70 444 läst · 2 237 svar
70k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej jag läste både den svenska samt engelska versionen av Wikipedia och båda nämner att lend-lease blev avskruret av nazityskarna.P Peter787 skrev:Ditt svammel var att du trodde att tyskarna lyckades skära av Lend-lease.
Mer än dubbelt så mycket materiel gick över Stilla havet jämfört med över Nordatlanten, det gick tom. mer materiel via Persiska viken till Sovjetunionen är över Nordatlanten.
Tyskarna försökte med sina U-båtar, men de förde en futil kamp i det stora hela.
"The capture of Stalingrad would also disrupt Lend-Lease supplies via the Persian Corridor.[49][50]"
Finner ingen anledning att kolla källorna som uppges.
Nix.K karlmb skrev:
T-34 var en helt egen sovjetisk konstruktion, avsedd för de stora stäpperna med sankmarker, därav de för tiden extremt breda banden samt väldigt enkel att bygga, i synnerhet jämfört med tyskarnas stridsvagnar.
Den var även pionjärer i att använda sluttande pansar, inte bara i fronten, utan även på sidorna och baktill samt på tornet.
Om du nu tror på Wikipedia, kan du ju titta på denna bilden tagen från länken nedan,P paralun skrev:
Slaget om Stalingrad varade mellan 17/7 -42 till 2/2 -43, ser du någon minskning i skeppade volymer ?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://en.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease
Du får gärna visa en direkt länk där det framgår att slaget vid Stalingrad på något sätt minskade Lend-lease trafiken.
Rättelse !!
Din text ovan visar att du har lite begränsade kunskaper i engelska...
'would' betyder SKULLE
Skulle tyskarna lyckats inta Stalingrad hade det påverkat Lend-lease trafiken från Persiska viken, då mycket gick på floden Volga som passerar Stalingrad (nuvarande Volgograd)
Nu gick ungefär 25% av Lend-lease trafiken den vägen under kriget, men många bäckar små...
Redigerat:
Jag har läst att de fick amerikanska ritningar att utgå från.P Peter787 skrev:Nix.
T-34 var en helt egen sovjetisk konstruktion, avsedd för de stora stäpperna med sankmarker, därav de för tiden extremt breda banden samt väldigt enkel att bygga, i synnerhet jämfört med tyskarnas stridsvagnar.
Den var även pionjärer i att använda sluttande pansar, inte bara i fronten, utan även på sidorna och baktill samt på tornet.
Tack för ett klarsynt inlägg i en annars extremt barnslig tråd.Claes Sörmland skrev:
Det är det här som verkar så svårt att förstå i Europa och i för många skribenter i den här tråden. Den andra sidan vann och har makten i USA. De upplever inte att USA har några skyldigheter mot Ukraina. Tvärt om, de ser att Ukraina står i skuld till USA för allt stöd de har fått så här långt. De ser ingen poäng med ett kallt krig mellan USA och Ryssland, det gynnar inte USA enligt deras sätt att se det. De är i grunden en isolationistisk rörelse: av det amerikanska folket för det amerikanska folket. Inte det europeiska. De vill ha fred i Europa och handel nu, freden behöver inte vara rättvis eller innehålla några säkerhetsgarantier för Ukraina.
Det är dags att justera sin förståelse av USAs agerande och göra det snabbt. Att moralisera hjälper oss inte nu.
Extremt många påhopp på mig sedan jag var här sist men inte ett enda PM där jag kan försöka förklara mig personligen. För personlig kommer jag inte bli här.
De är fullständiga idioter och de som omedelbart riskerar att lida mest är det amerikanska folket och allra mest den gruppen som röstat på Trump. De är grundlurade och de som lurade dem är också lurade, för dumma helt enkelt.
USAs inflytande över ekonomin minskar för varje dag och det har varit deras största tillgång, sad, very sad!
USAs inflytande över ekonomin minskar för varje dag och det har varit deras största tillgång, sad, very sad!
Mycket möjligt men detta är baksidan av demokratin. Vi har haft vår del av den baksidan i Sverige också men vi påverkar så klart inte världen lika mycket.D djac skrev:
Det är många amerikaner som har en lite väl överdriven uppfattning om USAs betydelse i världen.L L Jan skrev:
Åk du till småhålor i mellanvästern och du lär behöva kontrollera att dina öron sitter kvar lite då och då, om du är så känslig 😱