Det låter inte dumt :)

AndersMalmgren skrev:
Ja det är inte lätt, jag har kommit på en ide för en ny produkt, en Kinect som man har på ett stativ, den självnivellerar precis som en laser sedan roterar den 360 grader och fotar av rummet i 3D sedan får man en exakt CAD av utrymmet med vinklar och allt :D
Jag tror Bosch har en sådan. Man sätter upp lite klisterlappar på strategiska punkter och kan sen ställa upp sin scanner på olika ställen. för att få en komplett 3D-modell.

Titta, någon har redan tänkt på det :D

3D scanning används ju mycket i anläggningsbranschen t.ex. vid tunnelbygge och vägbyggen för att kalkylera massor. Vissa tillämpningar finns även i industrin som ibland kan ha dålig koll på sina fasta maskiner. Man använder då scannern för att underlätta måttsättning och rördragning vid utbyggnad och renovering. Jag har själv fått det demonstrerat för mig tillsammans med Leica, men en bra maskin kostar över miljonen.

En kille på jobbet håller på med det för småskaliga objekt, man tar en projektor, denna lyser med ett rutnät över objektet i fråga sedan fotar man högupplösta bilder på det hela. Kvaliten på resultatet är beroende av pixlarnas storlek som projeceras på objektet i fråga och även kameran man fotar med. Men för små prylar blir det jävligt bra.

Funkar ju inte för mig dock jag måste ju få med alla vinklar av intresse i samma scanning annars vet man ju inte att vinklarna stämmer relativt varandra.

AndersMalmgren skrev:
Här kan man se hur luckorna såg ut innan rivning (Vi ska dock sprutspackla och måla dem i någon off white) Vi har dessutom gjort garderoben till vänster mindre så vi får in ett 60 skåp istället för 40 skåp

[bild]

Vi har ungefär lika stort kök idag med speglar vilket vi tycker funkar bra
[bild]
Ursäkta off-topic, men menar du att ni har haft dubbla lägenheter under de två år ni renoverat? Låter som en riktigt, riktigt dyr renovering för att vinna några centimeter i badrum och kök. :confused:

Uppsaladröm skrev:
Ursäkta off-topic, men menar du att ni har haft dubbla lägenheter under de två år ni renoverat? Låter som en riktigt, riktigt dyr renovering för att vinna några centimeter i badrum och kök. :confused:
Nja...det är nog t.o.m så att det kan ha blivit en billig renovering för med den prisutveckling som varit de senaste åren i centrala Stockholm kan TS i slutänden kanske t.o.m tjänat på att ha två lägenheter pågång.

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Nja...det är nog t.o.m så att det kan ha blivit en billig renovering för med den prisutveckling som varit de senaste åren i centrala Stockholm kan TS i slutänden kanske t.o.m tjänat på att ha två lägenheter pågång.
Det har garanterat varit en plusaffär. I alla fall så länge lägenheten blir klar innan någon blir arbetslös eller sjuk, blir med barn (igen) eller är otrogen...

TS, du har verkligen gjort ett fantastiskt jobb och jag beundrar din passion (och noggrannhet med detaljer som balanserar på gränsen till galenskap). Arbetet ni lägger ner kommer de boende sannolikt glädjas åt i decennier framöver, till skillnad från många andra av dagens renoveringar.

Men det finns ändå ett råd, eller i alla fall tanke, jag vill dela med mig av. Jag gissar att jag är lite äldre än dig och är det någonting jag har lärt mig så är det att det aldrig blir riktigt som man har tänkt sig. Se till att spendera så mycket tid du kan med ditt barn. De här åren kommer inte tillbaka. Det är roligare att åka pulka med sin pappa än att bo i ett rum med 90-gradiga väggar och stuckatur. Lägg tid på din sambo så att hon inte tröttnar på dig. Det är ingen som tror att det kommer hända, ändå så händer det hela tiden. Bilden där hon står med barn i famnen i ett hav av betongkross gör mig beklämd. Läs Stew's tråd om biorummet. Den ger perspektiv på tillvaron.

