8 808 läst · 52 svar
9k läst
52 svar
Vad händer om jag duschar eller tvättar?
Moderator
· Stockholm
· 52 834 inlägg
Jo tittar man på dina bilder av brunnen, så ser den väldigt konstig ut. Men det har ju inget med den bortagna duschkabinen att göra.
Dels ser det ut som att man har byggt upp golvet långt över den faktiska brunnen. Dels har man tätat med någon form av tätmassa, kanske silikon? Gissningsvis finns inget tätskikt på golvet som ansluter tilll brunnen.
Detta är i bästa fall något amatörmässigt försök att få täthet. Väldigt långt ifrån de regleverk som gäller.
Dels ser det ut som att man har byggt upp golvet långt över den faktiska brunnen. Dels har man tätat med någon form av tätmassa, kanske silikon? Gissningsvis finns inget tätskikt på golvet som ansluter tilll brunnen.
Detta är i bästa fall något amatörmässigt försök att få täthet. Väldigt långt ifrån de regleverk som gäller.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
regelverk i all ära men vi vet ju inte vad det handlar om för situation. Det är ju definitivt inget nybygge iallafall och nån har gjort tappra försök att täta och snygga till. Det kan ju vara bottenplan ner i betongplatta där "det inte spelar nån roll " typ och är huvudsyftet att tjäna pengar så renoveras det väl möjligen om man blir tvingad att göra det av någon.......Försäkringar bryr man sig nog inte så mycket i heller kanske.........
Medlem
· Sverige
· 5 373 inlägg
Är du hyresgäst så ska den du hyr av fixa. Detta ligger i de åtaganden man har som hyresvärd.
Men bara från ett pragmatiskt perspektiv - vad som behövs efter vad du presenterat är att plugga hålet till vänster i bild, detta som är avsett för rensning nedströms golvbrunn. Att se till att allt avlopp ansluts till höger i bild, där du har golvbrunnens avlopp och där ska det fungera. Gör det inte det: hyresväden får fixa.
Utanpå detta, det verkar av dina filmer som att det inte finns en fungerande avloppsventilation. Detta ligger på din hyresvärd att fixa, du kan inte ordna detta själv.
Men bara från ett pragmatiskt perspektiv - vad som behövs efter vad du presenterat är att plugga hålet till vänster i bild, detta som är avsett för rensning nedströms golvbrunn. Att se till att allt avlopp ansluts till höger i bild, där du har golvbrunnens avlopp och där ska det fungera. Gör det inte det: hyresväden får fixa.
Utanpå detta, det verkar av dina filmer som att det inte finns en fungerande avloppsventilation. Detta ligger på din hyresvärd att fixa, du kan inte ordna detta själv.
Tack för svar! Hyresvärdinnan, hennes man och 3-årige barn var här i 4 timmar igår och "fixat klart" enligt meddelande skickat senare på kvällen. Förutom installation av ny duschvägg var det sagt i förväg att också silikonet skulle bytas ut runtom golvlisterna, men endast ett par decimeter är åtgärdat i hörnet, se bild. Finns även sprickor i fogarna och kaklet nedtill som ej åtgärdats, osv. Sist men inte minst, golvbrunnen är fortfarande i samma skick, plus att det ser himla farligt ut med det stora hålet, en säkerhetsrisk, lätt för stortån att slinta ner i. Fotot taget direkt när jag kom hem, jag gar inte rört vattenkranen. Smutsen går ej att få bort, den är ingrodd men hon tycker det ser fräscht ut. To be continued...
Redigerat:
En ny sil får man tag i för 50-150kr.H hurgörjagnu skrev:Tack för svar! Hyresvärdinnan, hennes man och 3-årige barn var här i 4 timmar igår och "fixat klart" enligt meddelande skickat senare på kvällen. Förutom installation av ny duschvägg var det sagt i förväg att också silikonet skulle bytas ut runtom golvlisterna, men endast ett par decimeter är åtgärdat i hörnet, se bild. Finns även sprickor i fogarna och kaklet nedtill som ej åtgärdats, osv. Sist men inte minst, golvbrunnen är fortfarande i samma skick, plus att det ser himla farligt ut med det stora hålet, en säkerhetsrisk, lätt för stortån att slinta ner i. Fotot taget direkt när jag kom hem, jag gar inte rört vattenkranen. Smutsen går ej att få bort, den är ingrodd men hon tycker det ser fräscht ut. To be continued...
