28 756 läst · 72 svar
29k läst
72 svar
Totalrenovering av enplansvilla (första huset)
Det är denna dörr: https://www.elitfonster.se/vara-produkter/dorrar/altandorr/ed-100/Ursviken skrev:
Modulmått 12x21 (bredaste singeldörr som jag kunde hitta) och med Elitfönsters löstagbara spröjs.
Snyggt! 👍 Vart köpte du slangvindan och de delarna ifrån? Vill också uppgradera högtryckstvättslösning i garaget 😊J jockebq skrev:Senaste tidens projekt har varit att öppna upp mellan vardagsrum och altan. Tidigare satt det 3 fasta fönster:
[bild]
Funderade länge på att slå till på något skjut/vikparti och ersätta alla fönster med detta. Men prislappen, och jobbet för att bära av gjorde att vi valde att gå en något annorlunda väg.
Målet är att få så mycket öppning som möjligt, och då kom vi på att sätta två 120cm breda dörrar bredvid varandra och behålla regeln mellan gav oss mer öppning än vad en skjutdörr skulle ge, till en mycket mer rimlig prislapp:
Planen:
[bild]
[bild]
Rejäla dörrar:
[bild]
På plats:
[bild]
Fick testa på att vara plåtslagare, nöjd med resultatet (ignorera altanens skick, den ska bytas nästa år):
[bild]
Saknas bara smyg och en snygg lösning med fönsterbrädan på insidan:
[bild]
[bild]
Hann även med att få upp slangvinda för högtryckstvätt och centraldammsugaren i garaget:
[bild]
Slangvindan är köpt på Blocket, säkert 5-10 år gammal (industrimodell), kunde tyvärr inte hitta någon märkning på den. I övrigt har jag kompletterat med kopplingar och handtag från Amazon.E erikwrenno skrev:
Fungerar väldigt bra, förutom att det är lite för stor dimension på högtrycksslangen, så får inte riktigt så bra tryck som jag vill ha.
En stor dimension på högtrycksslangen är inte på något sätt negativt för trycket.J jockebq skrev:Slangvindan är köpt på Blocket, säkert 5-10 år gammal (industrimodell), kunde tyvärr inte hitta någon märkning på den. I övrigt har jag kompletterat med kopplingar och handtag från Amazon.
Fungerar väldigt bra, förutom att det är lite för stor dimension på högtrycksslangen, så får inte riktigt så bra tryck som jag vill ha.
Snyggt, men tycker du spröjsen tillför något? Vi tog bort våra, och vilket lyft det blev.J jockebq skrev:Senaste tidens projekt har varit att öppna upp mellan vardagsrum och altan. Tidigare satt det 3 fasta fönster:
[bild]
Funderade länge på att slå till på något skjut/vikparti och ersätta alla fönster med detta. Men prislappen, och jobbet för att bära av gjorde att vi valde att gå en något annorlunda väg.
Målet är att få så mycket öppning som möjligt, och då kom vi på att sätta två 120cm breda dörrar bredvid varandra och behålla regeln mellan gav oss mer öppning än vad en skjutdörr skulle ge, till en mycket mer rimlig prislapp:
Planen:
[bild]
[bild]
Rejäla dörrar:
[bild]
På plats:
[bild]
Fick testa på att vara plåtslagare, nöjd med resultatet (ignorera altanens skick, den ska bytas nästa år):
[bild]
Saknas bara smyg och en snygg lösning med fönsterbrädan på insidan:
[bild]
[bild]
Hann även med att få upp slangvinda för högtryckstvätt och centraldammsugaren i garaget:
[bild]
Nej det har du rätt i, men tror inte högtryckstvätten orkar med det högre flödet. Eller varför är det skillnad om jag byter till en tunnare slang?F fsn skrev:
Jag tycker det gör otroligt mycket för huset, varje gång man putsar fönster så ser det fel ut när spröjsen är borttagna.Robert63 skrev:
Nu är smygarna på plats, och fick till en rätt fin lösning med fönsterbrädet, förlängde det och tillverkade en specialsmyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Återigen, ignorera allt som har med altanen att göra, den är genomröten och ska bytas nästa år (inkl. möbler).
