Nissens
Cole123 Cole123 skrev:
Vad gäller om ett träd på tomten rasar och krossar huset i en storm.

Har vanlig fritidshusförsäkring.
Krossar???
Vad bor du i? Ett tält?
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Enorma? 200 meter höga då.
Nope. 200 meter hade varit klart mer än enormt för en lönn. Näst intill superenormt.

Enligt vad jag hittat på nätet så har den nu levande största lönnen i Sverige en omkrets på 4,4 meter. Den som står fem meter från, och hänger över, vårt 1700-talshus med bevarandeskydd och rivningsförbud är drygt 4 meter i omkrets. Jag tycker nog att räcker för att få kallas för en enorm lönn.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonis2 och 8 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Är det din mark och ditt träd så kommer ditt FB ta kostnaden. Om du har rätt försäkring ( kolla med ditt FB).
Syns det att trädet är dåligt och det blåser omkull, kan självrisken bli högre/ ersättning utebli.

Står trädet på annans mark och det blåser ner är det ditt FB som åker på det.

Är trädet dåligt, du påpekat det för markägaren och denne vägrat ta ner det. Det blåser omkull och skadar ditt hus, då åker markägaren dit på det.

Kanske inte riktigt svar på din fråga.
Men lite nyttig info kanske.
Ett väldigt korrekt och sakligt svar.
 
  • Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
Cole123 Cole123 skrev:
Vad gäller om ett träd på tomten rasar och krossar huset i en storm.

Har vanlig fritidshusförsäkring.
Försäkringen tar skadan om det har varit stormvindar!
 
Cole123 Cole123 skrev:
Vad gäller om ett träd på tomten rasar och krossar huset i en storm.

Har vanlig fritidshusförsäkring.
Grannen hade två döda träd som vi storm norrifrån skulle falla över vårt hus. Grannen är halvårsvis under vintern i Syrien o gick inte att nå. Ringde Folksam och frågade om det inte hade varit bättre/billigare om de tog ned de döda träden vid tomtgränsen men fick till svar att de inte tog några kostnader för att fälla träden (trots att de i övrigt så gärna pratar om skadeförebyggande åtgärder)
Han menade att om det skulle inträffa så skulle det gå på min försäkring (minus självrisk + åldersavdrag) så deras passivitet skulle kunna bli dyrt för mig.
Nu hände ingen olycka under den vintern och så fick jag tag på grannen under sommaren som tog dit några polare o sågade ner träden.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F Fnularen skrev:
Ringde Folksam och frågade om det inte hade varit bättre/billigare om de tog ned de döda träden vid tomtgränsen men fick till svar att de inte tog några kostnader för att fälla träden (trots att de i övrigt så gärna pratar om skadeförebyggande åtgärder)
Antagligen inte så konstigt att de inte ville bekosta trädfällningen. De vet säkert hur ovanligt det är att träd orsakar skador de måste ersätta. Så kostnaden att ta ner träden jämfört med risken att de skulle behöva betala för trädskador gjorde säkert valet enkelt.
 
R
Cole123 Cole123 skrev:
Trädet är enormt. Därav min fundering.

Jag har nog aldrig sett en så stor gran som vi har på tomten 😄

Men vi har haft expertis på plats som hävdat att trädet står bra där det står.

...men nån dag ger ju även detta träd upp.
Inte en sådan där 200m gran som någon pratade om va🙈😉😂
 
L lbgu skrev:
Antagligen inte så konstigt att de inte ville bekosta trädfällningen. De vet säkert hur ovanligt det är att träd orsakar skador de måste ersätta. Så kostnaden att ta ner träden jämfört med risken att de skulle behöva betala för trädskador gjorde säkert valet enkelt.
..å säkert att de vet att pga åldersavdraget så skulle det inte kosta dem något.
 
De två sjuka drygt 100-åriga ekar från samma rot, som föll med ett års mellanrum, hade utan vidare krossat ett ordinärt hus.
 
De två sjuka drygt 100-åriga ekar från samma rot, som föll med ett års mellanrum, hade utan vidare krossat ett ordinärt hus.
 
Cole123 Cole123 skrev:
Vad gäller om ett träd på tomten rasar och krossar huset i en storm.
Ptja, bygga nytt minus rivningskostnad :)
 
Cole123 Cole123 skrev:
Vad gäller om ett träd på tomten rasar och krossar huset i en storm.

Har vanlig fritidshusförsäkring.
Men herregud. Ring dit och hör med dom.
 
Nissens
Jag såg bilderna innan ts tog bort dom. Jag personligen tycker inte att en sådan stor gran hör hemma i en trädgård. Jag hade nog tagit ned den och satt ett nytt träd där istället. Kanske ett fruktträd. 😊
 
Hep Hep skrev:
Nu gäller det här rådet för TryggHansa, men det kanske är lika hos andra bolag och rätt skönt om man är orolig och vill sova gott.

Jag har ett par enorma lönnar som skulle göra stor skada om/när de brakar in i huset. TryggHansa svarade att de ersätter om jag inte borde ha förstått att trädet var i dåligt skick, men att "det tar vi om det händer". Det kändes lite för luddigt, så jag tog hit en arborist som skrivit ett intyg om att träden ser friska ut och nu är TryggHansa nöjda och kommer ersätta om det händer något.
Grundregel 1 är att skadan skall vara oväntad och plötslig för att skadan skall ersättas via försäkring.
 
C
Hep Hep skrev:
Nu gäller det här rådet för TryggHansa, men det kanske är lika hos andra bolag och rätt skönt om man är orolig och vill sova gott.

Jag har ett par enorma lönnar som skulle göra stor skada om/när de brakar in i huset. TryggHansa svarade att de ersätter om jag inte borde ha förstått att trädet var i dåligt skick, men att "det tar vi om det händer". Det kändes lite för luddigt, så jag tog hit en arborist som skrivit ett intyg om att träden ser friska ut och nu är TryggHansa nöjda och kommer ersätta om det händer något.
Och hur länge räcker det beskedet? Det gäller förmodligen nu men om 1 år eller 2 år eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.