Maria T
Oskick Oskick skrev:
Rökeriet i Nynäshamn är ett hett tips, om ni inte redan vart förbi dvs.
[länk]
Håller med, Rökeriet håller hög kvalitet men lite trist med alla fåglar som hovrar när en sitter ute...

Låt dock inte detta avskräcka, rekommenderar verkligen och även att handla med hem från butiken.

• Gilla
Oskick
  • Laddar…
Tårta gjord med mosad banan, blåbärsgrädde och jordgubbsylt. Toppat med krossad Dajm.
Både sambo och sonen fick triss i socker överdos 😅

• Ett stycke tårta med vit glasyr och strössel på en tallrik, suddig bakgrund med mer tårta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Maria T
nino nino skrev:
Värmskog utanför Grums ska ha bra mackor, men det kanske någon skrivit tidigar
Oskick Oskick skrev:
Tårta gjord med mosad banan, blåbärsgrädde och jordgubbsylt. Toppat med krossad Dajm.
Både sambo och sonen fick triss i socker överdos 😅
Finns det nån bit över? Jag hämtar imorgon.

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Finns det nån bit över? Jag hämtar imorgon.
Lätt 😅

Maria T
nino nino skrev:
Värmskog utanför Grums ska ha bra mackor, men det kanske någon skrivit tidigare
Ja @Rickard.lj tipsade om den, så med två som tipsar tar jag den för mycket god. Lägger till på min landet-runt-hitta-räkmacka-resa. (jo den finns, på papper).
🍞 (den där räk-emojin kommer inte upp på datorn)

• Gilla
uplj och 4 till
  • Laddar…
Rökta räkor kan vara mest överskattade grejen som finns. Inklusive räkor. Alltid räkor och främst rökta räkor kvar på skaldjursplatån

• Ledsen
Maria T
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Rökta räkor kan vara mest överskattade grejen som finns. Inklusive räkor. Alltid räkor och främst rökta räkor kvar på skaldjursplatån
Just rökta har jag inte vuxit i, men vanliga är smaskens. 😋

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Just rökta har jag inte vuxit i, men vanliga är smaskens. 😋
Funkar men fortfarande de som går sist på platån :)

Edit: dock en välbalanserad räkmacka med handskalade räkor är inte fel. Med ett glas vitt

Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Alltid undrat vad för människor som köper en platå. Allt på platån finns ju löst att beställa och man får det då även på samma sätt serveras om det är själva upplägget man blir exalterad utav. Fast man får det man tycker är gott och inget hopplock.

En kompis har en stuga i Narvik och när vi är där så åker vi ut med en liten räktrålare och drar in räkor. Påvägen tillbaka så kokar och röks räkorna vi precis tagit upp och efter jag testat det så är det mycket svårt att äta andra räkor. Skulle vara för vinet då för på båten serveras bara whiskey.

• Gilla
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Alltid undrat vad för människor som köper en platå. Allt på platån finns ju löst att beställa och man får det då även på samma sätt serveras om det är själva upplägget man blir exalterad utav. Fast man får det man tycker är gott och inget hopplock.

En kompis har en stuga i Narvik och när vi är där så åker vi ut med en liten räktrålare och drar in räkor. Påvägen tillbaka så kokar och röks räkorna vi precis tagit upp och efter jag testat det så är det mycket svårt att äta andra räkor. Skulle vara för vinet då för på båten serveras bara whiskey.
Beror på stället förra året tex så hade inte ångbåtsbryggan det så utan det var skaldjursplatå som gällde. I år kunde man beställa separat men då var det någon jävel i sällskapet som tog in dem ändå 🤣

Men visst ultrafärska räkor direkt från havet är inte fel, men då tycker jag det är extra synd röka dem.

Sedan så tar jag hellre en extra havskräfta eller kungskrabba istället för att sitta och pilla med räkor

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Beror på stället förra året tex så hade inte ångbåtsbryggan det så utan det var skaldjursplatå som gällde. I år kunde man beställa separat men då var det någon jävel i sällskapet som tog in dem ändå 🤣

Men visst ultrafärska räkor direkt från havet är inte fel, men då tycker jag det är extra synd röka dem.

Sedan så tar jag hellre en extra havskräfta eller kungskrabba istället för att sitta och pilla med räkor
Japp gott folk, nu vet vi att Herr Malmgren inte föredrar rökta räkor.
Tur att smaken är som baken, förhoppningsvis delad 😉

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…

Ultrafärska räkor röks inte. Det är de som inte inte längre är färska som röks.

/Höghus

• Wow
Maria T
  • Laddar…
Ravioli med spenat.
En lasagneportion med smält ost och basilikablad, serverad med en kula ricotta, på en turkos tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
Storsockret
Pasta med vitvinssås och kräftstjärtar, en favorit som görs alldeles för sällan trots att det är väldigt simpelt

Tallrik med pasta och räkor på träbord utomhus i solsken.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Dilato och 9 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Pasta med vitvinssås och kräftstjärtar, en favorit som görs alldeles för sällan trots att det är väldigt simpelt

[bild]
Det där tilltalade mig! Har du nått recept?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.