Nej det finns massvis om Merz vs von der Leyen därute inkl hos Politico.T Thomas_Blekinge skrev:Detta är EN skribent som säger det. Han hänvisar till en politiksajt utan att precisera den närmare. Det säger inte så mycket.
Enligt Public Service-bolaget Deutschlandfunk har Merz kritiserat partiet FDP för att INTE ha röstat för von der Leyen ([länk]).
Så det är bara onyanserat grundat hat som du hyser mot henne. Det får du gärna göra men försök inte linda in det i låtsas-argument.
Jag nöjer mig med att kansler Merz om han får ihop en regering att han gärna "vingklipper" von der Leyen.
(hon härstammar ju från Angela Merkel med sina "låsningar")
Sen att han nog på allvar är villig att diskutera med Trumpen om kompromisser.
Inte alls som jag förstått honom, det är ofta han använder ordet kompromissa.BirgitS skrev:
Men man kan ju inte det om man är i en "politisk skyttegrav" som mycket är i arma Europa.
Jag är ganska säker på att man får igång riktiga förhandlingar inkl kompromisser!
Det är det inte heller. Däremot är det bättre för ett land att låta rika som sannolikt inte kommer att belasta samhället och dessutom betala en ansenlig summa för sitt medborgarskap, än att ta in gangsters som bara är till skada. Dvs. Sätta Trumps metod i relation till den svenska, för då kanske du ser den i ett annat perspektiv.K karlmb skrev:
Rika som spenderar pengar mot "fattiga" som spränger. Vilka föredrar du?
I fall ryska oligarker så följer det säkerligen med en hel del kriminalitet. Hur tänkte du där?Intet skrev:
Det är det inte heller. Däremot är det bättre för ett land att låta rika som sannolikt inte kommer att belasta samhället och dessutom betala en ansenlig summa för sitt medborgarskap, än att ta in gangsters som bara är till skada. Dvs. Sätta Trumps metod i relation till den svenska, för då kanske du ser den i ett annat perspektiv.
Rika som spenderar pengar mot "fattiga" som spränger. Vilka föredrar du?
Folk sparkas ju ut ur Sverige som aldrig förr.
Kommer man med motsvarande 5m dollar så lär det dock inte vara särskilt svårt att uppfylla kraven för uppehållstillstånd och vidare medborgarskap. Det är ju ett redigt startkapital för ett eget företag.
Kommer man med motsvarande 5m dollar så lär det dock inte vara särskilt svårt att uppfylla kraven för uppehållstillstånd och vidare medborgarskap. Det är ju ett redigt startkapital för ett eget företag.
Tror du det funkar så? Man kanske kan starta en salladsbar.🤔S Staffan-N skrev:
Tänker att din förutfattade mening är just en förutfattad mening och inget mer än det. Om folk som gjort sin rikedom bla. genom att köpa upp företagsandelar billigt är mer kriminella än andra affärsmän med väldigt mycket pengar, vet jag inte. Precis som du, gissar jag. Min tro är att det är I praktiken omöjligt att bli stormrik utan att fiffla och det oberoende om man är ryss, ukrainare, svensk eller amerikan. Så hellre en rik oligark som strör pengar omkring sig, än en fattig gangster som strör handgranater likt confetti.K karlmb skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 008 inlägg
Det handlar väl inte om att lyssna på Trump (han ljuger ju så ofta) utan se vad som händer i verkligheten.P paralun skrev:
För att ta ett exempel: Vad har han kompromissat bort när det gäller alla tullar som det har förhandlats om, alltså vad har han backat från?
Nej, Europa (fast jag tror du menar EU) är inte i någon politisk skyttegrav utan har försökt förhandla med Trump/USA om t.ex. tullar och Ukraina. Om någon är i en skyttegrav är det väl Trump eftersom han vägrar flytta på sig (alltså kompromissa, backa).
Ser man på hur arbetarklassen i USA lever just nu så är det nästan värre än det var i Tyskland på Weimarrepublikens tid. Bland annat för att samhället har varit så ovilligt att ta itu med problemet att det inte ens finns soppkök.mikethebik skrev:
Snällt av dig att insinuera att de tänker, åtminstone om du menar det positivt.
Många av de som omger Trump är ju närmast patetiska.
Jag tänker mer och mer på dem som Jönssonligan där Pete Hegseth är nästan en kopia av Vanheden med sin trånga kavaj, och kanske även resten av Vanheden.
De övriga har jag inte satt karaktär på än då Trump inte platsar som Charles Ingvar då Sickan är smartare eller åtminstone har impulskontroll vilket Trump verkar sakna helt.
Funderingen hos mig är att går det verkligen så lätt att rasera en stor nation utan att omfattande protester leder till en kursändring?
Alla normala spelregler är åsidosatta och flertalet verkar sitta i ett hörn och titta på när förfallet tilltar.
Mycket illavarslande.
Påminner om Tyskland i början av 30-talet men där var det depression, soppkök och gigantisk arbetslöshet som drev landet till en stark ledare.
Min egen gissning är att i USA var det Woke-rörelsen och PK-fanatismen som drev fram Trump där genomsnitts-jänkaren tröttnade på att bli matad med vad du ska göra och tycka för att passa in, och sen kommer rekylen.
Skillnaden är att arbete finns men lönerna är så låga att de strängt taget inte går att överleva på så slutresultatet är det samma som när arbetslösheten var hög i Tyskland.
Ingen vill se problemet och ingen vill ta tag i det och till slut röstar folk fram en diktator i hopp om någon sorts förändring.
Det är väl bara det att Trump aldrig kompromissar i sina fastighetsaffärer utan bara kör över folk och kräver att få sina villkor uppfyllda. Det är vad han anser vara "business as usual".P paralun skrev: