19 075 läst · 151 svar
19k läst
151 svar
Tillåtet att krossa och gräva ned gamla betongpannor på tomten?
OT: I till exempel Motala kommun skulle det nog kosta betydligt mer, de kan ta 10tkr för att åka och kika på en reservdelstraktor i ett garage för att en granne anmältIntet skrev:
Som sagt. Inte undra på att kommunalskatten är hög. Minst två tjänstemän ryckte ut, i kommunens bil, kan tänkas. Plus analys och därefter ett gemensamt möte för genomgång av provresultaten och eventuella konsekvenser.
2 h./2 personer = 2000kr.
Hantering prov = 1000kr
Bil = 100
Hela miljökontoret. 4 Pers = 2000kr
Rapportskrivning = 1h = 500kr
Totalt. 5600kr.
Sannolikt betydligt mer.
Vad i hela friden är det för samhälle vi hamnat i?!F fribygg skrev:
Liknar mera ett helvete snart med alla bestämmelser ner på detaljnivå som styr i snart sagt allt vi gör.
Att kalla det demokrati är mera en chimär numera, när snart sagt det enda vi har rätt till är att rösta på ett parti, resten ska detaljstyras ner på millimeternivå av byråkrater som själva styrs av högre uppsatta byråkrater och ingen vågar gå utanför boxen eller det PM som råkar styra ordningen för stunden.
En demokrati är endast levande och utvecklande när det finns tillräckligt många rebeller (som mig) som går till attack mot beslut som endast nyttar till begränsningar i samma demokrati.
I denna tråden och många andra är det många som hänvisar till "att så är lagen och bestämmelsen" och accepterar utan att ifrågasätta, istället för att just ifrågasätta och påvisa orimligheten.
Som jag skrev i annan tråd, snart ringer någon Rickard Rättrådig till sin lokala kommuns Miljö och Hälsa och frågar vad denne ska göra av snön man skottat bort från sin garageuppfart och triggar någon mupp på avdelningen så att det snart inom något år dyker upp propåer att snön från garageuppfarter måste samlas in för att "de oerhört skadliga ämnena" i just den snön måste tas om hand på ett säkert och "miljövänligt" sätt till gagn för alla jordens medborgare.🙄
PS
Snälla, tipsa inte mupparna om detta, snart är de i din trädgård!
Är väl inte så oväntat att du inte förstår vad en demokrati är.mikethebik skrev:
Vad i hela friden är det för samhälle vi hamnat i?!
Liknar mera ett helvete snart med alla bestämmelser ner på detaljnivå som styr i snart sagt allt vi gör.
Att kalla det demokrati är mera en chimär numera, när snart sagt det enda vi har rätt till är att rösta på ett parti, resten ska detaljstyras ner på millimeternivå av byråkrater som själva styrs av högre uppsatta byråkrater och ingen vågar gå utanför boxen eller det PM som råkar styra ordningen för stunden.
En demokrati är endast levande och utvecklande när det finns tillräckligt många rebeller (som mig) som går till attack mot beslut som endast nyttar till begränsningar i samma demokrati.
I denna tråden och många andra är det många som hänvisar till "att så är lagen och bestämmelsen" och accepterar utan att ifrågasätta, istället för att just ifrågasätta och påvisa orimligheten.
Som jag skrev i annan tråd, snart ringer någon Rickard Rättrådig till sin lokala kommuns Miljö och Hälsa och frågar vad denne ska göra av snön man skottat bort från sin garageuppfart och triggar någon mupp på avdelningen så att det snart inom något år dyker upp propåer att snön från garageuppfarter måste samlas in för att "de oerhört skadliga ämnena" i just den snön måste tas om hand på ett säkert och "miljövänligt" sätt till gagn för alla jordens medborgare.🙄
PS
Snälla, tipsa inte mupparna om detta, snart är de i din trädgård!
Men en demokrati är när majoriteten bestämmer saker och majoriteten har nu bestämt att man inte får gräva ned vad som helst var som helst. Så slipper vi förhoppningsvis trådar som ”Min granne gräver ner farligt avfall vid tomtgränsen” eller ”företag x har anlagt en deponi bredvid min brunn och mitt vatten går inte att dricka nu”.
Men det kanske du tycker är okej också..

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 040 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 040 inlägg
Det kan väl inte komma som en överraskning att vårt samhälle går denna väg mot ökad styrning, kontroll och repression. Och det är ju en självspelande piano, de som söker sig till offentliga jobb eller uppfostrande media tenderar att tro på centralism (top-down) och just ökad kontroll och styrning av den enskilde. Och vi betalar alltså deras uppehälle med skattemedel för att ägna sina yrkeskarriärer åt att öka styrning, kontroll och repression. Jag kan inte se något annat utfall för samhället med detta upplägg, det finns ingen inbyggd mekanism som rensar bort dessa personer från makten och deras idéer från författning. Det bara ackumulerar och blir värre och värre.
