3 754 läst · 62 svar
4k läst
62 svar
Trefas - motorskydd etc.
J jonaserik skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får först kolla vad du har för motortyp. Ofta med förhållande 1:2 i varvtal är det på gamla maskiner dahlanderkoppling. Det finns även typer med helt skilda lindningar för hastighetsvalet och har du en sån motor skulle du kunna använda den du länkade till men de är mer ovanliga just när varvtalen har förhållandet du verkar ha på skylten.M mrmlz skrev:
Så har du möjlighet att mäta motstånd mellan de sex anslutningarna i motorlådan går det att komma vidare. Har du en summer av något slag går det också bra det gäller bara att få klart för sig hur de hänger ihop.
Svinsvårt att googla den här - mycket på italienska. Vad är jag ute efter när jag mäter resistansen? ...GK100 skrev:Du får först kolla vad du har för motortyp. Ofta med förhållande 1:2 i varvtal är det på gamla maskiner dahlanderkoppling. Det finns även typer med helt skilda lindningar för hastighetsvalet och har du en sån motor skulle du kunna använda den du länkade till men de är mer ovanliga just när varvtalen har förhållandet du verkar ha på skylten.
Så har du möjlighet att mäta motstånd mellan de sex anslutningarna i motorlådan går det att komma vidare. Har du en summer av något slag går det också bra det gäller bara att få klart för sig hur de hänger ihop.
Mät mellan de tre skruvarna jämte varandra på varje sida där ska du ha kontakt oavsett typ. Mäter du sen mellan sidorna ska du inte ha kontakt om det är separata lindningar och finns det är det en dahlanderkoppling. Du kan börja så.M mrmlz skrev:
Allt beror på hur den gamla är kopplad, den som TS har där kan kopplas på om med många sätt. Den so länkades till är säkert lika som en Kraus & Naimer, det blir att ringa upp hur kontakterna är, för att få det rätt.
Här finns det info om hur den ser ut i kontakterna
https://flippingbook.krausnaimer.com/KN_Catalog_SWE/27/#zoom=z
Här finns det info om hur den ser ut i kontakterna
https://flippingbook.krausnaimer.com/KN_Catalog_SWE/27/#zoom=z
Vad du än gör så fotografera allt på den gamla eller skriv upp, hur ledningarna är kopplade. Förbundna med vilka siffror, är några byglar mellan. Sen kan du mäta mellan anslutningarna, ringa med summer är bra, finns pip på ett universalinstrument, Ta ut schemana på papper så är det lättare att tänka än ha det i datan och bläddra runt.