S Stegväxellåda skrev:
Vad säger du om det ligger solpaneler på taket som förstörs??

Ja hela anläggningen förstörs inklusive skenor och kablar.

Vem betalar stillestånd dvs produktions bortfall?
Nää, hugg ner träd som riskerar att förstöra andras egendom!
Om man nu tycker grannen ska hugga ner träd med argumentet att de kan falla på solpanelen så skulle jag som granne undra varför du var så dum att du placerade solpanelerna där. Träden fanns rimligen på plats när solpanelerna installerades.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vill bara poängtera att det mig veterligen är VÄLDIGT ovanligt i Sverige att träd faktiskt "krossar hus". Jag har själv aldrig sett mer än lite takskador och kanske något krossat fönster om en sidogren råkar komma lite dumt.

Visst har det hänt att ett helt rum blir demolerat, men jag tycker oftast att det bara brukar vara en bild på ett träd som ligger lite snyggt lutat över huset. Fram med en maskin som kan hjälpa till att lyfta undan, sen laga lite tak och så fixa gräsmattan där kranbil/skotare/traktor kört och behåll veden eller lägg ut på blocket. Klart!
Du skulle varit här i Roslagen efter stormen Alfrida

• Gilla
Alti
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
En 120-årig tall går inte ner i första taget.....
Gran, vinter, ingen tjäle och vattensjukt är något annat.

Och lyckas blåsten få ner en sådan tall då har den även tagit med annat från ditt tak...
Jodå även tallar går i backen och även kan ruttna invändigt.

Hep Hep skrev:
Nope. 200 meter hade varit klart mer än enormt för en lönn. Näst intill superenormt.

Enligt vad jag hittat på nätet så har den nu levande största lönnen i Sverige en omkrets på 4,4 meter. Den som står fem meter från, och hänger över, vårt 1700-talshus med bevarandeskydd och rivningsförbud är drygt 4 meter i omkrets. Jag tycker nog att räcker för att få kallas för en enorm lönn.
Visa bild, vill se detta magnifika träd!

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J jeali skrev:
Du skulle varit här i Roslagen efter stormen Alfrida
Okej. Har du ett par bilder som visar ”krossade hus”? Inte små förråd, carports och sjöbodar, utan hus. Som är krossade. Då kanske jag kan ändra mig och min uppfattning.

Hep Hep skrev:
jag tog hit en arborist som skrivit ett intyg om att träden ser friska ut och nu är TryggHansa nöjda och kommer ersätta om det händer något.
Med hur många års mellanrum bör man ta hem en arborist som skriver intyg? Vad säger försäkringsbolaget? Vad säger arboristen?

Jag antar att det inte räcker med foton utan man behöver ta ur en borrkärna för att se om stammen har börjat ruttna. Och är det alla trädarter som smygruttnar?

Redigerat:
H Hybro skrev:
Tog ned 26 m höga tallen sydväst om mitt hus. 85 cm i roten.
Blev 8 kbm färdig ved (inkl, tjocka grenarna). Dryga 120 år.

Hade nått huset.

Svajade betänkligt i hårda vindar.
Betänkligt? Wtf

M MatsBengtsson89 skrev:
Visa bild, vill se detta magnifika träd!
Jag kommer bara ihåg den där önskan om bild på kvällar när det är mörkt och nu är trädet dessutom helt kalt sedan länge. Duger det med ett par äldre bilder från när arboristerna var här?

Första bilden är den enda jag har som visar hela trädet. Den andra visar mer avståndet till huset. Jag har skickat upp två normalstora arborister i trädet för att ha något att jämföra med. Eftersom trädet någon gång långt innan min tid blivit skadat eller hamlat är kronan inte så hög eller stor som den kunde varit. Vi har två andra lönnar på tomten med större kronor, men smalare stammar.

Som sagt kan man diskutera vad som är enormt eller inte, men så länge omkretsen är nära det som sägs vara det största i landet och jag äger huset som känner sig litet och hotat, tycker jag att jag har tolkningsföreträde. Det har jag nästan aldrig annars, men här kan jag väl få ha det?

Stort lövträd framför ett litet hus i trädgård under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stor lönn med kal stam nära ett hus, två arborister syns klättra i trädet, samt ett bord och en skottkärra i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Den kan man verkligen kalla en magnifik lönn.

Hade arboristerna bundit ihop delstammarna?

Alti Alti skrev:
Den kan man verkligen kalla en magnifik lönn.

Hade arboristerna bundit ihop delstammarna?
Japp och japp. De har kronstabiliserat, vilket betyder att de tre stammarna nu sitter ihop och ingen kan trilla utåt hur mycket den än vill.

En lite djävul sitter på min axel och viskar att jag ska såga ner den och göra virke av den. En del av de grenar som togs ner ligger på tork och de ser väldigt spännande ut.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ja det var en stor lönn! Låt den stå nu när du investerat tid och pengar i den. Väldigt fin!

• Gilla
Bror Irgens och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag kommer bara ihåg den där önskan om bild på kvällar när det är mörkt och nu är trädet dessutom helt kalt sedan länge. Duger det med ett par äldre bilder från när arboristerna var här?

Första bilden är den enda jag har som visar hela trädet. Den andra visar mer avståndet till huset. Jag har skickat upp två normalstora arborister i trädet för att ha något att jämföra med. Eftersom trädet någon gång långt innan min tid blivit skadat eller hamlat är kronan inte så hög eller stor som den kunde varit. Vi har två andra lönnar på tomten med större kronor, men smalare stammar.

Som sagt kan man diskutera vad som är enormt eller inte, men så länge omkretsen är nära det som sägs vara det största i landet och jag äger huset som känner sig litet och hotat, tycker jag att jag har tolkningsföreträde. Det har jag nästan aldrig annars, men här kan jag väl få ha det?

[bild]
[bild]
Förstår att det bara är en synvilla men på första bilden så ser det ut som att huset ryggar tillbaka för trädet… 🤭

Huset är lite skevt, men jag har aldrig tänkt närmare på varför. Inte förrän nu.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.