1 126 103 läst · 14 648 svar
1126k läst
14,6k svar
Vad blir det för mat?
Lyxliraren informerar…
Gårdagens middag.. (några lökringar, några pommes och några padrones till)
Dagens romantiska frukost.. jag pressade apelsiner, gjorde bananplättar (första gången - serverades med lite vaniljglass 😳), gjorde ordning mackor, kokade ägg.. kokade te..
Dagens middag.. räkmacka.. (med tomat, gurka,citron, avokado.,)
Dagens dessert / lördagsgodis.. litet plockmat..jordgubbar, melon, vindruvor.. ostkext en örtost.. och två salamisar..
😍

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gårdagens middag.. (några lökringar, några pommes och några padrones till)

Logga in
Skapa konto
Dagens romantiska frukost.. jag pressade apelsiner, gjorde bananplättar (första gången - serverades med lite vaniljglass 😳), gjorde ordning mackor, kokade ägg.. kokade te..

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Dagens middag.. räkmacka.. (med tomat, gurka,citron, avokado.,)

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Dagens dessert / lördagsgodis.. litet plockmat..jordgubbar, melon, vindruvor.. ostkext en örtost.. och två salamisar..
😍
Renoverare
· Stockholm
· 18 742 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 742 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 742 inlägg

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 934 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 934 inlägg
Flap från ”granngården” så uppväxt, slaktad, förpackad och konsumerad inom någon km. I andan av ”närodlat” får jag ändå tillstå att vi hade slut på närodlade kantareller i frysen så de enda vi hittade i butiken hade tydligen sitt ursprung i fjärran östern… även potatis, grädde och smör kom nog från olika platser i Sverige…
/U

Logga in
Skapa konto
/U
En av de vanligaste "affärschilisarna" .. nuför tiden är urvalet mycket större på chilifronten (man kan få tag på många sorter i butikerna).. men förr var typ Padron det enda som fanns där i chiliväg!P pmd skrev:

Logga in
Skapa konto
(skördas gröna för det mesta, men såhär kan de se ut när de "mognat" också)
Heter eg Pimientos de Padrone.. kallad mer vardagligt för bara "padron" .. eller "tapas-pepper" (har jag inte hört den kallas dock, men vi har alltid käkat den till tapas ändå hehe).. eller.. "rysk-roulett-chili" (det namnet kan även jag använda ibland..)
Det är en vanligtvis ganska mild chili (typ paprika, gränsar på samma "styrka").. MEN.. 1 av 10 padrons är jättestarka 😳 och man kan inte urskilja vilken innan.. med blotta ögat.. utan rätt vad det är sitter man med en skitstark chili i munnen hehe.. (därav uttrycket "rysk roulett"..)
Mycket god att steka / grilla som den är.. med lite olivolja.. och ha på lite flingsalt
Men sedan kan man göra massa annat skoj / gott också.. fylla dem med ost och fritera (chilipoppers..) och man kan ha dem i matlagning bara (chili con carne.. grytor.. biffar osv).. och så min favorit då..
Dela dem/padrons i halvor.. fyll med en blandning av färskost, riven ost (funkar bra med smaksatt färskost om man vill variera sig lite.. men jag kör ofta naturell) - och den rivna osten ja.. där tar jag oftast vad som finns hemma.. smakrika sätter ju lite mer piff..).. och en lite hetare finhackad chili i röran.. sen upp på grillen eller in i ugnen och ha dem inne tills de fått lite färg o yta.. (man kan strö lite riven ost på toppen också om man vill.. ja.. innan ugnen/grillen då.. )
Mycket gott