1 004 653 läst · 13 617 svar
1005k läst
13,6k svar
Vad blir det för mat?
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 307 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 307 inlägg
Stekt sill (om man är skåning, annars heter det strömming norröver) med potatismos är en fantastiskt god rätt 👍Anonymiserad 433451 skrev:[bild]
[bild]
[bild]
Stekt strömming med hemgjort potatismos.
Och en enkel rhode Island sås.
[bild]
Gräddfil, majonnäs, rödlök finhackad.
Morötter fint tärnade, grön paprika fint tärnad.
Lite citroncest.
Salt, jag kryddar med fyra peppar..
Alltså hela pepparkorn i påse..
Krydd, svart, rosé, grönpeppar..
Mortlar och häller i.
Avslutar med lite tomatpuré.
Klart..[bild]
Ett enkelt grytbröd till maten.
Vetemjöl, jäst, sirap, kruskakli, rapsolja, vatten, salt.
Bakas i en gjutjärnsgryta efter att ha jäst i ca 1 Tim.. Ingen knådning behövs..
Älskar lever anglaise, stekt grislwver med stekt lök, bacon och äpple., kokt potatis och en härlig gräddsås.Alfredo skrev:
Något annat som jag gillar från min barndom är brässerat grishjärta fyllt med persilja. 😊
Ja lever är gott. Både stekt och gryta. Jag har en bit kalvlever i frysen som jag ska grilla någon dag.U Uffe A skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 372 inlägg
Jakten på den ultimata räksmörgåsen fortsätter, idag i en annan del av Stockholms skärgård, ytterst på Värmdölandet.
Fick tips om detta ställe för några år sen men först idag blev det besök och det är så härligt med slingriga vägar i vackert landskap för att sen komma fram till en vik med utsikt över havet.
Platsen i sig skulle göra upplevelsen okej även om det var en medioker räksmörgås, men den var bra. Mer än bra, faktiskt jättebra. Gott kavringsliknande bröd i botten och sen mängder av räkor, ägg och majonnäs. Finns även ett "räktorn" på menyn - kostar det dubbla mot mackan (280 kr) och de görs på beställning så jag vet inte vad detta monster består av, men kan gissa.
Räkmackan gör en normalhungrig person nöjd, och utsikten torde göra alla nöjda.
Café Sjöstugan, Lillsved, Värmdö.
Fick tips om detta ställe för några år sen men först idag blev det besök och det är så härligt med slingriga vägar i vackert landskap för att sen komma fram till en vik med utsikt över havet.
Platsen i sig skulle göra upplevelsen okej även om det var en medioker räksmörgås, men den var bra. Mer än bra, faktiskt jättebra. Gott kavringsliknande bröd i botten och sen mängder av räkor, ägg och majonnäs. Finns även ett "räktorn" på menyn - kostar det dubbla mot mackan (280 kr) och de görs på beställning så jag vet inte vad detta monster består av, men kan gissa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 078 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 078 inlägg
Vi är roliga i Sverige med våra räkmackor som vi gärna äter i inlandet eller på östkusten där inga räkor finns. Måste vara ett extremmodernistiskt arv, vårt överflöd begränsas inte av något så pyttigt som lokal tillgänglighet av råvaror. 50-talets Sverige fastfruset.Maria T skrev:Jakten på den ultimata räksmörgåsen fortsätter, idag i en annan del av Stockholms skärgård, ytterst på Värmdölandet.
[bild][bild]
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 372 inlägg
Kan så vara. Jag är född i mitten av 1960-talet, mina päron av medelklass, gissar jag, bodde i Stockholms innerstad med en pappa som slet och en mamma som större delen av min uppväxt var hemmafru.Claes Sörmland skrev:
Vi fikade aldrig på konditori då pappa tyckte att det mamma bakade smakade bättre.
Vi åt på restaurang kanske fem gånger tillsammans innan jag som 17-åring flyttade hemifrån.
För mig var det lyx att kunna ta med morsan på en fika och hon hittade - räkmackan.
För mig nu, och de senaste 30 åren, har det varit en kul grej att hitta *den godaste räkmackan* då både min mamma och min svärmor gillade det.
Gillar stekt strömming också, på knäckebröd med massa lök, men det är inte precis nåt en sitter ned och äter i lugn och ro, för slabbigt.
Allt har sin plats.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 078 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 078 inlägg
Ja vi har ju räkmackan t o m på SJ så det är en institution. (Fast den är inte god, för fettig med mer majo än räkor.)Maria T skrev:Kan så vara. Jag är född i mitten av 1960-talet, mina päron av medelklass, gissar jag, bodde i Stockholms innerstad med en pappa som slet och en mamma som större delen av min uppväxt var hemmafru.
Vi fikade aldrig på konditori då pappa tyckte att det mamma bakade smakade bättre.
Vi åt på restaurang kanske fem gånger tillsammans innan jag som 17-åring flyttade hemifrån.
För mig var det lyx att kunna ta med morsan på en fika och hon hittade - räkmackan.
För mig nu, och de senaste 30 åren, har det varit en kul grej att hitta *den godaste räkmackan* då både min mamma och min svärmor gillade det.
Gillar stekt strömming också, på knäckebröd med massa lök, men det är inte precis nåt en sitter ned och äter i lugn och ro, för slabbigt.
Allt har sin plats.
Jag hittade ansjovis och äggmackan för några år sedan i Österbotten och är nu också ett stort fan av denna vid sidan av räkmackan. Men den känns inte så vanlig i Sverige men ibland hittar man den.
Redigerat: