4774
Jag ringde mitt försäkringsbolag och frågade vad jag skulle göra om det började brinna i vår skog, förrutom att ringa brandkåren, vilka skyldigheter jag hade förrförra sommaren då allt var knastertorrt i skog och mark för att försäkringen skulle gälla och passade även på att fråga om våra träd i fastighetsgränsen mot grannen skulle falla på deras hus, vem som då behövde kontakta fb. Första frågan var för att börjar vår skog brinna så löper samtliga hus efter vårt att brinna upp .

Som svar på fråga 1, Spring för livet
Svar fråga 2, Grannen.

Jag kan väl själv tycka att jag åtminstone står för dennes självrisk iaf.

Tog ned 26 m höga tallen sydväst om mitt hus. 85 cm i roten.
Blev 8 kbm färdig ved (inkl, tjocka grenarna). Dryga 120 år.

Hade nått huset.

Svajade betänkligt i hårda vindar.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S staffan ekström skrev:
Grundregel 1 är att skadan skall vara oväntad och plötslig för att skadan skall ersättas via försäkring.
Eftersom arboristen sagt att träden mår bra och kronan nu är stabiliserad, så vore det väldigt oväntat om det föll över huset nu.

C carra skrev:
Och hur länge räcker det beskedet? Det gäller förmodligen nu men om 1 år eller 2 år eller?
Jag tog upp det och föreslog att jag tog en bild av träden varje år och på det sättet kunde visa att de utifrån såg ut som när arboristen gick i god för dem. Det tyckte försäkringsbolaget var helt ok.

tensiden tensiden skrev:
Vill bara poängtera att det mig veterligen är VÄLDIGT ovanligt i Sverige att träd faktiskt "krossar hus". Jag har själv aldrig sett mer än lite takskador och kanske något krossat fönster om en sidogren råkar komma lite dumt.

Visst har det hänt att ett helt rum blir demolerat, men jag tycker oftast att det bara brukar vara en bild på ett träd som ligger lite snyggt lutat över huset. Fram med en maskin som kan hjälpa till att lyfta undan, sen laga lite tak och så fixa gräsmattan där kranbil/skotare/traktor kört och behåll veden eller lägg ut på blocket. Klart!
Vad säger du om det ligger solpaneler på taket som förstörs??

Ja hela anläggningen förstörs inklusive skenor och kablar.

Vem betalar stillestånd dvs produktions bortfall?
Nää, hugg ner träd som riskerar att förstöra andras egendom!

tensiden tensiden skrev:
Vill bara poängtera att det mig veterligen är VÄLDIGT ovanligt i Sverige att träd faktiskt "krossar hus". Jag har själv aldrig sett mer än lite takskador och kanske något krossat fönster om en sidogren råkar komma lite dumt.

Visst har det hänt att ett helt rum blir demolerat, men jag tycker oftast att det bara brukar vara en bild på ett träd som ligger lite snyggt lutat över huset. Fram med en maskin som kan hjälpa till att lyfta undan, sen laga lite tak och så fixa gräsmattan där kranbil/skotare/traktor kört och behåll veden eller lägg ut på blocket. Klart!

H heimlaga skrev:
Det har hänt att fallande träd har krossat hus men då har det i allmänhet varit frågan om fuskbyggen där det absolut inte är hälsosamt att vistas inomhus när det är snö på taket eller när det blåser över 15 sekundmeter. Eller genomruttna rivningshus som höll på att rasa ihop likaväl.
Det vanliga är att det antingen blir bucklor i takplåten och kanske något krossat fönster eller i värsta fall blir något smärre hål i taket där det kan komma in regnvatten och ställa till en fuktskada.
En stor tall på över 2 ton förstör det mesta i sin väg.

• Gilla
Larmal
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Världens högsta träd är ~116 m... Just sayin'.
115,56 meter. Överdriv inte😉🤪

• Haha
  • Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Vi är försäkrade hos TH, och när det hände oss var det inga problem.
Ett träd blåste omkull och välte vår bod. Fick redan vid första samtalet godkänt att ta in folk för att få bort trädet.
Efter ett par veckor kom pengar för att bygga en ny bod.
Det viktigaste för TH, verkade vara att det verkligen var stormvindar och inget mindre blåsigt.
Ett träd från vår tomt (stor gran) föll på grannens tak och slog sönder ett 40 tal takpannor samt knäckte takfoten där den träffade, grannens försäkringsbolag
betalade det, enligt fb skulle dom ha påpekat risken för oss att det vid hård blåst kunde falla på deras hus, om dom gjort det skulle vårat fb stått för skadan.
Har något att göra med att skogen stod där långt innan huset byggdes.