Typ gratis på Krauta just nu.
Värt att bråka om? Hyresvärdens ansvar, men jag hade bara skaffat ett nytt...
Mjukfogen/silikonet kommer aldrig bli som nytt, men går nog att få snyggare med rätt grejer och handkraft. Ser nog inte värre ut än i många andra hyresrätter (eller br).
Om det inte saknades fog i hörnet så sköt sig hyresvärden i foten genom att byta bara i hörnet. Resten kommer för alltid se risig ut.
Vet inte vilka problemen i övrig är, men jag är just nu inte övertygad om att de utgör problem.
Sammanlagt är hela duschhörnan problemet, störst är dock golvbrunnen och varför jag frågar i forumet. Visst kan jag byta silen själv för nästan noll öre men anser att allt slarv ska ändå skötas av henne, inte mig. Underlåtenhet satt i system av henne. Off topic är silikonet, nej det saknades inte i hörnet, dock föranmälda hon att byta allt silikon samtidigt, även handfat etc vilket ändå inte åtgärdats. Igårkväll skickade hon meddelande att allt var klart och fixat. Dvs, dumpat resterande åtgärder på mig. Få se hur jag fortsätterK Kardan79 skrev:En ny sil får man tag i för 50-150kr.
Typ gratis på Krauta just nu.
Värt att bråka om? Hyresvärdens ansvar, men jag hade bara skaffat ett nytt...
Mjukfogen/silikonet kommer aldrig bli som nytt, men går nog att få snyggare med rätt grejer och handkraft. Ser nog inte värre ut än i många andra hyresrätter (eller br).
Om det inte saknades fog i hörnet så sköt sig hyresvärden i foten genom att byta bara i hörnet. Resten kommer för alltid se risig ut.
Vet inte vilka problemen i övrig är, men jag är just nu inte övertygad om att de utgör problem.
Hela duschhörnan? I vilka avseenden?H hurgörjagnu skrev:Sammanlagt är hela duschhörnan problemet, störst är dock golvbrunnen och varför jag frågar i forumet. Visst kan jag byta silen själv för nästan noll öre men anser att allt slarv ska ändå skötas av henne, inte mig. Underlåtenhet satt i system av henne. Off topic är silikonet, nej det saknades inte i hörnet, dock föranmälda hon att byta allt silikon samtidigt, även handfat etc vilket ändå inte åtgärdats. Igårkväll skickade hon meddelande att allt var klart och fixat. Dvs, dumpat resterande åtgärder på mig. Få se hur jag fortsätter
Tråden handlade från början om golvbrunnen, men nu är det problem med hela duschhörnan.
Vilka åtgärder har HV "dumpat" på dig?
Du skriver att brunnen fortfarande är det största problemet - i vilket avseende, undrar jag.
Jag förstår att lukten var ett stort problem, men den saken borde ha löst sig i och med att "proppen" sattes på rätt plats i brunnen (utgår jag från), och om HV informerar dig om att duschen kan användas, då är inte du i någon position att kräva att en fackman först granskar golvbrunnen.
Jag har svårt att tro att HV kommer att bekosta en renovering av utrymmet med anledning av den fulmonterade golvbrunnen och har lika svårt att tro att det är någonting du kan kräva, om inte du som hyresgäst på något konkret vis blir lidande (ej oro över möjliga fuktskador).
Har HV gjort utfästelse om att silikonet ska ersättas, men sen inte fixar det förstår jag att du ruttnar.
Jag har även förståelse för om du blir irriterad över att HV inte verkar sugen på att tillhandahålla en sil utan hemmafixat uttag (eller bara inte tar tag i saken). Det ser dock ut som att det står en tvättmaskin bredvid duschen, till vänster. Ska avloppsslangen från den inte ner i golvbrunnen när/om du tvättar?
