67 275 läst · 2 237 svar
67k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jo det är mycket vi gör av med pengar på,N najaden skrev:
Men vad ska vi skära ner på, välfärden?
Ukraina står nog emot till midsommar sedan är det slut.
https://www.dn.se/varlden/militarexpert-ukraina-klarar-sig-till-midsommar/
Jag har läst väldigt många böcker om krigshistoria, så där känner jag mig väldigt säker.L lbgu skrev:Läs på historia lite. Hade det som du säger gällt så hade tyskarna besegrat Sovjet hur enkelt som helst i VK2. Men du gör samma miss som tyskarna, de kunde heller inte riktigt fatta varför de aldrig vann trots att de slaktade ofantliga mängder sovjeter.
De förluster ryssarna haft i kriget hittills motsvarar väl kanske första veckans förluster kriget mot tyskarna om ens det. Bara i slaget om Stalingrad som var en Sovjetiskt seger förlorade de kring en miljon man.
Tyskarna hade många problem, inte bara med ledningens tidsoptimism, som resulterade i att det inte fanns vinterutrustning till armén vintern 41/42, jämför med Putins inbillning att kriget, som absolut inte fick kallas 'krig', skulle vara avklarat på max en vecka.
Ryssarnas 'Brända jorden' taktik var också framgångsrik, tänk på att den tyska armén hade 750 tusen hästar som behövde foder, i början av kriget.
Sen fungerade tyskarnas pansarkilar mycket bra, så bra att trossen inte hann med, och en stillastående stridsvagn är väldigt utsatt, lägg där till att mycket av tyskarnas stridsfordon var för tekniskt avancerade, ja tom. överdesignade så de var komplicerade att reparera i fält, jämför med ryssarnas T34, som bara rullade på, strulade något kunde bonddrängen som körde, laga problemet med en hammare.
Vi får väl hoppas på att Putin gör samma misstag som hans förebild, Hitler; lägger sig i den militära ledningen av styrkorna, då tar nog kriget snabbt slut, Hitler hade trots allt egna fälterfarenheter från Första världskriget, Putin är bara en grå byråkrat från säkerhetstjänsterna.
Jag håller med. Wilderängs ego är i närheten av Zlatans ego. Han skriver och uppträder ofta som ett grinigt barn. Jag har dessutom blivit avstängd två gånger från hans kommentarsfält, ena gången för jag frågade hur stora de Ukrainska förlusterna var (ryska redovisas varje dag) den andra gången för en diffus diskussion där jag tydligen var Putinkramare. Wilderängs fans är trogna, vissa har under 3 år dagligen skrivit och länkat intressant material.RoTe skrev:
Men.
Jag ser att att han ofta har rätt i sina analyser som givetvis bygger på externa källor och ibland de kunniga skribenter i kommentarsfältet. Ofta postas information om olika insatser flera dagar innan andra tidningar och TV skriver om det.
T.ex. om de ryska förlusterna är lägre under ett par dagar läser man i DN/SVD att ryssland håller på att vinna. Medan det framkommer på Wilderängs blogg att det varit dåligt väder ett par dagar så de Ukrainska drönarna inte kan göra sitt jobb.
Dessutom (det tar emot då jag inte gillar Wilderäng som person) ska han ha uppskattning för all insamling av material och pengar som han uppmanar medlemmarna av bloggen att skänka till äkta organisationer.
Hans fru har varit och levererat materiel inkl brandbilar flera gånger på plats i Ukraina.
Även en dåre kan göra något rätt.
Det är ingen nyhet att ryssarna är kassa på att kriga. Det har de i princip alltid varit. För att vinna har det oftast krävts att de varit fullständigt överlägsna i antal och gärna en motståndare som är i väldigt dåligt skick tack vare svält/kyla.sysmali skrev:
Vad tror du om Lars Wilderängs analys på hans blogg?
Läget för Ukraina är idag bättre än det var när det strategiska överfallet inleddes den 24:e februari 2022.
Ukraina är idag en stridserfaren nation, med runt miljonen kvinnor och män mobiliserade och modernt utrustade, med befästa frontlinjer och den teknologiskt mest moderna försvarsmakten i världen.