Hep Hep skrev:
Nope. 200 meter hade varit klart mer än enormt för en lönn. Näst intill superenormt.

Enligt vad jag hittat på nätet så har den nu levande största lönnen i Sverige en omkrets på 4,4 meter. Den som står fem meter från, och hänger över, vårt 1700-talshus med bevarandeskydd och rivningsförbud är drygt 4 meter i omkrets. Jag tycker nog att räcker för att få kallas för en enorm lönn.
Men om den är 2 meter hög då?

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Men om den är 2 meter hög då?
Ordet "enorm" är väldigt relativt och beror på både situation och art. Enligt mina definitioner är ett träd på två meter aldrig enormt, en tvåmetersrånare i en mörk gränd upplevs som enormt av de flesta och en vårta på p... med två meter i diameter är superduperenorm. Jag tror inte vi kommer längre i frågan.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
S Stegväxellåda skrev:

En stor tall på över 2 ton förstör det mesta i sin väg.
Om stortallen står låt oss säga 10 meter från huset är det bara kronan som slår i och den sprider vikten en hel del och dämpar fallet. Dessutom är det ovanligt att tallar blåser omkull.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Cole123 Cole123 skrev:
Vad gäller om ett träd på tomten rasar och krossar huset i en storm.

Har vanlig fritidshusförsäkring.
Sånt kan bli dyrt.
Vi fick grannens björktopp över garagetaket, två bilar. Björken var sjuk och detta hade vi påtalat i skrift och muntligen flera gånger utan åtgärd. En natt mot annandagen brakade det till. Summa självrisker för oss blev ca 10.500, lite för mycket att ”bjuda” på, speciellt som relationen med grannen var under isen.
Några månader senare fick vi grannens försäkringsbolag att ta våra kostnader - dock med hot från oss om att vidta rättsliga åtgärder. Grannen gömde sig helt under processen.

• Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
S Stegväxellåda skrev:

Jag hade gärna sett det träd som lyckas sopa till HELA vår solcellsanläggning. Dessutom gärna inklusive växelriktarna och kablage m.m. som inte är direkt på taket. Mammutträd kanske? Inte ens den största eken vi har i trädgården hade orsakat mer skada än att jag tyckt det var tråkigt att det skedde, mest för att det förmodligen blir tomt efter trädet.

Det här "om" gör allt väldigt tråkigt. Rimlighet borde vara ledordet. Är trädet murket eller lutar eller liknande? Ta ner det i tid. Är det friskt? Låt det stå. Plantera gärna fler träd.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Tog ned 26 m höga tallen sydväst om mitt hus. 85 cm i roten.
Blev 8 kbm färdig ved (inkl, tjocka grenarna). Dryga 120 år.

Hade nått huset.

Svajade betänkligt i hårda vindar.
En 120-årig tall går inte ner i första taget.....
Gran, vinter, ingen tjäle och vattensjukt är något annat.

Och lyckas blåsten få ner en sådan tall då har den även tagit med annat från ditt tak...

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jag hade gärna sett det träd som lyckas sopa till HELA vår solcellsanläggning. Dessutom gärna inklusive växelriktarna och kablage m.m. som inte är direkt på taket. Mammutträd kanske? Inte ens den största eken vi har i trädgården hade orsakat mer skada än att jag tyckt det var tråkigt att det skedde, mest för att det förmodligen blir tomt efter trädet.

Det här "om" gör allt väldigt tråkigt. Rimlighet borde vara ledordet. Är trädet murket eller lutar eller liknande? Ta ner det i tid. Är det friskt? Låt det stå. Plantera gärna fler träd.
Exakt.

Min plan för kommande vinter är att ta ned ett antal sjuka eller misstänkt sjuka träd som är inom en trädlängds avstånd från en grannes hus och uthus. Jag hade inte tid att ta tag i det i fjol vintras när vi först upptäckte det men den här vintern skall allt som visar påtagliga tecken på sjukdom tas bort. De friska träden får stå kvar.

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.