Det handlar om golvbrunnen, ja och min osäkerhet eftersom det ser konstigt ut i mina amatörmässiga ögon. Enligt hyresvärdinnans man ska slangen från tvättmaskinen ner i golvbrunnen med proppen ur, dvs när hålet är öppet i vänstersidan. Tillbaka till rubriken - vad händer om jag duschar eller tvättar med öppet hål i vänstersidan? Proppen är dock isatt nu men inte av varken hyresvärdinnan eller hennes man, duschade nyss hemma för första gången på över en månad, kolla bild av vattnet i golvbrunnen efter duschen. Ser normalt ut hoppas jag. Använt husets duschutrymmen och tvättstuga hittills, ska prova med ett 15 minuters snabbprogram och se vad som händer. Hon nämner inte golvbrunnen alls, endast duschkabinen och silikonet. Eftersom hon undviker riktig dialog så söker jag svar på annat håll. Önskar mest att en rörmokare kollar. Jag har inte krävt någon renovering, dock har hon själv nämnt en gång att "om det ändå kanske ska renoveras" utan närmare info, sånt går aldrig att få från henneK Kardan79 skrev:Hela duschhörnan? I vilka avseenden?
Tråden handlade från början om golvbrunnen, men nu är det problem med hela duschhörnan.
Vilka åtgärder har HV "dumpat" på dig?
Du skriver att brunnen fortfarande är det största problemet - i vilket avseende, undrar jag.
Jag förstår att lukten var ett stort problem, men den saken borde ha löst sig i och med att "proppen" sattes på rätt plats i brunnen (utgår jag från), och om HV informerar dig om att duschen kan användas, då är inte du i någon position att kräva att en fackman först granskar golvbrunnen.
Jag har svårt att tro att HV kommer att bekosta en renovering av utrymmet med anledning av den fulmonterade golvbrunnen och har lika svårt att tro att det är någonting du kan kräva, om inte du som hyresgäst på något konkret vis blir lidande (ej oro över möjliga fuktskador).
Har HV gjort utfästelse om att silikonet ska ersättas, men sen inte fixar det förstår jag att du ruttnar.
Jag har även förståelse för om du blir irriterad över att HV inte verkar sugen på att tillhandahålla en sil utan hemmafixat uttag (eller bara inte tar tag i saken). Det ser dock ut som att det står en tvättmaskin bredvid duschen, till vänster. Ska avloppsslangen från den inte ner i golvbrunnen när/om du tvättar?
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Som redan nämnts många ggr. Proppen är bara för rensning. Med den ur så kan man föra ner rensverktyg direkt ner i röret. Du går förbi vattenlåset så att säga som är i botten. Det är därför det luktar då. Den ska sitta där hela tiden. Ska inte vara nå problem att tvättmaskinen spolar vatten. Så låt proppen sitta där och använd allt som vanligt och ta ev problem när de dyker upp. Du behöver inte oroa dig över skador på det viset. Ingen kan hålla dig ansvarig.
Ok, nu klarnade det! Fick svar på frågan i rubriken! Då kör jag på ditt svar! Tack för kristallklart svar!S Stefan1972 skrev:Som redan nämnts många ggr. Proppen är bara för rensning. Med den ur så kan man föra ner rensverktyg direkt ner i röret. Du går förbi vattenlåset så att säga som är i botten. Det är därför det luktar då. Den ska sitta där hela tiden. Ska inte vara nå problem att tvättmaskinen spolar vatten. Så låt proppen sitta där och använd allt som vanligt och ta ev problem när de dyker upp. Du behöver inte oroa dig över skador på det viset. Ingen kan hålla dig ansvarig.
Jag tror att man har försökt fräscha upp brunnen med något klet. Kanske i förhoppningen att det skall bli lite lättare att rengöra.
Som tidigare har nämnt så skall proppen alltid sitta i. Bara lossas när man rensar avloppet.
Tvättmaskinslangen skall inte genom hålet. Den skall bara stickas ner genom gallret.
OM det blir översvämning när man tvättar. Då har kletet i brunnen gjort vattenlåset för tight och den hinner inte med att evakuera vattnet som kommer. Dvs. Brunnen är förstörd.
Vilket jag misstänker eftersom HV envisas med att man skall sticka slangen förbi vattenlåset.
Som tidigare har nämnt så skall proppen alltid sitta i. Bara lossas när man rensar avloppet.
Tvättmaskinslangen skall inte genom hålet. Den skall bara stickas ner genom gallret.
OM det blir översvämning när man tvättar. Då har kletet i brunnen gjort vattenlåset för tight och den hinner inte med att evakuera vattnet som kommer. Dvs. Brunnen är förstörd.
Vilket jag misstänker eftersom HV envisas med att man skall sticka slangen förbi vattenlåset.