Vad har du för uppvärmning? Vi hade en liknande lösning men äldre och under fönstren en lång och tjock radiator. Jag satte klinker på en yta som sträcker sig från fönsterväggen och 1 meter in i rummet och lade ner golvvärmeslang (LK 16 mm plaströr/slang, 5 cm isolering mot betongvalvet). På vintern kör jag radiatorvattnet direkt in i de rören från bergvärmen. Det fungerar ypperligt. I normala fall hade man ju haft shunt och pump men i detta fall blir golvet som en traditionell radiator.
Vi valde Willabs bästa skjutparti och fick det installerat av lokala snickare. Det tätar dock inte helt 100 så dörrar är inte en dålig lösning. Snyggt!
Vi valde Willabs bästa skjutparti och fick det installerat av lokala snickare. Det tätar dock inte helt 100 så dörrar är inte en dålig lösning. Snyggt!
Frånluftsvärmepump och vattenburen golvvärme i hela huset.F fb35523 skrev:Vad har du för uppvärmning? Vi hade en liknande lösning men äldre och under fönstren en lång och tjock radiator. Jag satte klinker på en yta som sträcker sig från fönsterväggen och 1 meter in i rummet och lade ner golvvärmeslang (LK 16 mm plaströr/slang, 5 cm isolering mot betongvalvet). På vintern kör jag radiatorvattnet direkt in i de rören från bergvärmen. Det fungerar ypperligt. I normala fall hade man ju haft shunt och pump men i detta fall blir golvet som en traditionell radiator.
Ja, skjutparti/vikparti är snyggt, men i vårt fall så var vinsten så liten för den högre kostnaden och allt extra jobb med att bära av. Är ändå nöjd med denna lösning, trots att det är lite annorlunda.
Ah, med mitt sista "Snyggt!" menade jag din lösning, inte min!!! Jag inser att jag framstod som lite narcissistisk där Så här i efterhand hade jag nog inte heller stört mig på stolpen. Vi hade dock ett färdigt betongvalv över fönstren som inte behövde stöttas på något sätt alls så det gjorde att vi valde skjutpartiet.
Snygg lösning DU gjort!!!
Livsnjutare
· Stockholm
· 220 inlägg
Riktigt snyggt med öppningen mot altan.
TS,är du snickare till vardags? För det du gjort kräver nog sin man!
F fb35523 skrev:Ah, med mitt sista "Snyggt!" menade jag din lösning, inte min!!! Jag inser att jag framstod som lite narcissistisk där Så här i efterhand hade jag nog inte heller stört mig på stolpen. Vi hade dock ett färdigt betongvalv över fönstren som inte behövde stöttas på något sätt alls så det gjorde att vi valde skjutpartiet.
Tack så mycket!PG Lindgren skrev:
Nej, inte alls, jobbar kontorsjobb. Tycker dock om att göra saker på egen hand, så man vet att det blir bra!C camaro z28 skrev:
Kom på att jag har fått lite mer gjort under våren, när huset köptes hade vi denna kaminen installerad:
Monterades ner och såldes för att kunna lägga nytt golv och sätta dit en lite smidigare modell
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Monterades ner och såldes för att kunna lägga nytt golv och sätta dit en lite smidigare modell
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
snyggt jobbat.👍
Ang högtryckstvätten..
Det är inte så att du kör med originalmunstycke / handtag med den tunna slangen och med ett större rejälare handtag med aningen för stort munstycke till den grova slangen?
Högtryckstvättar är känsliga på rätt storlek på hålet i munstycket för att fungera optimalt..
Och det är en balans som måste avvägas mot storlek på högtrycktvättens pumpstorlek.. så man måste ofta byta munstycken till rätt storlek för perfekt funktion på just din märke och modell på tvätt..
Hur stor slangens invändiga mått är av liten betydelse så länge flödet räcker och det inte tar en hel evighet att fylla slangen förstås..😀
Hoppas det gav nån aha tanke
Ang högtryckstvätten..
Det är inte så att du kör med originalmunstycke / handtag med den tunna slangen och med ett större rejälare handtag med aningen för stort munstycke till den grova slangen?
Högtryckstvättar är känsliga på rätt storlek på hålet i munstycket för att fungera optimalt..
Och det är en balans som måste avvägas mot storlek på högtrycktvättens pumpstorlek.. så man måste ofta byta munstycken till rätt storlek för perfekt funktion på just din märke och modell på tvätt..
Hur stor slangens invändiga mått är av liten betydelse så länge flödet räcker och det inte tar en hel evighet att fylla slangen förstås..😀
Hoppas det gav nån aha tanke