Trump sa med emfas igår vid direktsändningen från Vita Huset att biltullarna är permanenta och inte kommer tas bort under hans tid vid makten. Inte mycket till förhandlingar.
Jag har följt CNBC i 20 år eller mer. Igår hade ett av programmen gäster som varit där i januari och var då mycket positiva till hur den ekonomiska utvecklingen skulle bli under Trump. Nu hade det svängt helt och de diskuterade istället om det "bara" blir recession, stagflation eller kanske t o m depression. Alla tariffer var en central faktor i diskussionerna.
Det blir nästan löjligt när individer i detta forum tror sig se en stor förhandlare eller affärsman i Trump, när han redan håller på att största sin egen och världens ekonomi i fördärvet.
Edit: Apropå den Store Förhandlaren: var är freden i Ukraina? Det skulle ju bara ta 24 timmar att ordna det.
Jag har följt CNBC i 20 år eller mer. Igår hade ett av programmen gäster som varit där i januari och var då mycket positiva till hur den ekonomiska utvecklingen skulle bli under Trump. Nu hade det svängt helt och de diskuterade istället om det "bara" blir recession, stagflation eller kanske t o m depression. Alla tariffer var en central faktor i diskussionerna.
Det blir nästan löjligt när individer i detta forum tror sig se en stor förhandlare eller affärsman i Trump, när han redan håller på att största sin egen och världens ekonomi i fördärvet.
Edit: Apropå den Store Förhandlaren: var är freden i Ukraina? Det skulle ju bara ta 24 timmar att ordna det.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 008 inlägg
Narcissism är en framträdande egenskap hos diktatorer. Så länge en kritisk massa väljare tror att han är en skicklig affärsman, kan han luta sig mot den lögnen. Här är lite mer om envåldshärskare från en av vår tids viktigaste upplysare:
Medlem
· Blekinge
· 10 876 inlägg
Han kommer nog att hängas ändå.useless skrev:
Det är lått att skratta åt dessa idioter men det kostar människoliv.
Medlem
· Blekinge
· 10 876 inlägg
Instämmer inte riktigt. Under åren innan Trump var USA faktiskt en ganska välmående nation, bortsett från rostbältet. Depressionen kommer först nu när han kör ekonomin i botten med sina tullar.mikethebik skrev:
Men det finns en gemensam nämnare: offerkoftan. I 30-talets Tyskland Framhävde nazisterna att Tyskland var fjättrat av Versailles-freden, och Trump påstår nu att hela världen är orättvis mot USA och det ska man sätta punkt för.
Medlem
· Blekinge
· 10 876 inlägg
Fast det finns ju andra som inte borde få läsa allt. Som sagt, i en attacksituation kan ju allt gå åt h-e ifall fi får reda på planer de närmaste timmarna.H heimlaga skrev:
Du förstod nog inte riktigt vad jag menade, pekade mer att Trump ändå blir vald trots olikheterna mellan Tysklands 30-tal och nuvarande USA.T Thomas_Blekinge skrev:Instämmer inte riktigt. Under åren innan Trump var USA faktiskt en ganska välmående nation, bortsett från rostbältet. Depressionen kommer först nu när han kör ekonomin i botten med sina tullar.
Men det finns en gemensam nämnare: offerkoftan. I 30-talets Tyskland Framhävde nazisterna att Tyskland var fjättrat av Versailles-freden, och Trump påstår nu att hela världen är orättvis mot USA och det ska man sätta punkt för.
Det är också fascinerande eller snarare skrämmande att ju mer tillgång vi har till information desto mindre tar många till sig av den någorlunda balanserade delen och lyssnar mer på desinformation från självpåtagna experter och konspirationsteoretiker på Internet.
Försvann förnuftet med Internet?
Där är hoppet nog det sista som lämnar mig. Om man jämför med 30-talets Tyskland så hade ju HItler fria vägar själv till envägskommunikation. Inte mkt av det folk ville kommentera hördes längre än över köksbordet på den tiden.mikethebik skrev:
Du förstod nog inte riktigt vad jag menade, pekade mer att Trump ändå blir vald trots olikheterna mellan Tysklands 30-tal och nuvarande USA.
Det är också fascinerande eller snarare skrämmande att ju mer tillgång vi har till information desto mindre tar många till sig av den någorlunda balanserade delen och lyssnar mer på desinformation från självpåtagna experter och konspirationsteoretiker på Internet.
Försvann förnuftet med Internet?
Idag har vi ju många kanaler och det mesta sparas dessutom för att kunna plockas fram senare av vem som helst, tex en lögn om hur något gick till. Säga vad man vill om X, men deras Groc samt möjlgiheten att rösta upp o ned kommentarer tycker jag så här långt visat sig mkt kraftfulla.
Om Elon hade viljat styra det så hade en massa av det jag sett senaste månaden där aldrig visats.
Antagligen inser han att om X ska förbli relevant så kan han inte börja strypa hejdlöst där.
Men att tex AP inte får följa med på AF1 längre är ju, ja vad ska man tro egentligen?
Njau, nu är jag ingen större beundrare av Trump men att han ger sig på EU-Bryssel med von der Leyen i spetsen är det hög tid att någon gör. (det klarar vi ju själva inte av)K karlmb skrev:
EU totar ihop en massa egna gröna handelshinder och klart Trumpen blir förbannad.
Sen har EU då redan ett handelskrig med Kina om bilar.
Lägg ner Europa slutar det väl med?
Vilka handelshinder finns det för USA?P paralun skrev:Njau, nu är jag ingen större beundrare av Trump men att han ger sig på EU-Bryssel med von der Leyen i spetsen är det hög tid att någon gör. (det klarar vi ju själva inte av)
EU totar ihop en massa egna gröna handelshinder och klart Trumpen blir förbannad.
Sen har EU då redan ett handelskrig med Kina om bilar.
Lägg ner Europa slutar det väl med?
Jo EU har ju ensidigt infört en massa gröna handelshinder om ditt o datt.K karlmb skrev:
Sen den senaste strafftullen kommer sannolikt att drabba tysk bilindustri hårt eftersom USA är mycket viktiga för BMW, Audi, Volkswagen mfl.
Det är ju kris i Tyskland och speciellt för bilindustrin
https://www.politico.eu/article/ger...automotive-crisis-tariffs-china-energy-costs/
Men nu ska det ju förhandlas och EU får väl visa vad man kan kompromissa om?
Medlem
· Blekinge
· 10 876 inlägg