M mrmlz skrev:
Hej!

Jag köpte en bänkpelarborr på måfå och behöver nu koppla in den.
Jag läser ut följande:
HP 0.7 kW 0.52 A 1.5
HP 0.5 kW 0.37 A 1.22

Jag antar det är två olika hastigheter iom brytaren på sidan.

[länk]
Den där har en brytström på 1-1.6A vilket borde fungera?

Helvete va dyrt det är - sen behöver man en liten kapsling som också kostar satan. Finns det billigare varianter som inte bränner ned hemmet eller är det bara svälja den här kostnaden?

Nu till trefasen - jag har en normcentral, behöver man ha en trepoligsäkring som bryter alla faser direkt eller får/kan man köra med individuella säkringar?

Är det OK att säkra ned ett vanligt CEE-don till 10A?

Jag behöver helt enkelt underlag så jag vet vafan jag ska be elektrikern ordna samt se om det är läge att göra det här nu inför julen beroende på vad det kommer att kosta!

[bild][bild]
Strunta helt i motorskydd särskilt om du tycker det är dyrt, som Bo skrev är det helt onödigt i ditt fall på en enkel borrmaskin. Tillför i stort sett ingenting där.

H Harald Blåtumme skrev:
Nu stod det "etc" i trådstarten så jag passar på att bolla in en relaterad fråga: kan ett motorskydd hantera bortfall av en fas till en trefasmotor, stänger den ner eltillförseln då eller vad händer?
Skaffar du ett med sk differentialutlösare kommer det bryta vid fasbortfall även utan att man når överströmsgränsen. Annars blir det som jonaserik skriver när man får ström större än inställd på de kvarstående faserna.

J jonaserik skrev:
Är det bara för belysningen du är ute efter, skit i allt på schemat, köp en armatur som har en ledat lampdel med magnetfot och sladd och stickpropp.
Det är det rationella helt klart!

GK100 GK100 skrev:
Strunta helt i motorskydd särskilt om du tycker det är dyrt, som Bo skrev är det helt onödigt i ditt fall på en enkel borrmaskin. Tillför i stort sett ingenting där.
Köpte motorskyddet som länkades en bit upp - 700 spänn kan jag överleva. Hade ändå behövt en start/stopp-knapp så det är var överkomligt!

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Skaffar du ett med sk differentialutlösare kommer det bryta vid fasbortfall även utan att man når överströmsgränsen. Annars blir det som jonaserik skriver när man får ström större än inställd på de kvarstående faserna.
Det är en fasvakt som monteras före maskin som bryter en kontaktor, det är nollspänningsutlösning

GK100 GK100 skrev:
Jag tänkte mest på det motorskydd som finns inbyggt i vår rätt kraftiga trefas-klyv, om den kan fixa detta för att undvika motorskador. Har bara 16A x 3 in i kåken och det är väl inte otänkbart att det kan bli för hög last på någon fas om man tex kör spisen och en torktumlare el dyl samtidigt. Inte hänt ännu att någon säkring löst men bra att veta, fins även en trefas djupborrad vattenpump till kåken där jag inte vet om det finns några motorskyddskomponenter.

H Harald Blåtumme skrev:
Jag tänkte mest på det motorskydd som finns inbyggt i vår rätt kraftiga trefas-klyv, om den kan fixa detta för att undvika motorskador. Har bara 16A x 3 in i kåken och det är väl inte otänkbart att det kan bli för hög last på någon fas om man tex kör spisen och en torktumlare el dyl samtidigt. Inte hänt ännu att någon säkring löst men bra att veta, fins även en trefas djupborrad vattenpump till kåken där jag inte vet om det finns några motorskyddskomponenter.
Är det rätt avpassat för motorn vilket vi väl får anta kommer det skydda motorn. Det är inte farligt att driva den tvåfasigt om den orkar sin drift utan ström större än den inställda.

Nu är vedklyven i princip precis som borrmaskinen något man kör helt under uppsikt så motorskydd är en extra säkerhet mest då. Om du kör tvåfasigt kommer du säkert märka det på ljudet går knappast missa och du kan inte starta i det fallet heller.

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är en fasvakt som monteras före maskin som bryter en kontaktor, det är nollspänningsutlösning
Ja det är en vettig funktion på en maskin av den typen.

A
H Harald Blåtumme skrev:
Nu stod det "etc" i trådstarten så jag passar på att bolla in en relaterad fråga: kan ett motorskydd hantera bortfall av en fas till en trefasmotor, stänger den ner eltillförseln då eller vad händer?
Den bör lösa ut efter ett tag. Det går att testa motorskyddet på det sättet också.

Den där motorskyddsbrytaren från Schneider har ju magnetiskt kortslutningsskydd.

Fast utlösningsnivå som är ca 13 gånger (± 20%) den maximala inställbara strömmen för termisk utlösning står det.

Visst borde man inte behöva något ytterligare kortslutningsskydd då tex dvärgbrytare om man säkerställer att det finns den kortslutningströmmen att tillgå? Tänker jag rätt där? Det förutsätter att gruppen endast matar denna motorskyddsbrytare med tillhörande motor också tror jag.

Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Den djupborrade vattenpumpen borde nog ha ett skydd i och med att det kan kosta en del att behöva byta ut den på ett sådant besvärligt ställe.

Om du inte vet typen så går det att mäta strömmen med strömtång när den är igång och ställa in skyddet efter det.

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Kunde konstatera idag att motorskyddet på vedklyven funkade som det skulle. Jag hade slarvat med att trycka i trefashandsken hela vägen in i maskinen så det blev litet si och så med kontakten... ingen skada skedd, motorskyddet gjorde vad det skulle :)

Efter åtgärd så blev det perfekt funktion som vanligt.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Elektrisk komponent, möjligen relä eller brytare, märkt Siemens, inbyggd i hus, närbild, tekniska detaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej igen!

Den har funkat fint förutom att vredet kärvar. Anledningen är att det är helt trasigt. Några nylon-stänger som har knäckts så otroligt att den hållt ihop över huvudtaget.

Vad är en lämplig ersättare? Vad kallas det ens? Rotary switch? Den har två hastigheter - finns det såna som har "back" också?

//

M mrmlz skrev:
Det är en kamströmbrytare, det finns ett otal varianter. Kraus & Naimer är ett bra fabrikat som har alla varianter

• Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Ah ja det var ett namn som återkom i mina googlingar - men det är egentligen bara än enkel omkopplare? Så 3 faser in och 3x2 ut beroende på läge på vredet/kamen.

Köpte en för 139kr på amazon. Krauss verkade ligga kring 1000 iallafall där jag hittade

M mrmlz skrev:
Ah ja det var ett namn som återkom i mina googlingar - men det är egentligen bara än enkel omkopplare? Så 3 faser in och 3x2 ut beroende på läge på vredet/kamen.

Köpte en för 139kr på amazon. Krauss verkade ligga kring 1000 iallafall där jag hittade
Vad är det för omkopplare du skaffat? Av dina bilder att döma är din motor dahlanderkopplad för de två hastigheterna så du bör välja brytare efter det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.