de kom nästa dag. Kostnadsfritt för mig. Nu luktar det helt ok, stanken försvann helt efter att hålet är igentäppt plus slutat blåsa genom golvbrunnen. Blev t.o.m varmare i badrummet
Jag menade lyfta bort själva gallret på golvnivå, inte proppen nere i brunnen. Den vägrar jag röra! Ska höra med underhållsskillen när han kommer med ny propp, det var ändå lite mek med gallret eftersom det inte är standardmåttBo arnold skrev:
Att en tvättmaskin går ut i tex ett badkar har jag inga problem med, men i en golvbrunn, hur ska man få slangen att ligga kvar där? Risken är ju att slangen halkar iväg och tex skickar ut allt vatten genom dörren. Denna lösning ser jag en stor risk att DU blir ansvarig för en vattenskada.
Tyvärr, om inte tvättmaskinen "ingår" i hyran, tror jag du själv kan vara skyldig att ordna med "installation" av maskinen.
Jag vet inte om det går att montera ett avloppstratt för tvättmaskin med en avgrening från handfatets avloppsrör.
Edit: det verkar som det finns plaströr under tvättstället med uttag för tvättmaskinsavlopp efter vattenlåset, att ha det före vattenlåset kan nog göra att skit i vattenlåset leder till översvämmning. Att byta till ett sådant rör på handfatet bör inte vara så svärt. Notera att det finns vissa regler för hur slang till tvättmaskin ska dras, vilka längder och hur högt den behöver gå - man får inte överbelasta pumpen och man får inte riskera att vatten sugs bakvägen in i maskienen - dvs slangen måste gå i en böj upp precis ovanför maskinens överkant.
https://www.byggmax.se/ansluta-tvattmaskin
Annars borde du nog ha ett "fast rör" som går till hålet i brunnslocket och är skruvat med en tratt bredvid tvättmaskinen.
Detta är för dig ett problem jag skulle lägga mer kraft på än finish på kakel och huruvida brunnen är rätt installerad, iom det kan bli du som blir ansvarig för vattenskada pga lös slang...
Tyvärr, om inte tvättmaskinen "ingår" i hyran, tror jag du själv kan vara skyldig att ordna med "installation" av maskinen.
Jag vet inte om det går att montera ett avloppstratt för tvättmaskin med en avgrening från handfatets avloppsrör.
Edit: det verkar som det finns plaströr under tvättstället med uttag för tvättmaskinsavlopp efter vattenlåset, att ha det före vattenlåset kan nog göra att skit i vattenlåset leder till översvämmning. Att byta till ett sådant rör på handfatet bör inte vara så svärt. Notera att det finns vissa regler för hur slang till tvättmaskin ska dras, vilka längder och hur högt den behöver gå - man får inte överbelasta pumpen och man får inte riskera att vatten sugs bakvägen in i maskienen - dvs slangen måste gå i en böj upp precis ovanför maskinens överkant.
https://www.byggmax.se/ansluta-tvattmaskin
Annars borde du nog ha ett "fast rör" som går till hålet i brunnslocket och är skruvat med en tratt bredvid tvättmaskinen.
Detta är för dig ett problem jag skulle lägga mer kraft på än finish på kakel och huruvida brunnen är rätt installerad, iom det kan bli du som blir ansvarig för vattenskada pga lös slang...
Redigerat:
Intressant svar - hyresvärdinnans man tog bort just det fasta rör som gick till hålet i brunnslocket och hänvisade till att slangen kunde stickas ner i golvbrunnen. Idag skickade hyresvärdinnan ett meddelande att ska det funka att både tvätta och duscha efter att jag frågat om just risken med översvämning, om allt är ok?J JohanLun skrev:Att en tvättmaskin går ut i tex ett badkar har jag inga problem med, men i en golvbrunn, hur ska man få slangen att ligga kvar där? Risken är ju att slangen halkar iväg och tex skickar ut allt vatten genom dörren. Denna lösning ser jag en stor risk att DU blir ansvarig för en vattenskada.
Såg nyss filmen i första inlägget. Du visar tydligt att det är övertryck i avloppet. Kan möjligen vara att avloppets avluftning i fastigheten är felaktigt.
Bubblar det i golvbrunnen nu? Lukta det avlopp?
Kan i s f troligen vara hälsovådligt.
Bubblar det i golvbrunnen nu? Lukta det avlopp?
Kan i s f troligen vara hälsovådligt.
Redigerat:
Underhållsmannen tejpade hålet temporärt med specialtejp i onsdags förra veckan, filmklippet visar iskall luft som blåser rakt upp från golvbrunnen med illaluktande stank i hela duschrummet, tejpen stoppade både blåst, kyla och stank. Han ska fixa en tight propp till hålet under tejpen
Svar: nej