Samtidigt har Ryssland i princip utplånat sina tidigare välutbildade och vältränade kontraktni-förband och har till stor del fått sin tunga utrustning utslagen så till den grad att man idag använder åsnor. Ryssland vågar inte flyga in över fronten och bomba inne i Ukraina likt i februari 2022 utan måste istället försöka terrorbomba på distans mot ett luftvärn som skjuter ner i princip allt som skickas mot landet. Kriget är inte längre en omställningskris, utan är en vardag med etablerade och fungerande logistik- och underhållskedjor. Skador Ryssland orsakar på t ex elförsörjningen repareras snabbt, inte som hösten 2022 när det var ett nytt fenomen.
Ändå tjatas det om att Ukraina behöver kapitulera och inte klarar mer. Då vet man vems ärenden den som tjatar om ett ukrainskt nederlag går – medvetet, avsiktligt, avlönat eller som nyttig idiot.
Verkligheten är att Ukrainas försvar har stärkts och Rysslands försvagats. Ryssland kan inte ens inta en småstad som Pokrovsk och har efter ett halvår inte lyckats sparka ut Ukraina ur ryska Kursk Oblast
Deras vinnarrecept har varit förmågan att ta enorma förluster och större uthållighet än fienden. Så länge de har en tillräckligt hänsynslös ledning så kan de säkert hålla ut länge.
Stora undantaget är väl första världskriget och där berodde fallet på inkompetent styre. Tsaren klarade helt enkelt inte att sköta sitt jobb.
Fast även med tyskarnas alla misstag så orsakade de enorma förluster för sovjeterna. Ett västeuropeiskt land hade aldrig klarat av att kämpa vidare efter sådana förluster. Jämför med Norge t.ex., de bara retirerade fast de hade perfekt terräng för försvar (typ bergsdalar), men det fanns ingen vilja att offra soldater för att slåss till sista man för att uppehålla fienden så de backade istället för att slåss.P Peter787 skrev:Jag har läst väldigt många böcker om krigshistoria, så där känner jag mig väldigt säker.
Tyskarna hade många problem, inte bara med ledningens tidsoptimism, som resulterade i att det inte fanns vinterutrustning till armén vintern 41/42, jämför med Putins inbillning att kriget, som absolut inte fick kallas 'krig', skulle vara avklarat på max en vecka.
Ryssarnas 'Brända jorden' taktik var också framgångsrik, tänk på att den tyska armén hade 750 tusen hästar som behövde foder, i början av kriget.
Sen fungerade tyskarnas pansarkilar mycket bra, så bra att trossen inte hann med, och en stillastående stridsvagn är väldigt utsatt, lägg där till att mycket av tyskarnas stridsfordon var för tekniskt avancerade, ja tom. överdesignade så de var komplicerade att reparera i fält, jämför med ryssarnas T34, som bara rullade på, strulade något kunde bonddrängen som körde, laga problemet med en hammare.
Ja så är det, men det här borde verkligen prioriteras, mycket högre än 1000-tald plogbilar/saltbilar etcP paralun skrev:
Ja kanske det.P paralun skrev:
Eller så tar vi pengar från flaskhalsavgifter.
Nej förresten, klart det är viktigare att vi får lite lägre elpriser och sommarväglag på vintern än att stötta ett land under angrepp...
Var länken tänkt som ett bevis på att de klarar sig till midsommar?P paralun skrev:
Isåfall väldigt fult att inte ta med hela meningen, men jag hjälper dig med det och förtydligar vilket väsentlig del du "missade".
"De kanske klarar sig fram till midsommar på det de redan fått. Sedan måste Europa gå in för att stödja Ukraina på allvar,"
Vet inte riktigt vad du förväntade dig. Jämför med Sydvietnam där USA tröttnade och övergav sin "allierade".S Strontus skrev:
Det har varit ett himla hallå om att gå med i NATO och stå bakom USA och hytta med nävarna.
Det är skrämmande hur många det inte är som förstår att då, när USA då flyttar på sig, följer man efter. De har tydligt signalerat att tre år av skyttegravskrig räcker och att de inte gillar tanken på att maktlösa se sina barn dö av svält och strålningsskador för Zelenskys skull.