Redigerat:
  • Gilla
Peternow och 5 till
  • Laddar…
Fastän problemet med båda era resonemang är att TS skulle tjänat på lägenheten oavsett om han gjort nåt med den eller inte pga prisutvecklingen. Jag sålde en lägenhet i Vasastan för ett par år sen som snittade 150 tusen i prisökning per år utan att jag lyfte ett finger. Jag la 60 000 kr på att renovera badrummet, slätspackla väggarna, fräsa in lite el och gjorde en fin vinst på 1 mille efter att jag ägt den i 6 år. Då satt samma Ikeakök från hyresåren 10 år tidigare kvar...

Så att värdet gått upp med x antal hundra tusen hjälper inte så mycket om TS lagt ett par hundra tusen på att renovera stället. Visst kanske den kan komma upp i lite högre pris jämfört med en standardrenoverad likadan lägenhet, men själv skulle jag aldrig betala ett par hundratusen mer för några raka hörn, ett 20 cm större kök och lite specialdetaljer. Sorry TS, inte att förringa ditt arbete. Enda gången jag skulle göra en sån investering du gör är om jag vet att jag ska bo där resten av livet. Men i Sthlm flyttar folk vart 3-5 år beroende på förändrad familjesituation, så där skulle jag aldrig göra det.

Uppsaladröm skrev:
Den gamla lägenheten är obelånad så det är enbart en avgift att betala, en av Stockholms äldsta föreningar så stabil och obelånad, mao nästan ingen avgift att prata om. Däremot har vi en del ränta på det nya boendet men får erkänna att det finns andra faktorer som stressar mer :D

@Nyfniken: Tack för omtanken, en av anledningarna till att det går segt är just att jag lägger mycket tid på familjen, men bra råd som alla borde tänka på!

DSC_0196.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Uppsaladröm skrev:
Fastän problemet med båda era resonemang är att TS skulle tjänat på lägenheten oavsett om han gjort nåt med den eller inte pga prisutvecklingen. Jag sålde en lägenhet i Vasastan för ett par år sen som snittade 150 tusen i prisökning per år utan att jag lyfte ett finger. Jag la 60 000 kr på att renovera badrummet, slätspackla väggarna, fräsa in lite el och gjorde en fin vinst på 1 mille efter att jag ägt den i 6 år. Då satt samma Ikeakök från hyresåren 10 år tidigare kvar...

Så att värdet gått upp med x antal hundra tusen hjälper inte så mycket om TS lagt ett par hundra tusen på att renovera stället. Visst kanske den kan komma upp i lite högre pris jämfört med en standardrenoverad likadan lägenhet, men själv skulle jag aldrig betala ett par hundratusen mer för några raka hörn, ett 20 cm större kök och lite specialdetaljer. Sorry TS, inte att förringa ditt arbete. Enda gången jag skulle göra en sån investering du gör är om jag vet att jag ska bo där resten av livet. Men i Sthlm flyttar folk vart 3-5 år beroende på förändrad familjesituation, så där skulle jag aldrig göra det.
Det handlar inte alltid om pengar utan att man ska trivas också, jag skulle inte trivas i en lägenhet med klickgolv och övermålade snickerier, fult kakel, laminatklinker, plastmatta etc.

Men du har rätt, grannen ovanför mig sålde precis sin identiska lägenhet för 800k mer än vad vi gav helt orenoverad, nya grannen renoverar för fullt. Så utan att lägga ett finger har vi tjänat 800 tusen på knappt två år, rätt bra värdeökning :D Ska bli kul och se vad renoveringen spelar in i det hela när man säljer :D

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Uppsaladröm skrev:
Fastän problemet med båda era resonemang är att TS skulle tjänat på lägenheten oavsett om han gjort nåt med den eller inte pga prisutvecklingen.
Har det med saken att göra?

Jag menar att TS har tjänat på att äga två st bostäder de senaste två åren. Oavsett renovering.

AndersMalmgren skrev:
Den gamla lägenheten är obelånad så det är enbart en avgift att betala, en av Stockholms äldsta föreningar så stabil och obelånad, mao nästan ingen avgift att prata om. Däremot har vi en del ränta på det nya boendet men får erkänna att det finns andra faktorer som stressar mer :D
Om du säljer den gamla lägenheten så kan du ju betala av lånet på den nya med pengarna. Jag skulle nog visst vilja påstå att den är belånad. Att den inte står som säkerhet för det lånet är en annan sak.

Sicket jäkla stolleprojekt:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.