1 004 680 läst · 13 617 svar
1005k läst
13,6k svar
Vad blir det för mat?
På restaurang Idas i Landskrona finns deras Vräkmacka. En jättestor räkmacka med hovmästarsås och majonnäs. Riktigt god. Dock nya ägare där nu, så vet inte om den finns kvar på menyn.Claes Sörmland skrev:Ja vi har ju räkmackan t o m på SJ så det är en institution. (Fast den är inte god, för fettig med mer majo är räkor.)
Jag hittade ansjovis och äggmackan för några år sedan i Österbotten och är nu också ett stort fan av denna vid sidan av räkmackan. Men den känns inte så vanlig i Sverige men ibland hittar man den.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 372 inlägg
Inte så vanlig nej, men ansjovis-och-ägg-macka är också trevligt att stöta på.Claes Sörmland skrev:Ja vi har ju räkmackan t o m på SJ så det är en institution. (Fast den är inte god, för fettig med mer majo är räkor.)
Jag hittade ansjovis och äggmackan för några år sedan i Österbotten och är nu också ett stort fan av denna vid sidan av räkmackan. Men den känns inte så vanlig i Sverige men ibland hittar man den.
Är rätt säker på att min väninna åt en sån på café Ritorno på Odengatan i storstan för ett, två år sen (och jag tog, såklart, räkmackan).
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 078 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 078 inlägg
Ritorno ja, där har jag nog inte varit sen de unga tjugo när det var ett ständigt fikande hela tiden. Får ta och göra ett besök.Maria T skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 372 inlägg
Gör det. Inredningen är nog sen du, eller jag, var "de unga tjugo", men de har så goda bakverk (Key Lime Pie, mitt tips) eller smörgåsarna, och inredningen är precis så inrökt som vi (?) minns, utan att dofta rök. Och en blandning av folk som är kul att se. Runt Odenplan är Ritorno mitt favvoställe.Claes Sörmland skrev:
Pratar vi stora mackor så har jag personligen inte sett någon som kommer i närheten av Systrarna på piren i Mölle, vi var tre lagom bakfulla och redigt hungriga herrar som var där och visste att mackorna var stora men så stora kunde vi inte ens föreställa oss att dom skulle vara. Även fast vi åt oss spymätta var det ingen av oss som fick i sig mer än halva, vi hade lätt kunnat dela på en och blivit lagom mätta.C C.Ö skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rökeriet i Nynäshamn är ett hett tips, om ni inte redan vart förbi dvs.Maria T skrev:Jakten på den ultimata räksmörgåsen fortsätter, idag i en annan del av Stockholms skärgård, ytterst på Värmdölandet.
Fick tips om detta ställe för några år sen men först idag blev det besök och det är så härligt med slingriga vägar i vackert landskap för att sen komma fram till en vik med utsikt över havet.
Platsen i sig skulle göra upplevelsen okej även om det var en medioker räksmörgås, men den var bra. Mer än bra, faktiskt jättebra. Gott kavringsliknande bröd i botten och sen mängder av räkor, ägg och majonnäs. Finns även ett "räktorn" på menyn - kostar det dubbla mot mackan (280 kr) och de görs på beställning så jag vet inte vad detta monster består av, men kan gissa.
Räkmackan gör en normalhungrig person nöjd, och utsikten torde göra alla nöjda.
[bild][bild]
Café Sjöstugan, Lillsved, Värmdö.
https://nynasrokeri.se/