Bilateralt självmord skulle väl Lars Wilderäng och gänget gilla men unilateralt självmord känns ju som en dålig idé även ur en krigsromantikers perspektiv.
När Trump och clownerna kring honom är förnuftets röst då är det illa.
Jag vet inte hur "fred" kom att bli ett smutsigt ord.
Jo jag vill gärna se var man hittar de här pengarna i Europa. "Många bäckar små" som saltpengar räcker inte.Fairlane skrev:
Ja så är det, men det här borde verkligen prioriteras, mycket högre än 1000-tald plogbilar/saltbilar etc
Ja kanske det.
Eller så tar vi pengar från flaskhalsavgifter.
Nej förresten, klart det är viktigare att vi får lite lägre elpriser och sommarväglag på vintern än att stötta ett land under angrepp...
Var länken tänkt som ett bevis på att de klarar sig till midsommar?
Isåfall väldigt fult att inte ta med hela meningen, men jag hjälper dig med det och förtydligar vilket väsentlig del du "missade".
"De kanske klarar sig fram till midsommar på det de redan fått. Sedan måste Europa gå in för att stödja Ukraina på allvar,"
Sen finns det nog en stor trovärdighet i DNs artikel om midsommar eftersom man även läser detsamma därute.
Hårda bud!
Just "kanoner" verkar ha väldigt lång bäst föredatum. Ukrainarna använder enligt SVT kanoner från sjuttiotalet som de anser utmärkta. Tyvärr hade de vid reportaget ingen ammunition att skjuta tillbaka med när ryssarna brassade på från andra sidan. Men kanonen var bra.K krfsm skrev:Det är klart att det går att tillverka nya, men inte i den takt som går åt i dagsläget. Det är ju därför Ryssland har återaktiverat en stor del av sitt gamla sovjetiska lager. Det går fortare att få ut något, och det innebär att man kan sätta in mer materiel än man annars hade kunnat. Och det lagret är begränsat, för det är baserat på årtionden av tidigare produktion.
Har de en massiv mängd att fyra av måste tillgången vara god. Enligt Putin själv tillverkar de ammunition för glatta livet till en tiondel av kostnaden för västs dito. Nu gissar jag friskt. Kanonrör låter som en relativt enkel sak att tillverka så tillgången på dessa kanske inte är ett problem.K krfsm skrev:
Med egen tillverkning och import kanske tillgången visar sig vara fullgod. Vem vet?K krfsm skrev:
Precis. Få/inga länder har en hundraprocentig egentillverkning av krigsmateriel.K krfsm skrev:
Självklart räcker inte det. Det var bara en liten del, ett exempel. Personligen tycker jag att vi i Västeuropa kan offra lite personlig lyx för att hjälpa det stackars Ukraina.P paralun skrev:
Artikeln är det inget fel på. Din slutsats bygger på att Ukraina inte får något mer och det hade varit snyggt att vara tydlig med det.P paralun skrev:
AbsolutP paralun skrev:
Hur menar du att inga länder har 100% tillverkning av krigsmateriel?Intet skrev:
Just "kanoner" verkar ha väldigt lång bäst föredatum. Ukrainarna använder enligt SVT kanoner från sjuttiotalet som de anser utmärkta. Tyvärr hade de vid reportaget ingen ammunition att skjuta tillbaka med när ryssarna brassade på från andra sidan. Men kanonen var bra.
Har de en massiv mängd att fyra av måste tillgången vara god. Enligt Putin själv tillverkar de ammunition för glatta livet till en tiondel av kostnaden för västs dito. Nu gissar jag friskt. Kanonrör låter som en relativt enkel sak att tillverka så tillgången på dessa kanske inte är ett problem.
Med egen tillverkning och import kanske tillgången visar sig vara fullgod. Vem vet?
Precis. Få/inga länder har en hundraprocentig egentillverkning av krigsmateriel.
Har du inblick i det? Visst , fel marginaler har alla men knappast något Sverige chansar med att sända till övriga aktörer. Utan de upptäcks före
Jo men Ryssland har ju ett antal polare i Brics och tex Iran hjälper gärna till.K krfsm skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brics
Brics är nog en till nöt för trumpern att knäcka? Kan vara svårlöst.