Jag håller fullkomligt med om att mycket är vansinne men tycker att i denna tråd bör vi svara på TS fråga om hur lagstiftningen ser ut. Debattera vansinnet tycker jag passar bättre i någon annan tråd.mikethebik skrev:
Skrev han som ofta svävar iväg värst av alla... 😳😳😳
Nej. De kan i rimlighetens namn, inte vara giftiga.Alfredo skrev:
Så var det klart. Över till utsvävningarna om vår bristande demokrati och World goverment.
Vi testas hela tiden och vi vänjer oss i samma takt. När vädret diskuteras avslutas varje stycke med: -"På grund av klimatförändringen".
Gråa regniga jular på sextiotalet, var just bara det. Gråa och regniga. Nu är de fortfarande gråa och regniga men med det obligatoriska tillägget: -"på grund av klimatförändringen".
När USA med vänner invaderade Irak, var det just det. En invasion. Varken mer eller mindre. Numera är invasioner inte längre bara invasioner. Nä, det duger inte. fullskaliga eller i nödfall storskaliga, är dagens mantra.
Likaså är det inte längre ekonomer, läkare osv. som tycker till. Nej det går inflation i detta med. Chefsekonomer, allehanda experter, forsknkngschefer, stjärnor, överläkare, skall det numera vara och vi vänjer oss vid det ökade avståndet här med. Vi här nere och de vise där uppe.
Om pannorna inte kommer från ditt tak kan det bli knepigt för den det kommer ifrån att visa att prylarna från deras tak rivningen hamnat på rätt ställe. Ibland kräver ju kommunen verifikat på att avfallet hanterats rätt, antagligen bara aktuellt när det är bygg/rivnings lov inblandat.
Men om man köper pannorna från någon som tar ner dem?Sir Anton skrev:
Kan ju inte klassas som avfall om man köper dem?
Jodå! Kolla på USA där de nu röstat fram Trump som har med sig Musk. Musk första uppdrag var att ta bort regler för hur bilföretagen ska behöva rapportera vid olyckor med självkörande bilar. Så visst finns mekanismen, vi väljare. Sen att det där verkar bli så att den med mest pengar bestämmer lagarna efter sin egen vinning, det är väl något annat.Claes Sörmland skrev:
Det kan väl inte komma som en överraskning att vårt samhälle går denna väg mot ökad styrning, kontroll och repression. Och det är ju en självspelande piano, de som söker sig till offentliga jobb eller uppfostrande media tenderar att tro på centralism (top-down) och just ökad kontroll och styrning av den enskilde. Och vi betalar alltså deras uppehälle med skattemedel för att ägna sina yrkeskarriärer åt att öka styrning, kontroll och repression. Jag kan inte se något annat utfall för samhället med detta upplägg, det finns ingen inbyggd mekanism som rensar bort dessa personer från makten och deras idéer från författning. Det bara ackumulerar och blir värre och värre.
Gällande miljölagar så pågår ständigt ett arbete att justera dessa efter senaste rönen. Jag, som tjänsteman inom stor statlig myndighet, var tex med och skrev en hemställan till regeringen innan jul att rena massor inte ska klassas som avfall bara för att det inte finns någon specifik användning för dessa och således förenkla användandet av dessa massor.
Nej, total toppstyrning, där syftena många gånger verkar vara att göra den apparaten större och medborgarfinansierad är inte definitionen av demokrati. Politik och myndighet borde inom VISSA områden jobba för 80/20 regeln. Att nå 80% av dagens idioti mot en kostnad på 20%.O Ossian K Olsson skrev:Är väl inte så oväntat att du inte förstår vad en demokrati är.
Men en demokrati är när majoriteten bestämmer saker och majoriteten har nu bestämt att man inte får gräva ned vad som helst var som helst. Så slipper vi förhoppningsvis trådar som ”Min granne gräver ner farligt avfall vid tomtgränsen” eller ”företag x har anlagt en deponi bredvid min brunn och mitt vatten går inte att dricka nu”.
Men det kanske du tycker är okej också..
Nu förstår jag inte riktigt hur det du skriver hjälper TS att förstå att om det är rimligt och lagligt att ha sina betongplattor som fyll.F fsn skrev:
TS ska följa de demokratiskt framtagna reglerna och ingen vet fortfarande mängden eller eventuell förorening i hans betongpannor så ingen här vet inte heller om det är lagligt eller ej att fylla upp utan en anmälan, med en anmälan eller med ett tillstånd.
Att ha en demokrati som har regler är bra för det gör att både en privatperson och ett miljardbolag ska följa samma regler. Sen kan man tycka att det är löjligt, det är helt okej. Problemen blir ju när vissa tycker man kan bryta mot regler bara för att man inte förstår varför de finns.