GK100 GK100 skrev:
Vad är det för omkopplare du skaffat? Av dina bilder att döma är din motor dahlanderkopplad för de två hastigheterna så du bör välja brytare efter det.
https://amzn.eu/d/9tuUNHW

Dahlanderkoppling var ett nytt ord...
 
Hur många sektioner är det på den gamla.
 
M mrmlz skrev:
[länk]

Dahlanderkoppling var ett nytt ord...
Den du har där är mer lämplig för att bygga tex en fram/back eller väljare mellan två alternativa matningar osv men inte en dahlanderkoppling.
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur många sektioner är det på den gamla.
Elmotor med teknisk etikett, kopplingsplint och kablar, tagen ur ett konstruktions- eller reparationsperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell utrustning, elektrisk motor, kablage, numrerade märkningar på komponenter, närbild, teknisk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektromekanisk komponent, kablage, etiketter, svart plast, mässingskruvar, teknisk utrustning, numrerade anslutningar, delvis suddig förgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en elektrisk anslutning, med kablar, skruvar och anslutningsterminaler inne i en låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GK100 GK100 skrev:
Den du har där är mer lämplig för att bygga tex en fram/back eller väljare mellan två alternativa matningar osv men inte en dahlanderkoppling.
Avbeställt!
 
GK100 GK100 skrev:
Den du har där är mer lämplig för att bygga tex en fram/back eller väljare mellan två alternativa matningar osv men inte en dahlanderkoppling.
Elektriska scheman eller kopplingsdiagram, sannolikt för industriella system, visas på mobilskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något sånt där man är ute efter?
 
M mrmlz skrev:
Avbeställt!
Du får först kolla vad du har för motortyp. Ofta med förhållande 1:2 i varvtal är det på gamla maskiner dahlanderkoppling. Det finns även typer med helt skilda lindningar för hastighetsvalet och har du en sån motor skulle du kunna använda den du länkade till men de är mer ovanliga just när varvtalen har förhållandet du verkar ha på skylten.

Så har du möjlighet att mäta motstånd mellan de sex anslutningarna i motorlådan går det att komma vidare. Har du en summer av något slag går det också bra det gäller bara att få klart för sig hur de hänger ihop.
 
GK100 GK100 skrev:
Du får först kolla vad du har för motortyp. Ofta med förhållande 1:2 i varvtal är det på gamla maskiner dahlanderkoppling. Det finns även typer med helt skilda lindningar för hastighetsvalet och har du en sån motor skulle du kunna använda den du länkade till men de är mer ovanliga just när varvtalen har förhållandet du verkar ha på skylten.

Så har du möjlighet att mäta motstånd mellan de sex anslutningarna i motorlådan går det att komma vidare. Har du en summer av något slag går det också bra det gäller bara att få klart för sig hur de hänger ihop.
Svinsvårt att googla den här - mycket på italienska. Vad är jag ute efter när jag mäter resistansen? ...
 
M mrmlz skrev:
[bild]
Något sånt där man är ute efter?
Den övre skissen visar en motor med två separata lindningar då kan du använda den du länkade. De andra är då dahlanderkopplare och vissa med fram/back dessutom.

Så mät på motorn så får du det rätt valt direkt.
 
M mrmlz skrev:
Svinsvårt att googla den här - mycket på italienska. Vad är jag ute efter när jag mäter resistansen? ...
Mät mellan de tre skruvarna jämte varandra på varje sida där ska du ha kontakt oavsett typ. Mäter du sen mellan sidorna ska du inte ha kontakt om det är separata lindningar och finns det är det en dahlanderkoppling. Du kan börja så.
 
Allt beror på hur den gamla är kopplad, den som TS har där kan kopplas på om med många sätt. Den so länkades till är säkert lika som en Kraus & Naimer, det blir att ringa upp hur kontakterna är, för att få det rätt.
Här finns det info om hur den ser ut i kontakterna
https://flippingbook.krausnaimer.com/KN_Catalog_SWE/27/#zoom=z
 
GK100 GK100 skrev:
Mät mellan de tre skruvarna jämte varandra på varje sida där ska du ha kontakt oavsett typ. Mäter du sen mellan sidorna ska du inte ha kontakt om det är separata lindningar och finns det är det en dahlanderkoppling. Du kan börja så.
30-50 ohm mellan sidorna så verkar vara dahlander då?
 
J jonaserik skrev:
Här är den som TS länkade till
[länk]
Jo - jag är ju ts. Men du menar att jag kan bygla den där för att motsvara en Krauss - givet jag klurar ut hur det borde vara?

Och det klurar jag ut genom att mäta den gamla?
 
Vad du än gör så fotografera allt på den gamla eller skriv upp, hur ledningarna är kopplade. Förbundna med vilka siffror, är några byglar mellan. Sen kan du mäta mellan anslutningarna, ringa med summer är bra, finns pip på ett universalinstrument, Ta ut schemana på papper så är det lättare att tänka än ha det i datan och bläddra runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.