Jag håller med din tjej. Köket är ju rätt litet och dessutom med massa vinklar och vrår. Det ser lätt trångt och stökigt ut med spontad panel på så små ytor. Detsamma gäller ju egentligen lucktypen, men där antar jag att ni har bestämt er. Generellt tycker jag att den typen av luckor gör sig bättre i lite större kök, medan det tenderar att se stökigt ut i mindre.
 
Här kan man se hur luckorna såg ut innan rivning (Vi ska dock sprutspackla och måla dem i någon off white) Vi har dessutom gjort garderoben till vänster mindre så vi får in ett 60 skåp istället för 40 skåp

Visa bilaga 105545

Vi har ungefär lika stort kök idag med speglar vilket vi tycker funkar bra
Visa bilaga 131826
 
Redigerat:
Ja, alltså det ser helt klart okej ut. Det är väl en fråga om tycke och smak, men jag hade hållit mig borta från spontad panel och kört på släta täcksidor. Även om lucktypen är lite gammeldags så är ju konfigurationen av köket med inbyggda vitvaror och ugn i högskåp o.s.v. en ganska ny företeelse och jag är lite allergisk mot när man blandar detta hejvilt. Det blir lite som när mäklare skriver "tidstypiskt kök och badrum" i en sekelskifteslägenhet när man vid byggåret gick på toa i ett utedass på innergården eller i bästa fall i trapphuset och i köket fanns varken vinkylar eller induktionshällar.
 
Så tidstypiskt vill vi INTE ha det, dessutom är dasset bortaget sedan länge (Vår 1800-tals lgh på Östermalm var en av de sista att ta bort dasset dock).

Men vi ska använda samma profiler som original på foder och socklar samt restaurera hatthyllan som satt orginal
 
T
Fan, det gamla köket var ju riktigt snyggt, varför rev ni det?
 
tank77 skrev:
Fan, det gamla köket var ju riktigt snyggt, varför rev ni det?
Golvet var lite snett. :p
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Mest för att det var svårt att behålla det när vi skulle riva ut golvet samt fejkklinkern, sedan var den konstigt byggt, tex har de byggt ett eget hörnskåp av ett vanligt skåp istället för att använda ett riktigt hörnskåp där man kan utnyttja även utrymmet i hörnet
 
  • Gilla
Stefanss
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Golvet var lite snett. :p
7 465 inlägg, 38 bilder var av ingen på något av dina egna byggprojekt, kanske inte ska klaga på andra som faktiskt renoverar?
 
  • Gilla
Peternow och 3 till
  • Laddar…
Är spontpanel i möbler tidstypiskt för 1920? Föräldrarnas gamla sommarstuga från 1926 hade köksväggar i spontad panel, men de platsbyggda skåpen hade släta ytor och gick upp i taket.

Erat gamla kök ser lite underligt planerat ut så det är nog rätt att byta ut det med tanke på att ni har bytt allt annat.
 
AndersMalmgren skrev:
7 465 inlägg, 38 bilder var av ingen på något av dina egna byggprojekt, kanske inte ska klaga på andra som faktiskt renoverar?
Läste du alla inläggen bara för att skriva det där?!
 
  • Gilla
cust3000 och 1 till
  • Laddar…
Japp, jag använde ett avancerat datamining-filter jag skrivit
 
Dessutom har vi olika uppfattning om lägsta nivå

Nyfniken skrev:
Får man fråga hur mycket pengar det här massiva golvet kommer kosta jämfört med att riva ut laminatgolvet och lägga ett vanligt parkettgolv i stället?
 
Konsten att passa in ett vinkelrätt kök i en icke vinkelrät lägenhet. Ytterväggen och bortre vägg i denna bild är vinkelräta (relativt varandra), så vi har valt att utgå från dessa. Regeln till höger i bilden på golvet är därför parallell mot ytterväggen
DSC_0182.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har tillverkat en vinkelhake modell större, genom Pythagoras sats etc har vi säkerställt att den är vinkelrät. Sedan har vi ställt lasern så att den markerar var väggen kommer vara (kolla på dosaorna i nederkanten av bilden). Man kan se på bilden att vi kommer få bredde pelaren några centimeter för att väggen och pelarn ska linjera. Man kan även se att lasern inte är paralell med plyfan på golvet, detta är för att den är parallell med väggen till vänster (inte i bild). Detta skapar lite problem vid golvläggning, vi har inte bestämt om vi ska låta öppningen till köket vara lite snett för att detta vinkelfel ska bli lite mindre.
DSC_0181.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målet är att väggarna och pelaren ska linjera på detta vis
linjera.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regling av garderob är iallafall klar
DSC_0180.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vilket projekt att få allt att passa. Jag hade fått en mental krasch tror jag :). Bra skruvdragare på bilden med, har en lika dan :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Ja det är inte lätt, jag har kommit på en ide för en ny produkt, en Kinect som man har på ett stativ, den självnivellerar precis som en laser sedan roterar den 360 grader och fotar av rummet i 3D sedan får man en exakt CAD av utrymmet med vinklar och allt :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.